Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Varit på förlossningen igen inatt!*långt*

Skrivet av Jennytösa.bf 14/3. MA v12 i dec03
Inatt vid 00 började jag åter igen ta tiden på värkarna.. nu var dom mer regelbundna än vad dom varit innan på dagen..
kom med 2min intervaller.. Jag kunde omöjligt sova det gjorde så ont i rygg o mage.
Sammandragningarna var starka och sambon sov så jag gick runt i huset och vaggade och försökte hålla mig sysselsatt.
Smärtan kändes rätt bra o tänkte att jag tar väl en dusch då för att lätta lite på smärtan, dom säger ju att förvärkar ska gå över när man duschar hett.
Men inte då. Dock kändes det skönt att stå där i duschen halv 2 på natten och bara känna hett vatten rinna över ryggen. Stod så i 40min.
Sen gick jag upp till sovrummet o letade reda på min värmedyna som jag så passande köpte för några veckor sen ifall jag skulle behöva den under graviditeten.
Kom till bra användning. Körde på högsta värmen och det var jätteskönt.

Vid 3 orkade jag inte längre och tänkte att det är lika bra att ringa förlossningen o höra vad dom tyckte. Värkarna var forfarande vid vila 2min intervaller.
Barnmorskan svarade och hon tyckte naturligtvis att jag inte skulle pina mig hemma längre utan åka dit upp för o kolla. Är det så ofta o regelbundet, ännu mer ofta än sist då det var 3min emellan (4v sen)så borde jag även denna gång få spruta.
Är ju i vecka 30 och då försöker dom stoppa upp värkarna.
Hade jag varit i v35 kanske jag hade väntat några timmar till, men nu vågade jag inte ta några risker.

Väckte sambon som hade sovit 3 timmar lite oroligt för jag hade ju väckt honom då o då o berättat att vi kanske måste åka in.

Vi åkte de 2,5 milen upp till borås, det snöade lite och det kändes så fridfullt.
Jag var pigg och helt klar i huvudet trots sömnbristen.

När vi kom dit kopplade dom åter igen (precis som förra gången) på mig CTG och mkt riktigt visade det regelbundna värkar med 2min intervaller.
Kändes bra att dom även fick se det så dom inte bara trodde att jag hade inbillat mig alltihop, för ett tag kändes det som att jag överdrev saken och tänkte väntat innan jag åkte in, tur att jag tog mitt förnuft till fånga!

Jag fick sitta upp denna gången vilket var skönt, förra gången låg jag ner i 50min på den hårda britsen o det var mindre gott vid värkarna.
Bm kände på magen och kände hur bebisen låg sen när hon tagit av mig CTG.
Tänkte att hon kände fel först för för några veckor sen låg ju bebben med huvudet uppåt och trodde fortfarande den gjorde det, men bm försäkrade mig om att nä nu har den vänt på sig o huvudet ligger neråt.
Har dock inte fixerat huvudet i bäckenkanalen eller vad det nu kallas, vilket var bra för då kanske det inte var dags än.

Sen fick vi träffa en läkare och hon gjorde gynundersökning och sen VUL (vaginalt ultraljud) och mätte o visst var det en förändring därinne.
Var inte öppen men hinnan hade minskat till 2,5 cm från förra gången 3,6cm.
Sen gjorde hon UL på magen (9e gången jag får göra ul/vul denna grav!pga blödningar m.m) och konstaterade att jovisst låg bebis med huvudet neråt.

Allt såg fint ut i övrigt och blodtryck osv var toppen som vanligt.

Nu återstod bara att få stopp på dessa täta sammandragningar.

Bm visade mig in till rummet igen och jag fick en spruta i benet igen.
Den där sprutan är hemskt men hjälper rätt bra. Förra gången blev det mkt bättre o även denna gången märkte jag att SD inte fortsatte komma riktigt lika ofta.
Däremot hjärtklappning, illamående, snurrighet, varm och konstig blev jag men denna gången var jag lite mer beredd på hur jag skulle känna mig.

