Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(Är så trött ) och så en diskussion om UL!

Skrivet av Molly bf 11/3
Jag är fortfarande så konstant trött. Det känns som om jag skulle kunna sova när som helst på dygnet. Och på kvällen blir jag en degboll runt åtta som knappt orkar prata. Jag trodde detta snart skulle börja vända. Förra graviditeten släppte tröttheten efter vecka 12 men nu då? Är det någon som har några tips? Bör man slå en pling till BM och kolla järnvärdena?
Hur ofta får ni träffa era BM? Jag har inte varit där sedan inskrivningen i veckan 11 och nu är jag i vecka 17 (idag!!)Det blir väldigt sällan hoppas att det blir tätare med tiden. Just nu tycker jag att tiden släpar sig till stora UL. Tre veckor kvar! Jag kan inte fatta att det ska komma så sent. Tänk så mycket oro man hinner på tre veckor! Tekniken idag går ju framåt så visst borde man kunna se att saker och ting var okej tidigare. (Speciellt som man idag kan rädda barn ifrån 24-25 veckan.) Varför är inte NUPP standard som i flera europeiska länder (bl.a England)? Ibland kan jag inte låta undra hur det skulle vara med vår mödravård och vårt samhälle om män 60+ var de som blev gravida? (Å andra sidan är vår mödravård helt fantastisk om man jämför med tredje världen!)Nä nu ska jag slänga mig på soffa och njuta av ett tomt hus!
Svar på tråden: (Är så trött ) och så en diskussion om UL!

Hej!

Skrivet av  Johanna
ja, jag är oxo jäääättetrött men det börjar kanske bli pyttelite bättre. Ibland håller jag mig vaken ända till 11 på kvällen! Fast då har jag iofs somnat när jag nattade tjejen så jag har sovit mellan typ 7 och 8...
Vad det gäller bm så tror jag att det är standard att träffa henne runt vecka 20, efter första inskrivningsträffen vill säga :)
Ha en mysig stund på soffan!
 

Först i v25 ska jag dit

Skrivet av  ÅsaL
igen om inget händer.... Jag fick ju träffa henne nu igår men det var ju för jag hade problem. Nästa rutinbesök är i v25 och inskrivningen var i v9 typ...
Men nästa vecka (på torsdag) så är det UL!!!! Wihipppi!

Angående NUPP så håller de ju på utvärderar resultaten från studien så det kan mkt väl bli så att NUPP blir standard i Sverige, men det kan ta nåt år. Långsamt mala kvarnarna..
 

Långsamt...

Skrivet av  Molly bf 11/3
Jag var med på NUPP studien förra graviditeten och det är nu över tre år sedan, så det går väldigt långsamt. Det känns som om att stora UL ligger i veckan 18-20 för eftersom där har det alltid legat. Det är väl tungrot att ändra trots att tekniken går framåt. Men som vanligt handlar det förmodligen om bristen på pengar i landstingen. Jag undrar hur mycket ett UL kostar egentligen, och vad kostar en NUPP? Den kostnaden skulle sedan ställas mot all oro som vi känner och alla extra samtal till BM och Gyn. Och inte allra minst den oherhörda förlusten om man var tvungen att avbryta graviditeten pga att något inte stämmer vid stora UL (jag ryser vid tanken!). Vore det inte bättre med tidigare UL/NUPP?
 

studien avslutades 03

Skrivet av  ÅsaL
Så det är bara ett knappt halvår de har haft på sig att bearbeta resultat samt diskutera så det är inte så lång tid...

Bara för att förtydliga: jag håller helt med dig, visst borde det vara standard..
 

Aha.

Skrivet av  Cilla bf 11/3
Läste ditt inlägg efter att jag skrivit mitt. så de har avslutat studien? Då är det alltså så att vissa landsting redan har infört tidigare ul eftersom flera här på sidan redan har varit..?
 

Nej...

Skrivet av  Soda m trean
Jag tror att det är väldigt ovanligt med tidigare ul som standard, de flesta har nog bokat själv privat av en eller annan anledning.
 

Jag ska tillbaks efter rutin-ul

Skrivet av  Soda m trean
Jag har mitt andra bm-besök kring v 19, efter jag har varit på ul. Man kan ju alltid boka ett extra besök om man inte orkar vänta. Det har man kunnat göra på alla fyra ställen jag har gått på. Men jag är en sån som inte går mer än jag måste, det tar lite tid och känns inte nödvändigt att gå mer än vad som behövs enligt basprogrammet, tycker jag.

