Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sömnen?

Skrivet av pernilla m Johannes
Hur länge sover era barn. När somnar de? Vaknar det nått under natten. Hur somnar de?
Svar på tråden: sömnen?

Gustavs sovvanor:

Skrivet av  Nette m.Evelina -02 o Gustav -04
Somnar 18:30 själv i sin säng. Vaknar ca 7:30.
sover igen mellan ca 9:30-11 och 13:30-15.

Det händer att han vaknar på natten för att få nappen, men det blir mer o mer sällan.
 

Rörigt svar

Skrivet av  Madde & Albin
Jag antar att det är nattsömnen du undrar över.
För Albins del så sover han så länge han behöver, men det brukar bli en 10 h i alla fall. Han somnar när han är trött, ibland efter vilda protester, antingen i någons famn, i soffan, på golvet, i vår säng, i vagnen eller där han är. Han vaknar ibland på natten, vanligtvis 2 - 4 gg, när han inte hittar nappen eller av någon dröm (egen tolkning).
 

Glömde

Skrivet av  Madde & Albin
att han brukar somna vid 23 tiden, men det kan difffa med 1 h åt båda håll. I klar text: han brukar somna någongång mellan 21 och 24, vanligast omkring 22.30.
 

Idun sover

Skrivet av  Anja med Idun
Idun somnar i sin säng vid 9 tiden. Lyssnandes till sin skiva med vaggvisor. Hon sover hela natten, kanske vaknar någon gång för att hon tappat nappen. Sedan vaknar hon vid 9 nästa morgon.
"ta i trä" får jag säga efteråt :) för varje gång jag sagt att hon sover bra så har hon sovit dåligt!
 

Känner igen det!!!

Skrivet av  Katarina m. O 040327
Det med att hon då sover dåligt.

Johan och jag satt igår vid 20 och sa att "vilken tur att han sover så bra". Bara ett par minuter senare så vaknade han till med ont i magen och skrek till midnatt...

Trött mamma idag :)
 

M sover

Skrivet av  Maria m K-02+M-04
Vi har inte så fasta rutiner än men det börjar bli lite av ett mönster iaf.
Han sover ca 20.00-08.00 och somnar i sin spjälsäng som står bredvid vår säng.
Vaknar oftast ett par gånger på natten men då är det bara att lägga ner honom igen så somnar han om. Men vissa nätter kan han vara vaken både 1 o 2 timmar *suck*.
Runt sexsnåret vaknar han och äter, somnar oftast om i vår säng.
På dagen sover han 2 timmar på förmiddan/mitt på dan och sen en kortare lur på en halvtimme på em.
 

N (o)vanor

Skrivet av  Mamma till N
Vi kör fasta sovtider läggdags vid 19 och sedan längst till 08 - men det har bara hänt en gång, snarare 06. Sedan två stunder på dagen helst dryg timma på fm och en 45 min på em, men oftast blir det tvärtom.
Vi har alltid fått kämpa med hennes sömn. Var på god väg att få henne att somna själv i höstas, men efter bara någon vecka så kom förkylningar och tänder på rad. Sedan var det släktbesök, jul och nyår. Hon sover sämre än någonsin tror jag. I går natt var hon helvaken i över två timmar och skulle absolut ligga och pilla på mig, dra i håret, föröska peta upp ögonen etc. Gallskrek om pappa försökte ta hand om henne. Till saken hör att hon är mycket mammig just nu. Men jag tror att det delvis beror på att hon är trött. Vi måste ta itu med det, för hon var så mycket bättre när hon sov själv i egen säng. Hon är för nyfiken så när hon vaknar till på natten så vill hon genast sätta sig upp. Nu de senaste nätterna tror jag tom att hon sätter sig/ställer sig halvt i sömnen. Det är väl en utvecklingsfas kanske, hon är 9 månader. Vet bara inte hur vi skall komma tilrrätta med det, vill inte köra någon 5mm. Har ni några tips? Har läst en hel del NCSS och Anna W, det hjälpte ju i höstas. Men nu är hon så mammig att jag intre vet vad jag skall göra...
 

Jonnas nattliga vanor

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Jonna sover lite drygt 12 timmar/natt. Kanske 12 timmar och 15 min ungefär. Hon somnar 19:15-19:30 ganska precis. Hon vaknar inte under natten, i alla fall inte i den meningen att hon behöver hjälp av oss för att somna om. Hon somnar själv i sin spjälsäng (eget rum) efter nattrutinen.

