Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp - hon skriker i timmar varje kväll!

Skrivet av Carmina med Molly född 19/12
Nu börjar vi få panik. De senaste kvällarna vrålskriker Molly i flera timmar. Samtidigt som hon vill äta så skruvar hon sig och skriker, sedan när man tar upp henne så tystnar hon en kort stund men visar snart tecken på att hon vill äta igen. Då blir det samma sak igen. Hon är helt okontaktbar, bara vrålar. Hon rapar och spyr lite och fiser en del också. Är det gaser i magen? Magknip? Något jag ätit? Detta händer nästan bara kvällstid, och pågår från ca 18.00-01.00. Vi går då omkring och bär henne, för att lägga sig är det inte tal om, hon vill vara upprätt. Man känner sig så maktlös. Vad gör man? Hur yttrar sig förresten kolik?

Hoppas någon har några råd att komma med!
Svar på tråden: Hjälp - hon skriker i timmar varje kväll!

Kan vara kolik

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Men hon kan också var hungrig med stort H.

Är det kolik så ska hon dra ihop sig med benen upp mot magen. Prova lägg henne på rygg i knäet och massera försiktigt på översidan av magen. Det tar bort magknip på Daniel, men han har inte kolik så det kanske skiljer lite.

Min första son gjorde som din dotter gör, och han slutade gallskrika när han fick tillägg.

Daniel gallskriker bara när han är hungrig.

När han har ont i magen går det i intervaller.

Jag har msn [email protected] om du vill diskutera tillägg. Kolik hoppas jag det _inte_ är

jättekram!
 

Hon

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
sprattlar mest och vrider hela kroppen, samtidigt som hon försöker äta och skrika. Det blir kaos, så jag får ta upp henne och gå omkring med henne. Just nu verkar det funka med bärselen, hon vrålskrek en stund men när jag satte henne i Baby Björn och gick omkring en stund somnade hon och hon sitter där än. Hoppas det fortsätter att fungera. Tack för tips! Ska testa mer massage också.
 

Hej där!

Skrivet av  Pikaboo
Din beskrivning av situationen ger en känsla av att det kanske kan vara kolik. Ofta så återkommer skrikperioden vid samma tidpunkt på dagen, ofta kvällstid och ger sig till känna i och efter mat så barnet är missnöjt, drar upp benen, skriker och verkar gasig. Kolik drabbar ca 10% av spädbarn, slår till under de tre första månaderna. Många upplever att bad och massage kan hjälpa, en del testar miniformdroppar, bärsele-sjal samt mer desperata metoder som att köra bil under de värsta timmarna. Tyvärr går det sällan att "bota" och brukar försvinna lika hastigt som det kom - få barn har koliksymptom efter 3 månaders ålder. En av mina döttrar, nu 13 år hade kolik. Hon skrek som en vilde mellan 17 och 23, varje kväll i ca 2 månaders tid. En helvetiskt jobbig tid, men man överlever;=) Testa att avstå mjölkprodukter om du ammar, en hel del barn är väldigt känsliga för komjölk - det skadar ju inte att testa. Hoppas Ni får rätsida på det hela, försök att i så stor utsräckning som möjligt att avlasta varandra under kvällen när det gäller att bära, trösta och kanske massera. Stor varm kram till Dig!
 

Pssst

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Vill bara viskande kommentera att av detta:

"Ofta så återkommer skrikperioden vid samma tidpunkt på dagen, ofta kvällstid och ger sig till känna i och efter mat så barnet är missnöjt, drar upp benen, skriker och verkar gasig."

Så är det bara "drar upp benen" som inte är symptom om barnet är hungrigt.

Kram!
 

Och för att krångla till det

Skrivet av  Brita
är det utsträckta ben istället för uppdragna, hos en del kolikbarn.....
 

Ojdå

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Så för att förenkla det hela:

Prova tillägg, om barnet fortfarande skriker så är det förmodligen kolik :D

Visst blir det så?
 

Bärselen

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
verkar funka just nu. Hon har hängt där i över en timme, efter att hon började skrika när hon åt sist. Ska testa massage också. Hon drar egentligen inte upp benen utan ålar sig och vrider och vänder hela kroppen. Ska sluta med mjölkprodukter ett par dagar också och se om det hjälper. Tack för tipsen!
 

Har tyvärr inga svar

Skrivet av  Madde m Alexander-01 & Izabelle-05
Men jag hoppas ni slipper ha det så länge för det TÄR på krafterna rejält! *kram gumman*
 

Tack

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
ändå. Ska testa massage, utesluta mjölk och ringa BVC. Just nu funkar bärselen en stund...
 

