Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska ni döpa barnet?

Skrivet av Solsken m 2 + Daniel 2/12
Vi ska, och eftersom vi bor en bit bort från resten av vår familj behöver vi en långhelg. Så vårt dop kan inte bli förrän till påsk. Jag hoppas dopklänningen från våra två tidigare barn passar fortfarande.

Ska ni ha dop? Har ni planerat allt redan?

Jag tänkte ringa idag och försöka få tid i kyrkan här i Ronneby.
Svar på tråden: Ska ni döpa barnet?

Ja

Skrivet av  Madde m Alexander-01 & Izabelle-05
Men vi har inte planerat nåt än, hon är juh inte så gammal än lillsnorpan!

Men vi vill nog ha det likadant som med Alex iaf! Samma kyrka, samma präst (min farbror) och även hyra lokalen här hemma efteråt med lite fika!
 

Nej

Skrivet av  *Annika Med Joel -00 & Isak -04*
Vi skall inte döpa sonen. Hans storebror är inte heller döpt. Vi lämnar beslutet att välja om de vill vara kristna till dem själva.
 

Ja det är många som tänker så

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Vad jag vet är dopet att Gud tar emot barnet, medan konfirmationen är att barnet väljer vara kristet.

Därav att vi döper barnen ändå.

Ska ni ha namngivningskalas då? Det är ju många som har det?
 

Jag tycker....

Skrivet av  *Annika med Joel -00 & Isak -04*
...att både dop och konfirmation är något som man skall få ta ställning till själv. Sen kan man ju fråga sig vad "Gud tar emot barnet" innebär. Vi kommer inte ha något namngivningskalas. Vi träffar hela släkten för att presentera nytillskottet coh har inget utöver det - men jag vet många som har och det verkar bli mer och mer vanligt.
 

nej!

Skrivet av  LottaH m. Viggo 030214 och Evelina 041207
Vi hade en namngivningsfest för Viggo och kommer att ha det för Evelina också. Jag har själv ett förflutet inom kyrkan, men har lagt det bakom mig och skulle inte kunna tänka mig att döpa mina barn. Det är ett så stort beslut att jag tycker att det är något som de måste få välja själva när de blir så stora att de vet vad det innebär. Var nyligen på dop för ett par kompisars barn och jag förstår att man gör det av tradition, men jag tyckte det kändes oerhört kristet och inget jag kan ställa upp på.
Motsägelsefullt nog gifte vi oss i kyrkan, men det var en kompromiss från min sida...
 

Namngivning

Skrivet av  Molle med V 3/11-04
Hur gjorde ni när ni hade namngivningsfest? Vi vill ha det till Vigor, men vet inte riktigt hur vi ska gå till väga. Hans storasyster döptes och det vill jag absolut inte att han ska göra då det är som du säger väldigt kristet.

Lustigt nog gifte vi oss också i kyrkan... men det var för att min man ville det, inte jag.
 

Känns tämligen främmande

Skrivet av  Allis
Om min son vill bli aktivt kristen finns möjligheten att döpa sig vid konfirmationen och då är det hans val, inte vårt.

För mig är dop och konfirmation frågor man själv måste ta ställning till och en liten nyfödd bebis kan inte göra de valen. Alltså väljer vi att låta honom själv välja - senare.

Till det kommer naturligtvis kykans egen inställning till vilka föräldrar som passar. Det skulle kännas rätt horribelt att välkomna min son in i en gemenskap som samtidigt i stor utsträckning spottar på hans föräldrar.
 

Tillägg!

Skrivet av  Allis
Däremot tänkte vi ha en Tackfest runt påsk. Vi har fått så många fina brev, presenter och besök och tänkte att det skulle passa bättre att tacka alla istället för att ha en fest där man förväntas komma med ÄNNU mer saker.

Nu tog det ju så många år innan Elliot alls blev till och allt stöd vi fått från vänner genom åren har varit så otroligt betydelsefullt att vi gärna vill ge något tillbaka också.

Det jag hade tänkt människor kunde idra med på festen var att skriva i en bok som jag håller på att göra till Elliot. Det kunde vara roligt för honom att ha och läsa i när han växer upp så att han också får se hur många som längtade efter honom och var glada när han äntligen kom.
 

Det lutar åt det hållet...

Skrivet av  Tanya m Eleni, Elias & Luna
Jag tycker inte vi ska det, barnen ska få ta det valet själva. Har dessutom själv gjort ett aktivt val och lämnat Svenska kyrkan. Så det känns som lite hyckleri att döpa sitt barn till något man inte tror på själv.

Men Alex vill gärna att vi gör det och eftersom jag kompromissade med Elias och döpte honom, så kommer det nog bli att vi döper Luna med. Förstår att Alex gärna vill, jag minns hur starkt jag kände att Eleni skulle döpas, trots att min dåvarande man inte höll med, men Eleni döptes i Grekland och är således döpt i den grekisk-ortodoxa kyrkan. Elias är döpt i sv. kyrkan och det vore väl knasigt om Luna inte döptes alls :-)

Jag och min syrra pratade om att döpa våra samtidigt, hennes kille är född 31/10. Men jag ska föreslå för dem och Alex att vi kanske kan ha en namnfest istället. Får se vad de säger.

