Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips önskas om läggning på dagen

Skrivet av Kajsa m. Vilhelm & Love
Ni som har fler än ett barn - hur gör ni när bebisen ska sova på dagen? När jag är ensam med båda barnen är det väldigt svårt för den lille att lugna ner sig och få någon sömn fast han så väl behöver den. Den store kan helt enkelt inte låta bli att föra oväsen. Det är ju fullt naturligt, han är tre år och måste få leka. Ibland sätter jag honom framför en video och säger att om han kan vara tyst en stund så kan vi leka själva sen, utan lillebror. Det funkar ibland. Men han är ju i trotsåldern och går ofta in för att störa när jag rullar lillen i vagnen eller buffar honom i baken i sängen. Min fråga är: hur gör ni andra?
Dessutom är det lögn att lägga den store för _hans_ middagssömn på helgerna om inte den lille redan sover.
(De väcker varann på nätterna med, men det är en annan historia...) Alla tips välkomna!
Svar på tråden: Tips önskas om läggning på dagen

Elin sover...

Skrivet av  Pernilla med Lisa och Elin
i vagnen ute. Det är det enda sättet som funkar riktigt bra. Inte för att hon blir störd av storasyster utan för att hon inte riktigt gillar sin säng... Jag lägger henne bara i vagnen och ställer den utanför köksfönstret. Sen sover hon på några minuter.
 

Vi gör så här

Skrivet av  Lialia
Är vi hemma en hel dag (vilket iochförsig är ganska sällan men nu är jag sjukskriven)så blir det lite knivigare. Antingen somnar Fanny i min famn, vid bröstet eller med nappen i mun, vaggandes i famnen. Men ofta vaknar hon till av ren nyfikenhet om storasyster säger något eller "låter". Ibland gungar jag henne i sin säng, har satt dit hjul under, och då brukar jag säga till storasyster att jag kommer strax, att jag ska lägga Fanny att sova. Ibland fungerar det, ibland inte. Är vi ute somnar hon i vagnen.
 

Maja har sin spjäl säng ..

Skrivet av  Cattis : m : Alfons 01 & Maja 5/4-04
intill alfons rums väg och till en början så vakande hon jämt. Men nu har hon lärt sig att det kommer en hel del ljud där ifrån och sover oavsett hur han stökar.... Men visst ibland väcker Alfons Maja och då talar jag om för Alfons att vi kan inte mysa själv när om han skall väcka sin lilla syster hela tiden.

Varje gång Maja sover då Alfons är hemma, så myser vi genom att måla, baka, städa, titta på film till sammans osv. Alfons lärde sig jättefort att låta henne vara när hon sov. för då får han hel uppmärksamhet ifrån mamma. Vet inte om du fick några tips nu men det är det ända jag kan tyvärr komma på att berätta för dig

Men lycka till med era försök.
Mvh cattis
 

Ut och gå.

Skrivet av  karin
Det är enklare än man tror att gå med två vagnar. Ute sover de ju oftast bra. Och själv mår man ju toppen av en promenad varje dag.

Jag brukar dra en vagn efter mig och skjuta en framför mig. När liten väl somnat kan ni ju stanna vid en lekplats så treåringen får leka. Själv har jag tätt mellan barnen så båda mina behöver sova. De sover oftast ute i sina vagnar. När båda har somnat brukar jag gå hem, och låta dem sova utanför fönstret, så går jag in och dricker kaffe.

Andra knasiga ideer:
Om detta är praktiskt omöjligt för dig, har du prövat med puzzel? Alltså för 3-åringen att ägnas sig åt? Eller ha på musik, ganska högt, för om bebisen kan sova till det, så döljs ljuden från det större barnet. Kanske MoraTräsk? (Du sa alla tips välkomna)
 

Jag ammar till sömns

Skrivet av  Sanna m Thyra 28/3
Att amma till sömns funkar både dag och natt för oss. Vet ju inte om det är aktuellt för er.
Hon somnar själv i bilen, i vagnen och ibland i pappas knä också men ammningen är bäst.
 

Vi gör så här:

Skrivet av  Nette m.Evelina -02 o Gustav -04
Tills Gustav sover hela nätter (han vaknar vanligen en gång per natt) så får han sova i mitt syrum. Sedan kommer de ha ett gemensamt sovrum o ett gemensamt lekrum (tills de blir så stora att de vill ha eget rum).

På dagarna kan Gustav sova fastän det är "lagom" mkt liv o rörelse. Det är dock inte tillåtet att spela flöjt *s* och skrika medan han sover. Visst väcks han ibland, men det går rätt bra. Vi har fördelen av att ha sovrummen på nederplan, så låter inte så högt dit ner.
 

Glömde ju...

Skrivet av  Nette m.Evelina -02 o Gustav -04
...det fungerar bäst om det är lite livat när han somnar isf att det då är tyst o sedan blir högre volym. När det är sovdax så bär jag ner honom till sin säng där han somnar själv. Storasyster sover inte längre om dagarna.
 

i sele eller vagn

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
somnar Hannes. Han har just nu jättesvårt att somna, att amma funkar inte alls då bitts han bara eller blir jättearg om man trugar.
Förut somnade han genom att man buffade honom i baken men nu går det inte alls.
Tror Hannes har någon tillväxt period just nu.
Jag skulle själv vilja ha lite tips hur man ska lägga dom bäst.
 

Jag har lärt

Skrivet av  katta
Det stora barnet vad man ska göra. Gjort det till en lek. Vi smyger sakta in i rummet där den lille ska sova. Hon är med på allt som ska hända sen smyger vi ut igen. Den stora är 2,5 år o fattar det galant. Innan fattade hon inte alls varför hon skulle va tyst. Men nu fattar hon iaf vad hon ska göra. Smyga o viska. Sen får hon leka hur hon vill, men är vi i hallen som ligger intill sovrummet brukar jag viska.
 

Tack för att ni delade med er

Skrivet av  Kajsa m. Vilhelm & Love
av hur ni gör. Jag har fått några idéer som jag ska prova.
 

Artiklar från Familjeliv