Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

GNÄLLIG?

Skrivet av pernilla m Johannes
Är era barn gnälliga? Jag tycker Johannes gnäller hela tiden - fastän han får komma upp i famnen.
Svar på tråden: GNÄLLIG?

Ja..

Skrivet av  Sanna m Thyra 040328
..mer än innan iaf.
Hon blir så arg när hon inte får som hon vill tex dra ned lampan, slå på fönstren, slå på tv:n, när man ska byta blöjja eller sätta på kläder.
Hon kastar sig, gråter och skriker. Sådan var hon inte innan. Jag hoppas verkligen att det är tänder eller något som spökar för det är inte roligt när hon blir så förbannad för allt.
 

låter precis som

Skrivet av  pernilla m Johannes
Johannes. han som har tyckt det varit skönt att byta blöja - han blir nu jättearg. Och när man ska gå ut blir han 9 av 10 gånger helt tokig.
 

Jag har märkt..

Skrivet av  Mia m Emilia & Amanda
.. att Emilia ofta är törstig när hon är sådär gnällig. Så fort hon får vatten så blir hon (oftast!) nöjd igen. Dricker Johannes mycket? Värt att testa kanske...?
 

ah bra förslag

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
ska ja testa på min gnällsork... :-)
 

Inte gnällig men riktigt ARG...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
när man byter blöja och klär på henne... Speciellt när man ska stoppa in armarna i ärmarna, då låter det som barnmisshandel här hemma :o)

Kramis

Anja
 

också tätt!

Skrivet av  pernilla m Johannes
Vi får också tätt mellan barnen. Johannes kommer vara ca 1,5 år när nästa kommer.
 

Barnmisshandel...

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
skulle grannarna anmäla oss för om vi bodde i lägenhet. Vilken tur att vi inte gör det! ;) Här skriks det kraftigt varje gång kläder ska på. Hihi Det är ju bra att de har vilja de små, men ack så trött man blir ibland...
 

Hur mkt sover han?

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Personligen tror jag att den största orsaken till gnällighet hos barn är trötthet. Givetvis inte den enda, hunger, törst, närhetsbehov, leda och annat kan oxå spela in men tröttheten tippar jag på är nummer 1!

Sedan är det inte sagt att barnen för den skull sover om man försöker lägga dem. De är inne i en ganska speciellt period i livet nu och har lärt sej t.ex. att man kan hålla sej vaken med ren skär vilja.

Det jag tror att man främst kan göra är att ge barnen alla förutsättningar som finns att sova. För sova behöver vi ju alla, och våra småttingar har väl behov som ligger ca 14 timmar/dygn. Men jag om någon vet att det är svårt att tillgodose detta behov. Vi får göra vad vi kan helt enkelt! :)
 

Hemma eller borta-gnäll?

Skrivet av  Gittan m Gemma 0205 o Gianna 040318
Jag minns att Gemma och hennes jämnåriga kusin Angelina blev rätt trötta på att jämt vara hemma i den här åldern. De var mycket gnälligare hemma, än om man var iväg på något. Så vi gick till varann o hälsade på, på Öppnis, på stan mm och då blev det mycket mindre gnäll under vakentiden med alla nya intryck, särskilt om andra barn var med. Tycker det verkar stämma på Gianna också. Men det där med törst stämmer också ibland.
 

Artiklar från Familjeliv