Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bilstolsbekymmer ...tips ?

Skrivet av Nina m Elise 020501 o Anja 040301

Det var en evighet sedan sist !
Hoppas allt är väl med er alla !!! Med oss är allt väl och på måndag ska vi till BVC o mäta/ väga bägge barnen ...det ska bli spännande !

Anja börjar nu bli stor i babyskyddet och jag funderar på hur vi ska lösa det. Storasyster Elise (2,5 år och ca 12 kg tung) sitter i en Two way+. Min tanke var nog att flytta Anja till Elises stol, men vad ska vi ordna åt henne nu ?!

Det känns på tok för otympligt och på tok för dyrt att skaffa en liknande till ...samtidigt som jag förstått att barn under 3 år inte ska sitta framåtvända (vet inte vad de kallas ?).

Hur har ni med större syskon gjort ? Till saken hör väl även att hon både är lätt och kort för sin ålder (Elise alltså).

Minns att jag ringde några försäkringsbolag + frågade i barnbutiker om det gick att hyra bilbarnstolar, men inget posotivt svar (innan vi slog till o köpte bilbarnstolen till Elise)

Kanske finns något ställe som hyr ? ...annars undrar jag hur ni skulle gjort. Elise satt i babyskyddet till sin 1-årsdag, men Anja är både lång o tung för sin ålder ...och känns snart dax att "uppgradera".

Hoppas på tips o funderingar från er !
Svar på tråden: Bilstolsbekymmer ...tips ?

Om du vill hyra...

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
så finns www.barnibil.se
Vi har hyrt därifrån, ful färg på stolarna men stolarna är suveräna. 3-punktsbälte gör att trycket vid en ev. krock fördelas över bröstkorgen istället, och det är helt klart det mest skonsamma för vår kropp. Lätt att sätta fast barnet i.
 

Vi bytte stol

Skrivet av  Anne med Agnes och Hilda
i september tror jag. Hilda gillade aldrig babyskyddet, när hon fick ta över storasysters freeway och kunde titta ut blev bilåkandet roligare.

Vår äldsta fyller 4 år nu i december, men hon är en ganska tunn tjej men kanske inte så kort. Att sätta henne framåt ännu var/är för oss inget alternativ så vi köpte en ny bakåtvänd stol. Om det funkar kommer Agnes att vändas framåt runt 5-årsdagen eller möjligen till hösten, men i den nya stolen har hon gott om plats. En freeway skulle aldrig räckt hela den tid vi vill ha Hilda bakåtvänd (samma där, tills hon fyller 5) så vi har hela tiden tänkt att köpa en ny bakåtvänd som hon tar över när Agnes får en bältesstol.

Jag tycker det är viktigt att mina barn åker säkert, och för mig är det lika med bakåtvänt länge. Sedan är väl rekommendationen att barn bör åka bakåtvänt till 4-5 årsåldern baserad på huvudets storlek i förhållande till kroppen. Som jag har fattat det har vikten egentligen bara att göra med att bilens bälte inte löser ut på vikt under 15 kilo.
 

har svarat dig

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
på vårbarn.
Om du vill ha en billig stol så kolla:
www.sakerhetsbutiken.se
De har ofta olika stolar till specialpris. Dessutom har de bara riktigt bra stolar som är godkända av alla som godkänner.
Snälla vänd henne inte framåt!!!!!!!!
 

Ska jag inte ;-)...

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
har svarat på vårbarn 04 som du ser.

Tack allihopa för svaren. Ska kolla upp utbud och priser, men har förstått att det är 4 år som gäller (inte 3) och då känns det inte aktuellt att hyra (hade det handlat om ett halvår för att sedan köpa "nästa steg" så hade vi nog gjort det).

Nu får vi helt enkelt köpa ännu ett "chabrak", inget är viktigare än barnens liv och hälsa !

Tack för alla tipsen !
 

inte fyra år

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
fem till sex år är det senaste. Ju längr dessto bättre alltså!
Tycker att du ska köpa en stol till och låta dem sitta bakåtvända så länge det bara går.

Kram

Malin - som ska köpa ytterliggare än cosmic och sedan än two-way+ så att de kan sitta bakåt så länge som möjligt....
 

Tack :-) !

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Ja, Two way+ har jag ju tänkt ska användas till 6 år, som det står på... kanske blir det en till ?

Trist med en åksjuk tjej dock, hon skulle kanske kräkas mindre om hon fick sitta framåtvänd i sommarhetta ? Nåväl, för säkerhets skull blir det bakåtvänd ...men viktigaste beslutet just nu är ju att jag insett att det inte är intressant o kika på andra modeller bilbarnstol än den sorten vi redan har.

Ska kolla in aktaduon och cosmic, nu när de är omnämnda !

;-)
 

Det blir nog...

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Det blir nog en AktaGracoBasic, vägde under 4 kg och pris ca 1500 :- ...vilket betyder billigare och lättare att flytta mellan bilar (skiljer ca 500 :- o 2 kg).

:-)
 

Nina

Skrivet av  Hjärter dam m. IF
jag läste någonstans att åksjuka sällan hjälps av att åka framåtvänt. Snarare tvärtom, att även vuxna bilsjuka borde åka baklänges.
Har en kompis vars dotter är otroligt åksjuk. Hon ha så lite kläder som möjligt, äter speciell kost (har pratat med dietist, tror att hon ska äta kokt mat osv) och så ska de stanna ofta så att hon får frisk luft. Minns inte om det var något mer...
 

Tack för tipsen...

Skrivet av  Nina m Elise 020501 o Anja 040301
Min egen erfarenhet är dock att jag blir mindre illamående när jag ser ut och åker i rätt färdriktning.

Vid "mardrömsresan" förra sommaren slutade Elise kräkas när vi slutligen tog henne ur stolen och jag höll henne framåtvänd så hon såg vägen (frågan är om det fanns något kvar förstås, hon hade spytt 4 ggr i bilstolen och var helt utmattad) Vi åkte då på en helt otrafikerad skogsväg som var kringelkrokig (och otroligt vacker utsikt ifrån, det var därför vi valt den :-( !). Även vår erfarenhet är att det blir värre när det är varmt och förstås när det är krokigt, men även 3 mil på motorvägen kan bli för mycket för hennes mage :-(. Hoppas det blir bättre när hon blir större.

Tack ...kanske skulle kolla upp det där med kosten ?
 

Vi köpte

Skrivet av  Nette m.Evelina -02 o Gustav -04
en till Britax Freeway redan när Gustav var 3 månader gammal (Evelina var då 2 år o 4 månader). Så båda sitter i likadana stolar. Evelina hoppas jag kan sitta så ett år till ungefär och sedan får hon en annan stol. Ju längre hon sitter bakåtvänd, desto bättre tycker jag.

Tror att man kan hyra från if, men jag är inte alls säker på villkoren osv.
 

Artiklar från Familjeliv