Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Feber termometer?

Skrivet av geo75
Hej på er, har inte sovit en blund inatt haft så ont i huvudet och ingen skön sovställning hittade jag. Till råga på allt har jag fått en vagel i ögat (tror det är första ggn i livet) passar ju så bra nu när jag ska köra upp och måste ha koll på döda vinkeln *s*

Jo, jag ville bara fråga er ang febertermometer. Jag vill helst ha en sån man tar i barnets öra istället för stjärten. Någon som har någon butik att rekommendera inför ett sånt inköp?
Svar
Vi har en.....
...som vi köpte i någon elbutik men nu använder vi bara stjärttermometer. Den som är till örat visar helt olika varje gång, även om man tar direkt efter varann. Jag har hört att det inte är att rekommendera när de är små. Det är svårt att veta hur långt man kan "köra" in den och det är säkert därför den visar olika. Vill man vara på den säkra sidan och få en exakt temp är det rumpan som gäller.

Mvh //Åsa
Skrivet av  Åsa m Simon-03 + bf 26/2
Jag kan inte...
..rekommendera någon butik, men kan säga att örontemp är GULD värt när man vill kolla om det faktiskt är feber som liten har.
Men om du sen ska ringa till doktorn, så vill de nog ha en rumptemp-avläsning istället.
Örontemp är bra för att veta om det är 38° eller 41°
Inte om det är 38,2° eller 38,5°.
Skrivet av  Peterlina bf 31/1
inte bra till de små med...
en örontemp då de har så trånga örongångar. Vi har en panntermometer som är jättebra men kommer införskaffa en till rumpan till bebis nu.
Skrivet av  Åsa m 3 + 1 i magen v37
Vi har
en temp till örat som vi köpte på teknik magasinet tror jag.

Men de finns att köpa över allt...jämför lite priser. :)
Siba, Onoff, Elgiganten, Coop stormarknad mfl.

Tror att Thermoscan har gjort en modell med mindre mätplupp på så den kommer in i små barns öron.

Jag har själv lite fobi mot att ta tempen i rumpan. usch så otrevlig. :(
Skrivet av  Camilla m Nathalie + bf 1/2
Skönt
att höra att någon mer än jag känner så... Vet ju inte i och för sig eftersom det är vårt första barn men som det känns nu så tar det emot att trycka in en ändtarms termometer på det lilla livet :(
Skrivet av  geo75
Vi har en
Braun Thermoscan. Gamla modellen och ja, den stämmer inte exakt, men för mig räcker det att veta om sonen har 38 grader eller 41.... Den nya ska ju vara bättre och funka på små barn också. Jag gillar vår och med lite träning får man bra mätresultat.

Tror att du kan kolla på pricerunner om priser.
Skrivet av  texas