Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nu är svärmor här... :-(

Skrivet av Helena T, bf 12/1
oj oj oj... hon stannar INTE tills bebis behagar titta ut utan tills jag inte orkar längre... :-)

nu på morgonen så började hon igen argumentera om "det här med att kuta och svanka" med ryggen som svärtlindringsmedtod - för det hade ju HON använt sig av för 37 år sedan och det hade funkat som enda smärtlindring för henne... försökte då förklara dela att jag (fortfarande) inte hade hört talas om medtoden, att jag hade ett helt annat förlopp på MIN förlossning - hennes tog 3 dygn och vattnet gick i slutet när hon krystade ut barnet (min man) och hon låg och tittade i en spegel under tiden och inte hade ont alls... MIN förlossning startade med vattenavgång, fick värkar efter ett hlavt dygn och själva aktiva delen (4-10 cm + krystning) gick på kanske 4 timmar och jag krystade i upprätt ställning (och skulle aldrig komma på tanken att titta i en spegel samtidigt!!!!)... hon fick ont när hon la sig ner och ville vara uppe och gå - jag hade sååå ont att jag bara ville halvsitta i min saccosäck och försöka slappna av - att vara uppe och gå omking hade jag aldrig klarat ... så två helt skilda förlossningar och två helt skilda människor och så försöker hon övertyga mig om att hennes sätt är det "rätta" och att min förlossning säkert skulle ha varit bättre (och jag tycker min förlossning var jättebra!!!) om jag hade gjort på "hennes" sätt och hon tycker även att ALLA ska göra så... att försöka få henne att förstå att människor är olika, förlossningar är olika, och framförallt att olika personer upplever smärta olika går bara inte att få in i hennes huvud... jag menar jag andades lite lustgas förra förlossningen och hon beter sig som om jag hade bett om hela drogförådet på sjukhuset... SUCK!!!!

och så bråkar hon med sonen hela tiden - det är som att ha 2 st 5,5 åringar hemma!!! Sonen ville spela schack och självklart så kan han ju inte alla regler och drag (kan inte jag heller) men hon tyckter ändå att man MÅSTE spela ALLA spel helt på allvar och hon måste försöka slå honom med alla medel och förstog inte allt vårt argument att dom kunde väl spela för att det var kul och så kunde hon hjälpa honom medans dom spelade och om han absolut ville göra ngt drag lite tokigt så var väl inte det hela världen... han lär ju bli stor och spela schack "på riktigt" med tiden liksom, ingen är ju mästare från början... men jag (eller maken) måste hela tiden var med som en buffert... det är så jobbigt... och så ska hon lägga sig i hela tiden, om vad, hur, när vi ska äta, hur sonen ska hanteras, när han ska sova typ: neeeej han är ju jättepigg inte behöver han sova - och då är han helt övertrött och springer runt och skriker...
Svar på tråden: nu är svärmor här... :-(

Usch och fy...

Skrivet av  Nica m. Hugo & Milo + Knyttet 5 dagar till bf
skulle bli galen och skicka henne all världens väg om jag vore du.

Skickar lite stöttningstankar och hoppas att hon åker snart.

Kram
 

Blää

Skrivet av  Karin med Ida + bf 21/1
Jag fattar inte hur du står ut över huvudtaget! :o), men ibland har man kanske inget val.

Jag själv håller på att bli tokig bara av att prata med svärmor i telefon. Hon har fått reda på att jag är förlossningsrädd och ska tala om för mig att det "behöver jag inte vara". "Alla kvinnor i alla tider har fött barn". Tack för det, det har jag aldrig hört förut!!!

Att ha henne i huset hade varit uteslutet, nu kan jag åtminstone avsluta samtalet och lägga på luren. Hon har erbjudit sig att komma och "hjälpa till" sedan, när barnet har kommit, och det får hon göra. Hon är inte så hemsk alls egentligen (även om vi går varandra på nerverna efter ett tag), men mina innersta personliga svagheter och rädslor har ihon INGET med att göra.

När Ida väckte oss hela nätterna när hon var nyfödd, och jag ammade stup i kvarten på nätterna fick jag höra "du måste ju få sova, mina barn sov från sju till sju från det att de var en månad gamla". När vi sedan, när Ida var nästan ett år, skulle avvänja henne från nattamning lät det "men låt henne få det om hon vill"...

Man kan bli tokig!

Du har min allra största medkänsla!!! Hoppas du snart inte "behöver henne" hos er"!
 

du

Skrivet av  Maja, Edvin & Pyret 14/1
be henne åka hem. Allvarligt. Du behöver allt annat än att lägga energin på att vara irriterad på henne. Hur mycket jag än tycker om min svärmor så skulle jag faktiskt inte vilja ha henne här nu heller. Hon skulle aldrig gå på sådär men bara känslan av att ha någon här nu... nej... Tycker det är skönast att boa och mysa ihop bara vår lilla familj. Och jag är den sorten som säger som jag känner och tycker och det får dom ta nu. Av erfarenhet vet jag att jag var rätt "känslig" på slutet och ännu mer när Edvin var nyfödd såhär kommer inga släktingar eller vänner på besök förrän vi känner och orkar det. Så är det med. Det är så mycket med att bli familj ändå... och när man väntar 2:an så är ju allt annorlunda igen. Nej, om jag vore du så skulle jag snällt men bestämt be henne åka hem om möjligt. Kram!
 

Du har min medömkan...

Skrivet av  Prodigy
min svärmor håller sig iallafall oftast på sin kant. Något störande är dock att det är ett jäkla rännande på na när vi har en bebis men nu när vår första bebis är 4,5 år ser vi aldrig skymten av henne. Så har det vart sen 2 år tillbaks. Nu när tvåan kommer blir det väl ett jäkla rännande igen så hon kan gulla med den och prata bebisspråk som gör mig galen. Hon är så in i vassen noga med att ränna här när det finns en bebis men det är viktigare med kontakten när de är större anser jag.

Alla råden kommer då: "kanske för varm, för kall, hungrig såklart, ont i magen, inte är hon trött inte, såklart man vill ha mat..." Hade nästa förträngt hur hon kan vara, kanske inte är så farligt att vara gravid ett tag till iallafall...

Be svärmor åka hem, håller med Maja helt och fullt!
 

Allt det där man vill slippa!

Skrivet av  LA bf 23/1
Lider med dig! Trött och sliten är man ju i alla fall och att ständigt har någon som irriterar gör ju inte saken bättre.

Har ingen lust att få samtal från mamma och svärmor varje dag med frågor om hur jag mår. Eftersom vi har problem med vår ADSL och inte kan ha telefonen inkopplad samtidigt just nu så är jag uppkopplad hela tiden! Väljer när jag vill tala med någon och ringer då från mobilen. Varken mamma eller svärmor ringer mig på den... Skönt!
 

Artiklar från Familjeliv