Jag fick sprutan halv 6 imorse och sen en dryg halvtimme senare tog vi bilen hemåt igen.

Ringde o sa att jag inte kommer till jobbet idag, ska däremot försöka imorgon om jag lyckas få någon sömn inatt.

Jag o sambon bäddade ner oss (sambon har sista skift denna veckan o börjar inte förrän kvart i 2) i dubbelsängen och även fast jag hade ont så hade det lättat o jag kunde somna. Sen sov jag gott till elva. Jätteskönt!
sambon sov som en stock så jag slumrade lite till kl blev 12. Då steg vi upp.

Nu på eftermiddagen har jag haft ont och känt av i ryggen precis som inatt men inte lika ofta. Har inte klockat hur ofta men känns att det är en skillnad iaf.

Körde sambon till jobbet och nä usch va snurrig jag var, det var hemskt o köra bil kändes som att jag var onykter. Men jag ville ju ha bilen för jag tänkte fikat med en kompis idag.
Det fick tyvärr ställas in då jag kände att jag varken var kapabel att köra bil efter sprutan eller trevlig nog att träffa någon idag.
Polisen stod o hade kontroller när jag körde både till hans jobb och tillbaka. Som tur var vinkade dom inte in mig, däremot bilen efter.
Vem vet kanske hade sprutan givit utslag och jag hade ju inte min mapp med mig där det stod en förklaring o att jag fått spruta.
Mitt hjärta slog så fort när jag åkte förbi..:-)

Men nu är det bättre och jag hoppas att lillhjärtat stannar ett tag till!
Hon eller han har det bra därinne och kan gott stanna en månad till åtminstone!
Sen gör dom inget på förlossningen, då får bebisen komma om den vill!

En händelserik dag detta men allt ordnade sig till slut.
Var dock lite panikartat att ligga mitt i natten o sambon sover som en stock och alldeles ensam ligga o avgöra om man ska åka in eller inte.
Det är ju trots allt bara jag som kan avgöra det, känns lite läskigt egentligen.

Men men.. Nu ska jag ta o vila lite och läsa boken jag beställt som kom igår,
"ATT FÖDA" av Gudrun Pascal. Riktigt bra bok, har hunnit läsa halva.
Men de bästa är ändå "ett barn blir till" av lennart nilsson och "mammapraktika" av leni söderberg.

känns bra att läsa på så mkt som möjligt innan det blir dags, å än har jag inte läst alla böcker jag vill så än får inte lillhjärtat titta ut..*ler*

Hoppas ni andra har det bra o tack för att ni orkade läsa. har inte varit så aktiv härinne på sistone dels för att jag är hemma o har inte tillgång till att sitta vid min dator på jobbet i samma grad eftersom jag endast jobbar 50% nu, dels för att jag är så trötter.


Kramisar Jennytösa o lillhjärtat!
Svar på tråden: Varit på förlossningen igen inatt!*långt*

Men hjälp

Skrivet av  Trillian bf 21/3
säger samma som jag gjorde förra gången - Ska du verkligen ge dig iväg till jobbet imorgon? Vila upp dig några dagar. Det tar ju verkligen på kroppen och du är ju trött ändå sen innan.
Skönt att det går att få stopp på värkarna och att det gick bra. Men jag tycker ändå du ska sjukskriva dig några dagar extra och bara ta det lugnt.
Sköt om dig.
 

oj va jobbigt

Skrivet av  Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3
men tur att det stannad av igen. Vet du med dig att du gjort nåt ansträngande som kan ha satt igång det igen eller kom det bara ändå? Vore jag du så skulle jag nog inte jobba nåt mer men alla är vi ju olika men jag hoppas verkligen att bebben stannar där den är åtminstone 1 månad till, än är dom ju så små att dom mår bättre i magen även om vi längtar jättemycket efter dom.

kram och ta hand om magen
 

Detta ska ju inte ha någon betydelse säger dom men

Skrivet av  Jennytösa.bf 14/3. MA v12 i dec03

vi hade faktiskt sex en halvtimme innan det började ta fart rejält. Hade dock känt innan på dagen och i några veckor men inte lika starkt.

