Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan någon ge mig råd?

Skrivet av K
Hej alla
Hur ska jag göra med min lilla älskling, han är 7mån och vill inte gärna äta vanlig mat.Han vill heller inte ha gröt,välling eller annan mat än via ammning.Jag vill gärna amma länge och han är absolut ingen liten kille, men att gå över på vanlig mat är ju en sak som måste komma tillslut.Jag har två andra barn, var av den ena aldrig rörde välling eller gröt och den andra åt välling länge och aldrig ammades.Dock kommer jag ihåg att båda var svåra när det gällde vanlig mat.Men minnet är ändå kort och jag kommer ej ihåg hur jag gjorde då.Är det någon som har en massa råd att ge mig, dem emottages väldigt gärna!

Kramar från en än så länge anonym medmamma.......
Svar på tråden: Kan någon ge mig råd?

När vi skulle gå över till ersättning..

Skrivet av  BarbaMamma
så väntade vi tills Gabriel var så hungrig att han "var tvungen" att ta flaskan samt att pappa J gav flaskan för att han inte skulle bli störd av mig som luktade mat.
(Vi började med ersättning för att BVC tyckte att han gick upp för lite och till slut så tappade han intresset för amning *tyvärr*.)

Samma sak har vi gjort med maten; började lite smått med smakisar- men enbart potatis, majs eller morötter var ingen hit. Jag tillsatte lite fett ( rapsolja ) och kryddade faktisk med ett par korn curry.
Det gjorde susen och han älskade det!
Mycket snart gick han över till "riktig mat" bestående av potatis och kött, men fortfarande var det bara smakisar och han blev aldrig mätt på bara det.
Han ville ha ersättning kort efteråt och senare välling.

Nu väntar vi tills vi vet att han är ordentligt hungrig och numera slukar han hela barnmatsburkar och håller sig mätt i flera timmar!

Ett annat tips för att bebisen ska vänja sig vid maten kan vara att blanda ut med bröstmjölk- för då finns ju iaf smaken där!

Det svåraste med Gabriel har varit att vänja honom vid konsistensen, kanske kan man testa och göra det lite blaskigare?

Hoppas att ni hittar något som fungerar bra för er alla!
 

Artiklar från Familjeliv