Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

\'föräldrautbildning\' på södra bb

Skrivet av Lena m Louise 030326 + Ytte bf 8/2
Hejsan!

Var på liten "föräldrautbildning" för omföderskor på Södra BB igår. Vi fick först sitta i grupp och prata om förra förlossningen och sedan lista frågor till barnmorskan.

Barnmorskan svarade på våra frågor så gott det gick, vi kom väl fram till den första CTG-tagningen sedan var tiden slut för denna gång. Nästa gång går vi igenom resten av förloppet med smärtlindring, komplikationer, eftervård mm. Så skulle hon prata lite om syskon och sånt.

Det som kan vara intressant att veta och som hon sade var att andra förlossningen oftast går snabbare och upplevs som lättare. Andragångsföderskor kommer ofta in för sent snarare än för tidigt, hon tyckte att man skulle åka in om man hade långa, glesa värkar (upp mot en minut) eller många små korta (3-4 på 10 minuter). Ofta har man som omföderska svårt att veta om det satt igång eller ej och det kan också starta "flera gånger" och sedan bara lägga av. Ett tips som hon gav var att lägga sig i badet och slappna av och se om det lugnade sig lite. Oftast har man fler och mer smärtsamma förvärkar.

Så gick hon igenom hur man ska agera om det går så fort att man känner att barnet ska komma innan man hunnit iväg, dvs hur man gör vid hemförlossning. Det man skulle tänka på var:
* ställa sig bekvämt, lägga ngt mjukt på landningsstället
* ibland kommer huvudet ut i en krystvärk och sedan får man vänta på nästa värk för att kroppen ska komma. Då behöver man inte fundera på navelsträngar runt halsen eller att flytta axlar eller så för nästan alltid när det går snabbt så stör inte en navelsträng runt halsen alls. Oftast kommer dock huvudet och kroppen i ett enda skvätt.
* man behöver bara torka av vid näsan lite och sedan väntar man på att andningen ska sätta igång. Barnet har en minut på sig att komma igång utan att man behöver göra någonting alls så det kan ju vara bra att räkna lite tyst för sig själv. Ofta tar det ett tag innan de kommer igång, men det är ingen som helst fara eftersom barnet fortfarande får syre via navelsträngen. Kommer inte andningen igång, gnuggar man lite försiktigt med en handduk på ryggen och retar barnet lite.
* Sedan lägger man barnet på magen och lägger lite handdukar om så att barnet inte fryser och väntar på ambulansen. Man behöver inte göra något med navelsträngen eller moderkakan, det tas hand om när personalen kommer.

Låter väl enkelt eller hur?

I vilket fall kändes det bra att bli påmind om förlossningen och vara på avdelningen för jag har nästan förträngt att det ska ske snart igen. Låg sent i natt och funderade på hur det skulle gå, känner mig jättepeppad!
Svar på tråden: \'föräldrautbildning\' på södra bb

WOW!

Skrivet av  Suz
Fler och mer smärtsamma värkar låter ju inte kul, men häftigt med infon om hur man föder hemma. Fast med tanke på hur omöjligt det var att krysta ut Anna kan jag inte tro att ett barn bara kan komma av sig själv. Jag hade en BM som tryckte på till hjälp.

Idag är det föresten exakt fyra veckor till bådas vårt bf den 8/2!
 

Hmmmmm

Skrivet av  Flingan bf 8/2
Eftersom jag är undantaget som bekräftar regeln så har jag lite svårt att ta in vad din bm sagt ;-) Min andra förlossning var definitivt inte snabbare än den första. Men jag tänker inte gå in på detajer (och riskera att skrämmas) eftersom jag som sagt är undantaget *s*

Och visst låter det enkelt med beskrivningen hur man gör om bebisen har bråttom ut hemma. Här tackar jag högre makter för att jag inte är nån snabbföderska, vill INTE föda hemma :-O Men nu lutar det ju åt igångsättning för mig så jag slipper nog det *s*

Var tvungen att haka på den här tråden eftersom jag också har bf 8/2 och är omföderska.