Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vilken salva till bebisen? (Inotyol/Bepanthen)

Skrivet av nybörjare
Hej,
är nybörjare på bebisar och snart ska ju den Lill* komma!
Ni som är erfarna: vilken salva rekommenderar ni att ha i "hemma-apoteket": Inotyol eller Bepanthen?

Tack på förhand.
Svar på tråden: vilken salva till bebisen? (Inotyol/Bepanthen)

Mirakelsalvan som räddat

Skrivet av  Mortorio
MrT:s rumpa vid flera röda tillfällen är silon. Den är bättre än någon annan salva vi provat, och då har vi faktiskt haft även inotyol som knappt var märkbar i gämförelse.
 

Vad är det för salva?

Skrivet av  Åsa med Erik -03 + bf 9/1
Säljs den på apotek?
 

Japp

Skrivet av  Mortorio
vit tub med lila streck och svart text. Fråga de som jobbar.
Min mors tips till mig så det är från den gamla skolan som funkar än ;) bolag smith + nephew
 

Båda

Skrivet av  Åsa med Erik -03 + bf 9/1
Inotyol till röda rumpor och bepanthen till såriga bröstvårtor...
 

Inotyl jättebra

Skrivet av  Eva med Klimpen 03 + lillebror bf 31/1
Vi har använt/använder Inotyl och den har funkat jättebra. Klart mycket bättre än zinksalva som vi började med.
 

bröstmjölk !

Skrivet av  Nallepo m IsabellaMaj03 + BF 20/1
I början är bröstmjölk det allra bäst. BVC rekomenderar bröstmjölk för ALLT nu för tiden - täppt näsa, torr hud, röd rumpan, m.m. Sedan när barnet är lite äldre rekommenderade vår BVC Inotyol. Vi tyckte att silon salva INTE var bra - för kladdigt och svårt att smörja in. Komma ihåg att om barnet behöver salva att man ska sprida på rätt mycket i ett tjockt lager.
 

lite mer tips ....

Skrivet av  Nallepo m IsabellaMaj03 + BF 20/1
... en annan grej. Om rumpan är riktig röd kan man tvätta med kallpressad oliv olja istället för vatten när barnet har bajsat.
 

Ingen av dem

Skrivet av  Titti
gillar att tvätta med vatten och olja - weledas babyolja. Smörj sedan torr hud (lufttorka eller "dutta" bara på röd rumpa, det gör så ONT annars)med Weledas babybalsam, en zinksalva som även kan användas som sårsalva men samtidigt är väldigt mild och snäll mot huden.

För röd rumpa rekommenderas annars mycket LUFT, man kan (om inte barnet blir skräckslaget) tex torka med en hårtork och låta ligga utan blöja ett tag varje dag.

 

Håller med dig!

Skrivet av  Gummy
Om man tvättar med olja (vegetabilisk) och vatten så brukar man slippa röd rumpa öht. Provade själv oparfymerade tvättservetter (pampers?) när vi var utan vatten - sved som f*n! Använder bara i nödfall.
 

Inityol! Helt klart! (imt)

Skrivet av  Madde m Alexander & lillhjärtat BF 26/12
....
 

täta blöjbyten

Skrivet av  lottad m oliver + bf 27/1
så de aldrig behöver ligga "länge" i kisiga/bajsiga blöjor - det går åt mååånga blöjor i början, men använder man tygisar blir det ju inte så dyrt

** annars håller jag på tipset med bröstmjölk - toppen för det mesta

** tvätta rent med oliv eller mandelolja och sky våtservietter och tvål som pesten

** hemgjord ringblomssalva när det krisar (recept finns bla på sheanet och crearome) alternativt weledas babysalvor
 

Inotyol!!!

Skrivet av  Karin med Ida
Jag vet inte vad Bepanthen är för något, men jag vågar ändå svara Inotyol!!! Världens bästa salva!!!
 

Har använt båda!

Skrivet av  LA bf 23/1
Inotyol är vätskeavstötande och har funkat mycket bra på mitt ena barn. Mitt andra som háde känsligare hud fick liksom "brännsår" och då funkade Bepanthen mycket bättre, som också är vätskeavstötande men mer skyddande och hjälper hudens egen läkprocess.
Kommer att välja Bepanthen i första hand denna gång eftersom jag uppfattar den som mildare än zinkpreparaten.
Du får pröva dig fram vad som passar dig och ditt barn bäst men håll dig till tvätt och torkning och bröstmjölk till en början. Börja inte för tidigt med kemikalierna...
 

INOTYOL guld för oss! *imt*

Skrivet av  s m william + 28/1
,
 

Jag tycker

Skrivet av  Anna m3+v32
Inotyol, Zink och Idomin vid olika tillfällen. Beror ju lite på.
 

Inotyol kör vi med,

Skrivet av  Ulrika m. Pontus&Fia 1/10-03 + bf 28/1
den är oslagbar!
Då har vi förståss inte testat nån annan....vi har inte behövt:-)
Kram
 

Artiklar från Familjeliv