Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur göra??

Skrivet av Kakmonstret bf 8/2
Håller på och ändrar om i hela huset :) i tanken endast men dilemma är det ändå.
Vi har fyra sovrum i huset varav 3 stycken ligger i ena änden av huset med eget badrum osv.Det fjärde använder vi som datarum och det ligger bredvid vardagsrummet i andra änden av huset.
Funderar hur vi ska göra då bebisen ska få eget rum (och det blir troligtvis rätt hastigt för jag är så lättväckt).

Min första ide var att bebisen skulle få ta över datarummet men det ligger så avsides på nåt vis,sen tänkte jag att 10-åriga dottern skulle få ta det men hon är också lättstörd och det ligger ju bredvid vardagsrummet och man vill ju prata och se på teve på kvällarna...

Nu är min senaste ide att maken och jag flyttar hit så är alla barnen samlade i andra änden av huset.
Nackdelen är att det är så litet så vi får bara i sängen och knappt något annat.Hade ju annars tänkt sätta datorn i vårt stora sovrum som vi har nu.

Så om maken och jag tar datarummet så får vi troligtvis sätta datorn i vardagsrummet och det vill jag inte.

Hoppas nån hängde med i mitt svammel!
Svar på tråden: Hur göra??

fniss, det låter nästan...

Skrivet av  Åsa m 3 + 1 i magen v37
som här. Vi saknar nämligen ett rum egentligen så vi har nu röjd ur gamla oinredda tvättstugan i källarplanet + ett förråd. Stora sonen på 12 ska få ta gamla tvättstugan till rum när det är fixat om ca 1 år i och med att vi måste bila upp golv och gjuta nytt etc... I källarplan finns sen även förråd, gillestuga som ska bli arbetsrum för firman etc och så tvättstugan. I mellanplanet finns nu kök, äldsta dotterns rum och sonens rum + badrum. Där ska dottern ta sonens rum innanför hallen och yngsta dottern flyttar till andra dotterns rum innanför köket. Det rummet får även agera lite som lekrum för bebis sen med. Uppe har vi vårt sovrum, badrum, vardagsrum och så yngsta dotterns rum där bebisen kommer få ta hennes rum då när allt det andra är klart. Pust, den som inte har jobb den skaffar sig suck.
Inte ngn hjälp för dig kanske men prova att stöta och blöta olika idéer med varandra och prata med barnen hur de kan tänka sig etc oxå kanske?
 

Jag är en kopia av dig!

Skrivet av  Suz
Förutom att jag älskar kakor ;-) och har samma bf som du, så har jag samma dilemma med rumsfördelningen hemma.

Vi har två sovrum som ligger lite avsides jämte varandra - där sover Anna och vi idag - samt ett som ligger för sig vid entrén. Det är arbetsrum idag. (Och maken sover där nu när jag gravidsnarkar som värst).

Bebisen kommer att sova i spjälis hos oss i början, men så snart som möjligt vore det bra om h*n kunde läggas i eget rum. Och då är frågorna många:

* Ska bebisen sova i arbetsrummet, där h*n och Anna inte stör varandra så mycket vid läggning/nattagråt -men vi får långt att gå från vårt sovrum?

* Ska vi flytta ut i arbetsrummet, så att barnen får ta över den avskilda delen i varsitt rum? Då störs de minst av vuxenaktiviteter, men vi är långt bort om de vaknar på natten.

* Ska spjälisen få stå inne hos oss en lite längre tid, och barnen sedan dela ett sovrum och ett lekrum?

Berätta gärna hur du gör!
 

Vâra tvâ..

Skrivet av  Angelina i Paris bf 7/2
..barn delar rum sedan Leïla var mellan nio mânader - ett âr. De stör knappt varandra, bara när de drömmer riktigt hemska mardrömmar och skriker skräckfilmsskrik, men det hände aldrig när de var smâ (de är 4 och 2,5 âr nu) De tycker faktiskt om att sova i samma rum och ett lekrum är aldrig fel! Först den dagen dâ de ber om eget rum blir det aktuellt här hos oss...

Lycka till med inredningsdilemmat!
 

Vårt rumsproblem

Skrivet av  texas
löste sig automatiskt... I vårt nya hus finns det två sovrum däruppe och två sovrum därnere (det ena blir kontor till oss när vi flyttar hem det och har fått undan flyttkartongerna). Vi sover i det stora däruppe och hade tänkt att sonen skulle ha det lilla uppe och bebis få en del av vårt (som vi då skulle dela av). Skönt att ha båda barnen nära osv osv.

Så blev det inte! Sonen klev in i kåken, gick in i det ena sovrummet på nedervåningen och deklarerade att "här ska jag bo"! Och det gör han... Sover gott hela natten och kommer upp och väcker oss på morgonen *godingen*. Våra planer blev lite kullkastade men det blev egentligen bättre såhär eftersom vi slipper ändra om och han inte blir lika störd av skrikande bebis.

Vad säger ungarna? De kanske vill vara med och välja rum?