Förstår

Skrivet av  Maria m Linn 15/12
dig och håller med Solsken o Pikaboo. Så här betedde sig Linn första veckan också. Man tror att hon är hungrig och ger bröstet men kommer inte riktigt till ro. Jag tog upp det med BVC o de sa det här med mjölkprodukterna men även att jag skulle pröva att ge henne Minifom droppar från apoteket. Dessa skall du nog prata m BVC om innan du ger. Men de har haft enorm effekt för Linn. Nu är hon en nöjd tjej. Vet att det är jättejobbigt. Kramar
 

Ska ringa

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
BVC och se vad de säger. Kan ju vara värt att prova Minifom. Tack för tipset! Just nu hänger hon i bärselen och har gjort det sen hon åt och började skrika för en stund sen. Och hon somnade faktiskt där. Hoppas kvällen fortsätter på detta vis...
 

Babymassage

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & bebis 041225
funkade på Robin, men då skrek han inte alls så länge som Molly gör.

Men annars prata med BVC om att ge minifom.

Kram
 

Ang miniform

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Så behövs inte ok från BVC, det är oskadligt och det står på förpackningen.
 

Ska prova

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
massage nästa gång det kniper. Hon somnade för en stund sen i bärselen, efter att ha försökt äta men skrek igen. Hoppas kvällen fortsätter att vara så här lugn...kram och tack!
 

Testa detta!

Skrivet av  Katarina med Kalle -01 & Ella 041212
Jag tror att massage skulle kunna hjälpa. Jag brukar massera Ella när hon verkar ha problem med knip i magen, men även i förebyggande syfte i samband med att vi byter blöja. Titta på den här länken för instruktioner:

www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=11858

Hoppas det kan hjälpa något. Styrkekramar till dig!
 

Tack

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
för tipset. Har skrivit ut sidan och ska testa!
 

Precis...

Skrivet av  Helena+"prinsen" 11/12
...så gör Isac med! Du kunde lika gärna ha beskrivit honom. Jag har prövat med minifom och det verkar som om det hjälper lite iallafall. Men jag har börjat undra om det kan finnas för lite mjölk i brösten på kvällen, eftersom han äter så ofta på dagen?! Så att han egentligen bara är väldigt hungrig. Ska till BVC på måndag, skall fråga då. Men visst känner man sig maktlös när dom skriker. Det är så jobbigt. Kram på dig!
 

Ska ringa

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
BVC i morgon och höra vad de säger. Kanske ska vi prova Minifom. Ska testa massage också. Just nu har hon faktiskt somnat i bärselen, hon verkar gilla den tack och lov. Kram på dig och lycka till du med!
 

vanligt med skrikperioder

Skrivet av  LottaH m. Viggo 030214 och Evelina 041207
Vad jag förstår är det vanligt med skrikperioder. Tråkigt bara att det oftast är på kvällen/natten och så länge som för Molly.
Viggo hade en längre skrikperiod vid 20-tiden på kvällen vet jag. Kunde hålla på en timme eller två. Evelina brukar sätta igång vid 23-tiden :( Nu har det minskat så att hon brukar börja lugna sig vid 01-tiden, men tidigare har det kunnat ¨hålla på fram till både 03 och 04.
Känner igen ålandet och att hon vill äta, men ändå inte. Har ni provat att bära henne på magen. Alltså lägga henne på mage över era armar så att huvudet vilar i armvecket ungefär. Då får man lite press på magen som brukar var skönt vid magknip. Annars kan man testa lite magmassage eller att lägga henne på rygg och sakta böja upp benen försiktigt mot hennes mage. Det brukar Evelina gilla.

Hoppas det blir bättre snart! Fråga annars på BVC om de har några tips.
 

Tack

Skrivet av  Carmina med Molly född 19/12
för dina tips. Just nu gillar hon att hänga i bärselen, hon lyckades somna där efter senaste skrikperioden. Ska prova massage och att hänga över armen också, som du beskriver.
 

Kolla med BVC om akupunktur !!

Skrivet av  Johanna m William-02, Tindra-03 & Nova-041229
William hade 3 mån. kolik han skrek å skrek i tre månader jag vet hur hjälplös och frustrerad man känner sig och framför allt maktlös & ledsen !!!!

Det jag använde till honom var miniform, babymassage bar omkring i bärsele och fick tänka på vad jag åt !
Allt som gav gaser var bara att räkna bort även komjölksprodukter allt detta tillsammans gav väl en liten hjälp men inte helt tyvärr. Sen någon dag efter han fyllt tre månader så var det som bortblåst, det var som om man klev rätt ur dimman man har gått omkring i.

Hmm ja jag hade ingen aning om att det fanns (tror att det är ganska så nytt)akupunktur som de flesta rekomenderar idag mot kolik, och tydligen så är det jätte många bebisar som blir bra av detta ...så det tycker jag att du skall fråga efter i alla fall, kanske det kan hjälpa er *hoppas* !

Styrkekramar


 

Artiklar från Familjeliv