Som andra sagt så säger jag med: motsägelsefullt nog så vill jag gifta mig i kyrkan. Har gift mig i rådhuset tidigare och den dagen var nog början till kraschen för det äktenskapet. (Slutade upp med att jag satt och grät på toaletten och min man blev tvingad ut på en försenad svensexa på vägen från kyrkan till festen) Så jag vågar nog inte göra om det!

Oj vad långt det blev!

Kram
 

Nej

Skrivet av  ulrika m Hedda-03 o Astrid 15/12
Vi har valt att lämna svenska kyrkan o därför får vi inte heller döpa våra barn vilket vi inte heller vill;-)
Istället hade vi namnkalas för Hedda och det blir samma sak för Astrid.
Inget speciellt alls utan det blev kaffekalas och så berättade vi vad hon skulle heta mer än Hedda och varför vi hade valt de namnen.
Enkelt o jättetrevligt precis som vi vill ha det.
 

Ja

Skrivet av  Karro med Robin 021003 & Oliver 041225
Vi ska döpa Oliver, men bara för att vi döpte Robin. Nu i efterhand "ångrar" jag att vi döpte honom, insåg nog inte hur kristet det var, men om ett barn är döpt vill jag göra detsamma för nästa. Sen tycker jag att det är fint i kyrkan men tror inte alls på gid och hella faderullan, så det kändes ganska dumt när prästen frågade i ka om vi ville döpa vårt barn i den kristna gemenskapen, men då var det redan försent...

Men vi har inte börjat planera ännu, han ska ha Robins dopklänning (som jag sydde) och den passar först vid 5 månader så det för väl bli till maj nångång
 

Min kusin

Skrivet av   MiaMaria m Josefin & Jonatan
döpte sin första son (nu 4 år), men hade namnfest för nästa (en månad äldre än Jonatan). Hennes sambo tyckte att om vi haft namnfest för Josefin så vågade de också. Kul att kunna inspirera någon ;) Man kan göra det fint i alla fall tycker jag :)

*kram*
 

nej

Skrivet av  Emma med Kajsa 041210
men jag vet inte om vi ska ha någon namnfest, jag vet inte riktigt hur man gör.
 

Nej

Skrivet av  Pikaboo
vi lämnar beslutet om det till de berörda, dvs barnen får själva avgöra senare i livet vad religion och stadskyrka betyder för dem, dvs i mer vuxen ålder.
 

Ja

Skrivet av  Karinko m Elvira 041209
Jag tror på Gud på mitt eget sätt, men vet att kyrkan kan ge mycket tröst och stöd. Så vi tänker döpa Elvira
 

nepp

Skrivet av  bigmouth med edith
som så många andra redan skrivit så lämnar i det beslutet åt edith. själva är vi inte troende alls och glada över att våra föräldrar tänkte likadant som vi och lät bli att döpa oss. vi funderar däremot på att ha någon slags kombinerad välkommen till världen/namnfest.
 

Ja...

Skrivet av  Helena+"prinsen" 11/12
...fast mest för att sambon vill det. Det är ju lite av en tradition och det gör mig inget. Har inte planerat något ännu.
 

nix

Skrivet av  .:caya m elvira & vidar:.
vi har inte döpt elvira heller, däremot uppmärksammar vi hennes namnsdag lite extra med tårta o gäster

o så kommer vi göra med vidar också

anledningen till att vi inte döper dem är att ingen av oss är troende och det är religionsfrihet i sverige så har vi valt att inte tro så får de själva välja på vad de vill tro på. inget vi kommer styra in dem i...
och jag vet, dopet är ingen namngivningsceremoni men vi fokuserar på namnen i alla fall

*^*kram*^*
 

Jo, det blir det nog.

Skrivet av  KajsaKavat m Lukas 8/12-04
De andra är döpta...trots att det kändes som lite hyckleri då jag inte tror på gud o så...

Men det är lite av en tradition oxå...och vackert på sitt sätt.

De får välja sedan om de vill gå ur kyrkan eller inte.
Vi har inte gjort det valet ännu, men kommer förmodligen att gå ur i år.

Kram!
 

Ja det blir så

Skrivet av  Malin med Vanja -02 och Vide 041219
Vanja är döpt, så jag tycker nog vi ska döpa Vide oxå. Nu tycker jag nog att det känns lite oödigt, jag tycker som många andra här att barnet ska få bestämma det där själv, men nu blir det iaf så.
 

Nej...

Skrivet av  Rebus m. Vera 050101
ingen av oss är troende så det skulle kännas fel..

/R
 

Vi ska döpa Casper

Skrivet av  Mamma till Kewin 030307 o Casper 041203
22 januari.
 

Nej

Skrivet av  MiaMaria m Josefin & Jonatan
Vi har gått ur svenska kyrkan och vill inte döpa barnen. Josefin hade vi namnfest för samtidigt som vi firade att vi gift oss (vi gifte oss i Huddinge komunalhus i smyg drygt en månad innan Josefin föddes).

Får se hur vi gör med Jonatan, om det också blir namnfest. Borde väl göra något så det blir rättvist...
 

Tack för svaren

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Jag tycker det är roligt att det finns så många olika åsikter, och att jag får reda på mer om hur ni tänkt er :)

De båda andra barnen är döpta, den första i kyrkan och den andra hemma, så det blir så för den här också. Vi gifte dessutom oss i kyrkan, så det känns rätt att göra så.

Ett tack-kalas tyckte jag var det finaste jag har hört på länge, kanske skulle ställa till med ett sådant innan också..
 

Artiklar från Familjeliv