Vi fick ju samma besked sist att det är ingen fara att ha sex. har haft sex många gånger sen sist och då har det inte hänt nåt.. så undrar isåfall varför det denna gången skulle ha någon betydelse?

läkarna vi pratat med säger att vi kan fortsätta ha sex och att det inte är därför. Men nu vill min sambo avstå några veckor för att se om det lugnar ner sig.
kanske har han rätt i det.

Så det är väl det och julstressen då isåfall om det nu ska finnas någon syndabock:-)

Jag hade gärna varit hemma men fk tillåter inte att vara hemma sjukskriven de 2 sista månaderna då måste man ta föräldraledigheten. Är sjukskriven 50% till sista januari. sen måste jag gå på fullt några veckor innan jag tar ledigt kanske en månad innan jag ska ha.

Detta är min enda förklaring till varför det hände. om det nu som sagt finns någon förklaring..*undrar*

kram o tack för omtanken!!

/Jennytösa
 

Angående FK

Skrivet av  ÅsaL
Det är två veckor innan bf som dom brukar vara kinkiga med sjukskrivning, inte de två sista månaderna... Jag var faktiskt sjukskriven till bf förra gången. UTAN problem med FK. Jag kunde inte jobba, och jag var inte mammaledig utan just sjuk.
Och även du har fullvärdiga skäl för sjukskrivning så det borde inte vara några problem. Prata med en doktor och ring FK så får du säkert lugnande besked
 

Är du säker?

Skrivet av  Jennytösa.bf 14/3. MA v12 i dec03
jag har ju inte öppnat mig något? bara en förändring som skett i livmoderhalsen eller vad det nu kallas.. det dom mäter på vul iaf.

Jag läste på ett papper från bm att dom är kinkiga o sjukskriver inte om man inte öppnat sig, alltså om värkarna inte haft någon effekt, dom sjukskriver bara om man är JÄTTEDÅLIG.
det stod att detta gällde dom 2 sista månaderna.

Men gott att höra att det inte var så för dig.

Jag är lite rädd för att ringa fk vet inte varför men det känns som att dom bara kommer tycka att man är lat och bara gnäller över sin graviditet??

Tack för ditt svar o din omtanke Åsa..
överhuvudtaget är alla härinne så himla söta o gulliga så jag blir alldeles tårögd ibland..kanske är det hormonerna..*ler*

kramar
 

jag blev sjukskriven...

Skrivet av  Cissi m Elliot 11/03 +bf10/3
...ända fram till förlossningen, visserligen 1 månad i taget, men jag skulle absolut inte jobba mer. och det var inte heller jag som var drivande i frågan, utan doktorn! Jag hade också väldigt mycket SD och värker från v 26. Jag insisterade på att få jobba 50%, och fick min vilja igenom ( dr ville sjukskriva 100% ) så visst går det att bli sjukskriven!!!!
Så här i efterhand kan jag tycka att det var idiotiskt av mig att fortsätta jobba - barnet kommer ju i 1:a hand!!!Alltid!!!!
Man behöver inte alltid vara fröken duktig!
 

P.s ej öppnad

Skrivet av  Cissi m Elliot 11/03 +bf10/3
Glömde skriva: jag hade inte öppnat mig heller, men blev ändå rekommenderad sjukskrivning av dr. Kanske olika beroende på vilket landsting/FK man tillhör. Jag tillhör Stockholm.
 

Jepp jag är säker

Skrivet av  ÅsaL
Det kan iofs bero lite på var man bor (Skåne)
Att dom skriver så i papper är ju för att de inte vill att ALLA ska sjukskriva sig de sista månaderna som ÄR tuffa. Men prata med en läkare så får du höra vad han rekommenderar åt dig.
Att jobba, ha såna värkar och tvingas åka in till förlossningen en gång i veckan är INTE normalt eller bra för ngn av er.
Håller tummarna för dig! Stå på dig!
 

