Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp jag är i valet och kvalet-napp eller ej?

Skrivet av Jennie med Neo 21/8 (fd bf 20/9)
Hej

Jag frågar er här också eftersom ni är lite mer erfarna nu.

Min son är snart 3 månader och det har fungerat jättebra att vara utan napp. Visst har han varit lite snuttig men då har jag låtit honom suga på bröstet.

Det som har hänt de senaste dagarna är att han har börjat hitta sina händer han suger på de, ibland lyckas han stoppa in några fingrar och ibland tummen.

Hur ska jag göra? Kommer han bli tumbarn om jag inte ger honom napp nu? Och vad händer om jag ger honom napp. Jag hade tänkt mig att amma läääääääääänge, kanske till och med upp till 2 år. Jag vill inte riskera amningen.

Kan tumsugande påverka amningen precis som napp? Ni som har klarat er utan napp hur har det gått för er? Har era barn aldrig visat tendenser till att suga på tummen? Och vad har ni gjort isådanafall?

På ett sett känns det som att jag inte vill att han ska suga på tummen för jag vet att det är svårare att bli av med den. Samtidigt vill jag helst inte att han ska suga på napp heller. Hur gör man för att slippa något av det? Kanske det inte går med Neo?

Om jag väljer att ge napp, hur ska man göra för att slippa sätta in nappen i tid och otid? Hur ska jag kunna tolka signalerna när det är napp han behöver?

Snälla försök hjälpa mig med att förklara för och nackdelar med tumme och napp. Kanske någon kan berätta hur ni har klarat er utan båda också? VIlket jag helst skulle vilja.

Kram Jennie
Svar på tråden: Hjälp jag är i valet och kvalet-napp eller ej?

hej!

Skrivet av  .:: Bina & Leah ::.
Leah snuttade på sin tumme redan i mage (såg via ul) direkt när barnmorskan skulle känna på hennes gom så den var hel när hon föddes så började hon snutta på hennes finger, hårt!

När hon sedan kom till mig på uppvaket (snitt) så hade hon sin kära tumme i munnen, så sött så sött.

Vårt val att hellre vänja vid nappen än tumme var just att nappen kan man lägga bort när barnet är moget för det. (Oxå det neg. eftersom man kan tappa den och då få ett ledset barn... behöver jag säga att det alltid finns extranapp med?)

Av ytterligare en anledning valde vi napp... det var kallt ute och med overall går det inte att suga på tummen, och dessutom kallt om lilla tummen.

Mina tre stora barn har använt napp allihop, dock varierande länge. INGEN av dem har haft det jobbigt när vi skulle vänja dem av med den. Alltså är man "stor" så går man inte med nappen i munnen för då skall man prata istället, då har nappen legat i sängen för natten och lunchvila.

Ojj det blev en uppsats det här... lycka till!
 

Tack så mycket för ditt snabba svar

Skrivet av  Jennie med Neo 21/8 (fd bf 20/9)
Mmmm det där med om jag ska låta honom ta nappen eller inte är en svår nöt. Jag ska avvakta lite till tror jag iallafall. OM det inte fungerar och han fortsätter att suga på fingrarna kommer jag nog att välja nappen av samma anledning som du gjorde.

Kram Jennie
 

Hej!

Skrivet av  Lina m. Max & Ebba
Jag vet inte riktigt om jag har något svar på din fråga direkt men jag kan ju säga det att min dotter har napp och har haft det sen hon föddes, men inte hindrar det henne från att suga på tummen eller fingrarna. Hon kan till och med spotta ut nappen för att stoppa in tummen istället....

Nackdelen med nappar är ju att man kan tappa bort dem....och då blir det gråt och tandagnisslan, åtminstone här och då duger ju förstås inte tummen heller, typiskt.
 

min Jennie...

Skrivet av  Ida m Jennie 040326
... är en tumsugare av stora mått. Det är verkligen inget jag har valt eftersom jag liksom du misstänker att det kan bli problem att vänja av henne så småningom MEN jag fick inte välja :-). Jennie har aldrig tagit napp. Hon har en hel hög, jag har provat varenda märke som finns och hon vill inte ha.