Själva poängen med att göra daterings-ul i v 17-20 (eller hur det nu exakt är) är för att man för dessa veckor har standardiserade mått-tabeller, NUPP görst senast i v 13+6 och vid ul så tidigt i graviditeten får man inte samma exakthet i mätningarna. Och det är ju jätteviktigt att få en så bra överensstämmande datering som möjligt, av försäkringstekningska skäl samt för medicinska bedömningar om komplikationer tillstöter. Där kan det faktiskt röra sig om dagar beroende på vilken behandling ett spädbarn får vid förtidsbörd!

NUPP studien är som ÅsaL säger inte avslutad ännu, att införa NUPP för alla är kostsamt och då vill man se att det verkligen är ekonomiskt lönsamt att utföra undersökningen.

Nej nu låter jag ju helt tråkig och negativ, men det är inte meningen. Men jag tycker att vi har en väldigt bra mödravård iaf den som jag har mött, och om man känner sig väldigt orolig så har man ju oftast möjligheten att boka ett privat ul (de flesta större städer iaf), men då får man ju betala för det, ganska rimligt trots allt. Det är om man är helt frisk och inte har några komplikationer. Om man får komplikationer t.ex. blödningar osv så kan man ju alltid åka in akut var man än bor.
 

Samma här.

Skrivet av  Cilla bf 11/3
Jag är oxå konstant trött, går och lägger mig SENAST kl 21 varje kväll..
Jag var på inskrivning i v13, nästa gång jag ska dit är i v21 sen blir det oftare, tror 3:e besöket är i v25.. sen blir det var 3:e vecka och sista månaden varannan vecka.
Ul senast v14 kommer väl bli obligatoriskt snart om NUPP-studien visar på att det är bättre att gå tidigt? Det är iaf så jag har förstått det. Jag ska dit i v19, om 2½ vecka :)
 

v25

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Jag ska till bm igen i v25, vilket är standard för omföderskor här. För förstföderskor brukar det även vara ett besök v 20, men har det gått bra första gången brukar det även gå bra andra, dvs det behövs inte lika många besök.
Men min bm ville att jag skulle ringa när jag fått provsvar från fvp och boka in ett extra besök.
 

Tack för responsen och fråga om privat UL?

Skrivet av  Molly bf 11/3
Tack för responsen! Jag blev nyfiken på om det eventuellt finns landsting med tidiga UL! Är det någon som vet? Framför allt skulle det vara intressant att få reda på vilka grunder man tagit beslutet att ha tidiga UL. Och på måndag tänker jag ringa BM och fråga om jag får besöka henne. Precis som några av er påpekade så kan man ju be om ett besök. Var kan man få ett privat UL i Stockholm? Hur mycket kostar det? Jag tror nämnligen inte att jag kan vänta längre..
 

Även om du får det vanliga UL

Skrivet av  ÅsaL
så är det ju inte långt kvar ändå... Du är väl i v16 och i v17-20 så görs rutin-UL i dom flesta landsting.
LYCKA TILL!
 

I Stockholm..

Skrivet av  Soda m trean
kan du få privatul på bl.a mamamia, sibyllekliniken, octaviakliniken m.fl. ställen. Octaviakliniken är egentligen en spec mvc, jag har gått där eftersom jag haft blödningar och på så sätt fick en tid via gyn-akuten (ett ul + återbesök), och så ska jag dit den 4 på ytterligare ett återbesök.

Tror att det är ordinarie taxa som gäller för alla ställen jag nämnt, dvs 260 kr.

Fast det kan vara väntetider så om du har ditt ordinarie ul om tre veckor skulle jag ha härdat ut! Jag går den 4 på ul pga en blödning, det var två veckors väntetid för att få den tiden (hos min gynläkare), man kan få tid snabbare om det räknas som "akut" men vanlig oro räknas inte dit tyvärr.

Lycka till hur du än gör!!
 

Jag fick

Skrivet av  Andrea Bf 26/2
tidiga vul v.6, då syndes bara hinnsäcken, därför ett till i v 7. då var det aktivitet så jag kunde slappna av. Hade haft utomkvedshavandeskap tidigare och ringde och sa att ni måste kolla detta åt mig. Tror inte något landsting är omöjligt det är bara en fråga om orsak till vul/ul.

Gjorde sedan ett vul också i v.10, detta var första läkarundersökningen och tydligen verkade detta vara lite smått rutin för denna läkare.
Sedan gjorde jag ett Nupp (ul)i v.13, detta pga min ålder 36 år, blev erbjuden fvp men, varken vi eller min läkare tyckde det då jag har ökad blödningsrisk pga blodförtunnande medicin. Så jag har hunnit titta på vår lilla åtskilliga gånger...Nu på tisdag är det dags för rutin ul och det har jag verkligen sett fram emot!

Kramis
 

Artiklar från Familjeliv