Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sprack ni?

Skrivet av Pia m Isa -03 och lilla X 041229
Hej
Jag har fått en underbar son 29/12.Peppar, peppar så äter, sover han mest och ligger nöjt och tittar. Lite tendenser till magknip ibland....
Till saken...
Är det någon mer än jag som sprack under förlossningen. Verkar ha gått så bra för alla !?
Jag sprack totalt, vilket har varit och är jätte jobbigt. Har jätte ont och kan mest ligga i soffan. Inte så kul när man har en vild 2-åring hemma också. SOm tur är har pappa kunnat vara hemma och ta hand om henne mycket. Fasar för när han måste jobba hela dagar och man själv ska hämta lämna dagis och roa på eftermiddagarna. Mysigt självklart och ha henne hemma men jag har ju så ont.
Ni med "erfarenhet" av att spricka...hur lång tid gick det tills det inte gjorde så ont? När kunde ni sluta med smärtstillande? Sitta ok? Gå på toa ok? mm
Tacksam för svar.
Svar på tråden: Sprack ni?

Lite grann sprack jag

Skrivet av  Mia med Rasmus 050104
Fick sy fyra stygn långt bak och stygn i blygdläpparna. Svider när jag kissaar och jag har lite svårt att resa mig up ur soffan fortfarande. Blöder mycket till och från. Fast igår var första gången jag kunde göra nr 2 på toa sen Rasmus föddes i tisdgas. Så jag har ju inte haft lika mycket problem som du...
 

Ja

Skrivet av  Maria m. Jesper 1/8-03 & Maja 25/12-04
Jag sprack och fick sy totalt 8 stygn. De första dagarna hade jag lite problem att sitta, men det gick över ganska fort för mig. Jag behövde bara smärtstillande i en vecka, och göra nummer 2 gjorde jag redan dagen efter Maja var född.
För mig så känns det riktigt bra nu 2 veckor senare. Det verkar ha läkt bra. Med sonen så gick 2 stygn upp och jag hade ont i över en månad och det var jobbigt. Därför har jag varit extra försiktig och inte lyft något eller så den här gången.
 

jo jag

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & Oliver 041225
sprack en del på insidan och 2 stygn i ringmuskeln. men jag hade bara ont de första 3-4 dagarna. Har inte behövt smärtstillande alls, en isbinda lite då å då var däremot kanonskönt.
hoppas det blir bättre snart
kram
 

den här gången

Skrivet av  Berit m Jesper 001108 & Maja 041121
hade jag tur och sprack eller klipptes ingenting, vilket jag var förvånad över. Men mina tidigare två har jag gjort det och minns att det var tokjobbigt. Men hur länge efter kommer jag därimot inte ihåg. Det är nog tyvärr bara att ta alvedon och stå ut tills det går över.
 

Jag sprack massa

Skrivet av  Jes (på besök)
ringmuskeln bak gick helt av, jag har iofs säkert haft otur men jag hade ont lääääänge och sätta sig up från liggande ojoj kändes som det skulle spricka upp "där nere".....och sex gjorde ont i säker 2 år efteråt...
för dom flesta går det över fort och slutar göra ont...
men vad jag vill ha sagt med det är att gör det ont så länge så ska man nog gå och kolla upp så att det läkt som det ska mm...
 

oj

Skrivet av  Pia m Isa -03 och lilla X 041229
Min ringmuskel gick också av. Nu Har jag mest ont kring ändtarmen. Ett tryck som känns hemskt. Läkte det fel hos dig eftersom du hade ont så länge?
 

tja

Skrivet av  Ellica m killarna + Tigra 29/12
Första gången sprack jag en del, inte så mycket men de fick sy några stygn. Minns dock ej hur det var efteråt...men tog inget smärtstillande eller så.
Andra gången sprack jag ej.

Denna gången sprack jag tydlingen lite vid uring röret ?! Men valde att inte sy, det behövdes inte heller då det skulle självläka. Men jag har ff lite ont, framför allt när jag kissar...det svider lite granna och så även nu ca 1,5 v senare.
 

Sprack oxå....

Skrivet av  Kattis m Sarah 20/2-03 o Hannah 24/12-04
men tyvärr har jag ingen tidigare erfarenhet av det och kan inte ge några svar. Jag undra själv samma sak.

Hannah blev föd med sugklocka (kankse därför jag sprack?) och det gick fort. Kom in till förlossningen kl 02,45 och var öppen 3 cm, kl. 03,45 var jag öppen 8(!) cm, kl. 04,25 började krystvärkarna och 05,25 är hon född. (jag har aldrig förut fött vaginalt då Sarah kom med planerat snitt)

Sprack (enligt journal) i slidan, i mellangården (2 ställe på 3 respektive 4 cm och så var det sfinkter (vet ej hur det stavas) Alltså ändtarmen. Så jag har ont precis som du. Dricker lactolose för att inte bli hård i magen och har fått xylocaingel för att det ska bedöva lite innan. Otroligt jobbigt att ens sitta och amma (satt på en kudde på bb)... ännu värre att sitta på golvet (helt omöjligt)som storasyster,2 år,vill att man gör.

Nä usch, konstigt men skönt att det inte bara var jag.... har läst att de andra klarade sig väldigt bra ändå...
 

Artiklar från Familjeliv