Nu försöker jag istället se fördelarna med tummen som jag inte kommer undan :-).
*Den går inte tappa bort eller glömma.
*Hon sköter det helt själv på nätterna.
*Den är bra i alla tänkbara situationer där nappen inte hade varit med. T ex så badade hon halva första babysimmet med tummen i munnen eftersom det var lite läskigt.

Nackdelarna är väl förutom att avvänjningen kan bli tuff att:
*Hon kommer måsta lära sig somna utan tummen i vagnen nu i vinter annars fryser handen av.
*När de börjar krypa runt är inte tummen alltid det renaste man kan stoppa i munnen.

Hur du än gör så lycka till och det är som sagt inte ens säkert att du får välja. Din lille godbit kanske bestämmer helt på egen hand att tummen är bäst.
 

En till fördel :O)

Skrivet av  Yllis m. två nappbarn :O)
När hon blir äldre och sitter och leker och pysslar så kan hon inte ha tummen i munnen för händerna behövs ju ofta i leken. Nappbarn kan ju leka lika bra med nappen i munnen.
 

Om jag kunde göra om något

Skrivet av  Carin med Lukas
Om jag kunde ändra på något från lukas första tid så skulle det nog vara att inte ge honom napp. Lukas hade redan från början ett litet tag vid amning (född 3,5 före bf). Nappen gjorde troligtvis att han fortsatte med det lilla taget. Hörde att "alla" sa att det kunde hända men jag hade då inga problem. Idag har jag svampinfektion på svampinfektion pga hans dåliga tag ( det blidas s,å sprickor som svampen kan få fäste i). Svamp gör så fruktansvärt ont så det önskar jag inte min värsta fiende. Så om han klarat sig utan napp så här långt, börja inte nu skulle jag säga.
 

Tack för era svar

Skrivet av  Jennie med Neo 21/8 (fd bf 20/9)
Jag hade skrivit den här frågan på många ankomstgrupper och fått många olika synsätt. Det har varit intressant och jag förstår nu att jorden inte går under om det blir napp eller tumme. Men som det känns nu så ska vi försöka utan ett tag till, tydligen så är det flera än jag som har upptäckt att de gärna suger på händerna i den här åldern och det är ett led i utvecklingen och behöver inte betyda att barnet behöver napp eller tumme.

Tack en gång för era svar,ibland är det tur att ni finns så att man får flera synsätt på saken.

Kram från Jennie med Neo som kämpar på ett tag till utan napp :-)
 

Lite sent svar.

Skrivet av  Kajsa m. Vilhelm & Love
Min bebis gillar varken napp eller tumme. Ibland önskar jag att han kunde ta nappen för att lugna ner sig t ex när han är övertrött och måste sova, eller ska somna om på natten. Det funkade nämligen så bra med mitt första barn. Men - istället har han snuttefilt. Det går bra med vilken liten handduk, tvättlapp eller filt som helst, bara han får dra den över huvet och gosa med när han ska sova (ibland använder han mitt nattlinne som ju luktar mamma). Bara ett tips.
 

Jag har läst att

Skrivet av  Anna
det är bättre att låta barnen suga på tummen för de kommer behöva händerna till att undersöka och leka och då blir det automatiskt att de slutar suga på tummen medan nappen kan de ha medan de leker... Vi har inte haft napp till nåt av barnen och det funkar utmärkt. Båda har sugit lite på fingrarna men det har försvunnit med tiden.
 

Fast å andra sidan

Skrivet av  Karin
Fast å andra sidan tyckte jag det var väldigt praktiskt att ha napp i munnen på mitt kryp-barn när hon kröp utomhus i början. För då stoppade hon inte tex gräs, maskar och döda flugor i munnen. Munnen var ju redan full med napp. Det dröjde ett par månader innan hon kom på att spotta ut nappen för att smaka på det hon hade i händerna.
 

Artiklar från Familjeliv