Ja detta är nätterna, helt underbara... dagarna ska vi inte tala om. Då är det rena cirkusen, mycket sömnvägran och ofta trött, gnällig bebis!
 

tja...

Skrivet av  Gianna m Alexander
Han sover ca 12 timmar.
Han somnar oftast runt 21 men nu under julen har det blivit lite rörigt så han har hållt låda till både tolv o ett.
Han vaknar 74 gånger/natt för att snutta på mej:) Nämen mellan 5-10 iallafall.
På dagarna sovar han ibland två pass men allt oftare bara ett. Då sover han 45 min. men om jag lägger mej men honom oftast en o en halv timme.
 

Linnea sover

Skrivet av  Lena, Cornelia -02, Linnea-04
ca 10 tim varje natt, Hon somnar i sin säng vid 7,30-20,00. Jag sitter och läser saga för sorasyster och dom delar rum. Hon vaknar ett par gånger varje kväll för att få tutten och nu de senaste nätterna har hon vaknat vid 3-tiden och gråtit hejdlöst, så då tar jag över henne i vår säng. Sen vaknar hon vi 6.30

På dagen sover hon mella 8.30 och 11.00 och en timme till på em när hon blir trött. Det brukar bli vid halv tre.
Vi har aldrig haft någon ambition att skapa någon sömnrutin åt henne utan det här har har kommit av sig självt.
Jag har dock en kompis som har sömnrutiner enlig Anna Wahlgren och dom ser ganska lika ut som vi har det nu.

Lena
 

Emil\'s sovvanor

Skrivet av  Emmalotta med Emil 13/3
Vi hade i höstas riktigt bra när det gällde sömn, men efter magsjuka, förkylning, resa osv så blev det katastrof. Nu har vi infört rutiner på kvällen och jag har läst en del i NCSS-boken som jag applicerar så nu har vi börjat få en bättring.

Vi börjar nattning vid 19:00 tiden och oftast sover han vid åtta - problemet är att han inte kan somna i sin säng utan somnar i famnen, helst hos pappa faktiskt. Sedan brukar han två ggr, första gången vid midnatt och då brukar vi gunga honom till sömns igen, det går oftast fort, andra väckning vid ca 3-4 tiden och då får han snutta och sova vidare i vår säng, sover då till ca. 07:30.

På dagen sover han två ggr, en gång förmiddag en gång på eftermiddagen ca. 45 minuter varje gång.

Kram
 

vad är NCSS-boken?

Skrivet av  pernilla m Johannes
:-)
 

Läs lite hör:

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
http://www.pantley.com/elizabeth/content/excerpts/preventingsleep.htm

Boken finns att beställa på Adlibris för en billig penning. Engelsk pocket.
 

Precis

Skrivet av  Emmalotta med Emil 13/3
Tack Lilla My - slapp jag svara själv.

Mycket bra bok tyckte jag iallafall, även om mycket känns "självklart" och "sunt förnuft" så är det bra att ha det samlat på ett ställe.

Kram
 

Alicia

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 2 & Al 2/4
somnar runt 19:30-20:00. Hon äter majsvälling ca 2 ggr/natt. Hon vaknar runt 7:30-8:00.
 

Lussans nätter

Skrivet av  Nenne med Lucie tuttgalningen
Hon sover 11-12 timmar per natt. Har glömt bort hur man somnar själv i egen säng (hon kunde det förut), så nu sövs hon med amning och läggs sedan i sin spjälis. Hon vaknar till 6-7 gånger per natt, sövs om genom att vi vänder på henne eller, om det inte går, med att jag ammar henne. Jobbiga nätter, extremt trötta dagar på jobbet blir det för mig... Vi ska ta tag i detta snart tänkte vi. Sluta amma helt och buffa henne på nätterna.
 

Victor

Skrivet av  Åza m G-02 & Victor 040414
somnar 19.00 ca. Om han är frisk och det inte kommer tänder eller något annat så sover han hela nätterna men just nu klarar han sig bara utan mat i 10 timmar så han äter välling framåt 5 och somnar om till 7-8.

Innan han somnar äter han välling i vår säng sen lägger jag honomn i spjälisen där han somnar efter en liten stund.
 

Nätter???