Om sjukskrivning

Skrivet av  maiasaurusbf 4/3
I FK:s egen broschyr står att man som gravid har rätt att vara sjukskriven om arbetsförmågan är nedsatt pga sjukdom, oberoende av hur långt det är till bf.

Dvs är man sjuk så är man och har rätt till sjukpenning. Men är man sjukskriven pga sammandragningar så är ju det ingen sjukdom och sista veckorna är det ju ingen fara för barnet, om det skulle komma. Men hurlångt bak FK sätter gränsen där vet jag inte.

Själv var jag sjukskriven 50 % från v 30 förra gången, fram till bf, för foglossning och sammandragningar. Sista veckorna enbart för foglossning. Undrar lite nu hur de kommer att se på min foglossning. Min bm tycker att jag har sådana besvär att sjukskrivning är självklar, även sista 2 månaderna. Läkaren har antytt problem med FK och en kollega berättade att hon fick överklaga FK:s beslut innan hon fick sjukpenning fram tills 1 månad innan. Läkaren hade sjuksrivit henne fram till bf, men FK sa nej sista 2 månaderna. Men efter överklagan fick hon sjukpenning fram till 1 månad innan.
 

Vi bor väl i samma landsting

Skrivet av  Trillian bf 21/3
vill jag minnas, men ni kanske inte tillhör FK i Borås. Här har jag svårt att tänka mig att de skulle bråka om en sjukskrivning i det här fallet. Foglossningar vet jag att det råder delade meningar om hur det ska hanteras på FK här, men när man får åka in gång på gång för att stoppa förlossning... det tror jag faktiskt skulle gå igenom.
 

Stackare

Skrivet av  dotson
Nu måste du se till att vila för någon bebis vill vi inte se än eller hur?

*Kramar*
 

Nej men..

Skrivet av  Singoalla m Lucas + bf 1/3
usch de där låter verkligen inget bra. Tur at de lyckades stoppa upp det även denna gång!!
Åk inte till jobbet, vad ska du dit att göra, de kommer inte tacka dig iallafall...?
Ta hand om dig!!
 

Jobba inte - tänk på bebisen!

Skrivet av  Sus Bf 9/3
Det är det som är viktigast just nu. Ta väl hand om er!!!
 

Men gumman!!

Skrivet av  ÅsaL
SLUTA JOBBA OMEDELBART!!!
Du måste vila och få ordning på dina värkar. Så här kan du inte ha det i en månad till....
Lägg dig ner nu, gör ingenting, utan bara sov o glo på TV eller nåt.
Skönt att det gick bra iaf och stora kramar till dig
 

Men lilla du!

Skrivet av  Jima bf 7/3
Var försiktig om dig!
Jobba kommer du att göra till förbannelse resten av livet, och av graviditeten är det bara 2 1/2 mån kvar.
Sköt om dig!!!

Kramar/Jill
 

Stackare...

Skrivet av  Hanna bf 1/4
tycker nog också att du kunde få bli sjukskriven och vila. Jag gissar att det är livmodertappn som du har kvar 2,5 cm av och då är den ju påverkad. Hoppas nu att du slipper sammandragningarna framöver, åtminstonde tills det är dags på riktigt.
Kram
 

men hur lång ska tappen vara?

Skrivet av  dotson
Jag gjorde ju en undersökning i går och i journalen står det "Cervix palp bibehållen 2 cm, sluten". Cervix är väl tappen eller har jag fel? Enligt min läkare så var allting OK.
 

En "normallång" tapp

Skrivet av  Trillian bf 21/3
är ca 4,5cm. Den blir ju kortare varefter graviditeten framskrider. Vet inte när den anses påverkad, men jag kan tänka mig att en person kan ha en kortare än den andra personen beroende på fasthet.
 

Artiklar från Familjeliv