Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjukskriving och fkassan...

Skrivet av Flingan bf 8/2
Från och med idag är jag sjukskriven för min foglossning. Eftersom bm skulle prata med läkaren behövde jag inte träffa honom för det (lite konstigt...) så jag kommer att få intyget hemskickat och vet ju inte riktigt vad det står på det =) Bm sa att jag blir sjukskriven till bf, dvs 4 veckor. De första två veckorna betalar arbetsgivaren, så det är ju inget problem men sen då...

Vad jag har förstått så är fk väldigt kinkiga vad gäller ss i allmänhet och ss av gravida i synnerhet. Så nu är frågan om jag vågar chansa att fk godkänner min ss eller om jag ska börja ta fp om två veckor? I vanliga fall skulle jag kunna strida för min rätt att få min ss godkänd, men jag känner ingen lust att hålla på bråka nu. Undrar så var super-bitchen tagit vägen *spanar* Detta måste bero på grav-hormonerna...

Vad tror ni, ska jag chansa på att ss godkänns eller ska jag skicka in papperen om uttag av fp from 26/1? Har jag tur blir jag ju igångsatt i slutet av januari, men det finns inga garantier för det.
Svar på tråden: Sjukskriving och fkassan...

Arbetsgivaren ska väl...

Skrivet av  Peterlina bf 31/1
...betala 3 veckor? Så var det i alla fall när min arbetsgivare fick punga ut stålar fast jag var hemma och mådde pest.

 

Nope

Skrivet av  Flingan bf 8/2
Från och med 1/1 så betalar arbetsgivaren bara de två första veckorna. Så typiskt eftersom det troligtvis hade räckt med tre veckor för mig... (Tack Kicki för att du upplyste mig i en tidigare tråd om de nya reglerna)
 

Efter 2 v

Skrivet av  Kickan 11/2
får arbetsgivaren stå för 15 % av ersättningen.
 

Artiklar från Familjeliv