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
Vi sover inte på nätterna längre känns det som.
Skämt å sido så har vi stora problem på nätterna med både Elias(snart 3) och med Hannes.
Elias har en massa allergier som vi inte fått bukt med än, vi ska få komma till dietist innan vi får ändra hans kost för mycket så han vaknar minst ett par gånger per natt och skriker och har ont i magen pluss eksem som kliar.

Hannes brukar bajsa på natten och har svårt att somna sen. I natt var han t ex uppe mellan 2-4.30. vägrar att somna så nu har jag beställt baranboken av Anna Wahlgren. Allt som hjälper är välkommet.

Barnen sover bra till ca 22-23 sen är det igång till vanligvis 3.
Vi är en liten trött familj just nu.
Hannes brukar somna ammandes.
 

Oj!

Skrivet av  Loppan m Freja 27/3
Guuud vad det lät jobbigt! Får man inte sova så blir man ju tokig till slut. Hoppas ni får bukt med magont, nattbajsare och div sömnkurer. *håller tummarna*

Kram!
 

tack

Skrivet av  Madde m.Hannes 29/4 + Elias & Saga
för tummarna känns som dom behövs*ler*.
väntar nu ivrigt på att boken ska komma, hoppas,hoppas den kommer före helgen. Känns som man famlar efter alla halmstrån som finns. Nu i veckan kommer även min mamma hit och tar hand om Elias så åker vi iväg med bara Hannes. Då kan vi turas om att sova åtminstånde en natt.
Vi ska åka till farmor och farfar så får dom hjälpa till med Hannes.
hannes kan vi inte lämna bort än då han typ helammar och vägrar annan mat än.
Men det ska bli skönt att få vila lite ändå.
Tack igen för tummarna.
kram
 

Elsas sömn

Skrivet av  Carolina med Elsa 7/3
Vi har haft en helt otroligt jobbig månad när Elsa har sovit väldigt oroligt. Vi tror att det beror på en kombination av många nya tänder (5 st på 5 veckor!) och att hon har lärt sig krypa. Hon drömmer mycket och sover lätt och oroligt, ibland kan hon vakna 10 ggr på en natt. Som tur är somnar hon om ganska lätt, lite vaggvisa och stryka över pannan bara. Innan den här jobbiga perioden började somnade hon alltid i sin egen säng, men nu har vi fått natta henne i vår säng, allra helst i famnen. Först läser vi en godnattsaga, sedan sjunger vi vaggvisa och stryker henne över pannan/kinden tills hon somnar. Det tar mellan tio och trettio minuter. Somnar för natten gör hon mellan sju och åtta, och hon sover till sju åtta på morgonen, fast med många avbrott då.
 

Bättre o bättre dag för dag...tralala.!!

Skrivet av  Loppan m Freja 27/3
I princip i all fall. Freja lägger vi vid åttasnåret ungefär, då ligger vi på vår säng och sjunger hennes gonattvisa (ronjarövardottergonattvisan). Oftast skriker hon en el några minut/er innan hon lägger sig ner och slappnar av. Somnar inom max en kvart.

Sedan lägger vi över henne i spjälisen och då sover hon oftast till fyra-halvfem då hon vaknar, får komma över och ligga mellan oss. Ibland grejjar och stökar hon på i en timme innan hon somnar om, ibland somnar hon om direkt. Sover sedan några timmar till (oftast ca 11 timmar sömn per natt). Så jag klagar inte!!
 

Thyra sover..

Skrivet av  Sanna m Thyra 040328
..just nu unjefär så här:
Somnar vid 2000
Vaknar ca 3-6 ggr/natt ibland buffar vi henne till sömns igen ibland är ammning det enda som funkar och har vi riktig otur så kan hon vara vaken någon timme på natten.
0730-0800 upp för dagen
1100 sova middag minst 1/2 tim, högst 1 tim
1500 samma som vid 1100
 

Jenny med sovgrisen svarar

Skrivet av  Jenny m Molly
Molly sover underbart länge varje natt och det bästa är att hon har sovit samma sedan hon var 2 månader ungefär.
Hon somnar vid 20-21 och vaknar vid 9-tiden på morgonen. Vaknar hon till på natten så blir det oftast någon gång mellan 5-7 och då räcker det att jag lyfter över henne till mig så somnar hon om med en gång och sover till 9.

På dagen är hon lite värre. Sover tre halvtimmar totalt. Så det är inte mycket lugn och ro man får. Hinner sitta på toa en stund eller plocka ur och i diskmaskinen utan hjälp. Hon sover oftast från 11, 14 och 18.