Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Får Älskling stanna?

Skrivet av Alair

Hej på er!
När barnet väl är fött, får pappan stanna på bb, eller blir han hemskickad? Får han i så fall sova i samma rum?
Bor i Göteborg om det har någon betydelse..
Svar på tråden: Får Älskling stanna?

Det beror på var du föder

Skrivet av  dotson
Det beror också på hur fullbelagt bb är. Ju svårare förlossning destu större chansk att du får ett familjerum. Men det kan också hända att du få dela rum med andra mammor. Jag fick ett familjerum förra gången jag födde och hela familjen stannade då två nätter innan vi blev utkastade (48-timmars regeln). Surfa in på ditt sjukhus webbsida, där finns säkert information.
 

Beror på plats

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Jag har fött mina två barn på Mölndals sjukhus och pappan har aldrig fått stanna. Där finns bara dubbelrum och alla platser har varit fulla. Finns plats låter man i första hand pappan i de fall där mamman blivit snittad, stanna.

Östra byggdes om för några år sedan och man har där fler enkelrum, med plats för extrasäng åt pappan.
 

Östra

Skrivet av  GBGKarinS
Jag jobbar med en tjej som födde på Östra för inte så länge sedan och han fick stanna.
Detta känns viktigt för mig!
Torsdagar vid 17.00 tror jag det är "öppet hus" på östra bb. Då kan man åka dit och kolla. Ska göra det och fråga extra om detta.
MVH Karin
 

Ja, det brukar gå

Skrivet av  Marielle bf 10/3 (Linnea -03)
Min man fick iallafall stanna två nätter med mig och Linnea på Östra Sjukhusets BB (eller vad heter det, "eftervård"?)
Vi hade ett eget, ganska stort rum, och han fick sova på en extrasäng. Extrasängen var dock rysligt obekväm tyckte han..

Tror att det är samma på Mölndal. Finns det plats så får pappan övernatta.

Ska du föda på Östra eller Mölndal förresten?
Födde på Östra sist och var jättenöjd så det blir där igen. Det känns tryggast där också iom att där finns allt "om det skulle hända något". Östra är ju tydligen ett av Sveriges bästa sjukhus vad gäller neonatalvård etc.
På Mölndal måste de ex. ringa efter barnläkare om det är ngt akut, för barnläkare finns inte alltid där. Och alla minuter är ju värdefulla..

Kram,
 

Har inte funderat så mycket på var än..

Skrivet av  Alair

Tänkte att man kanske ändå blir runtskickad om det är ont om plats, så jag vill inte låsa mig i vad jag vill än.

Men om det är som du säger vad gäller vad gäller barnläkare, så vill jag självklart helst vara på Östra!
Tack för tipset!
Kram
 

Hej alla! Enligt min...

Skrivet av  Malin m Ida-00+Bf1/4
...aurora BM så kan man få snabbare hjälp på Mölndal än på Östra. På Östra finns en läkare och en bakjour. På Mölndal finns en läkare som befinner sig ett par minuter därifrån.

Den BM har jobbat sen 1971 på Östra, men dom sista åren har hon jobbat på Mölndal. Hon har märkt av vid flera fall att det faktiskt har fått snabbare hjälp på Mölndal.

Men sen sa hon också att det är BM som agerar först och främst. Dom är ju med mycket mer än vad läkarna är. Dom kan tex bedömma barnet snabbare för det är alltid dom som är med först och främst.

Min syster jobbar på förlossningen sedan 25 år tillbaka och hon sa en gång att det vid flera förlossningar har varit läkaren som rådfrågat BM. Tror att det kan bero på att läkaren kommer ju oftast när BM redan märkt att något är fel.

Jag födde min dotter på Östra och det vill jag INTE göra igen. Min man fick inte stanna och jag fick dela rum dom första tre nätterna. Sen blev jag dålig, så sista natten fick jag ett enkelrum som tur var!!

Lite lugnande svammel till er som skall föda på Mölndal, liksom jag.
Många kramar till Er alla!!!

 

Om barnläkare

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
När jag väntade barn sist och skrev i ankomstgrupp var det mkt diskussion om just tillgången till barnläkare när man pratade om Östra vs Mölndal.

Men så pratade jag med min pappa, som är pensionerad barnläkare, och han menade att på de allra flesta sjukhus i landet är det samma som på Mölndal. Det finns en barnläkare som har jour och som man ringer till. Ofta är barnläkaren redan förvarnad och på plats om det ser ut att kunna bli kritiskt. Själv hade han 20 minuter på sig att inställa sig efter att ha blivit väckt på natten. Var det mer kritiskt än så var han oftast redan på plats och väntade, t.ex på att ta hand om barnet efter ett snitt.

Dvs jag tror inte att tillgången till barnläkare är det som talar mest för Östra. Själv skulle jag gärna föda på Mölndal igen. Eftersom vi redan har barn så räknar jag ändå inte med att pappan ska kunna stanna över natten. Men efter flytten om 3 veckor kommer vi närmare Östra, så det blir väl beroende på var det finns plats.
 

rekomenderar...

Skrivet av  Annelie m. Lina bf 6/4
NÄL, där födde jag Lina och trivdes kanonbra... dock är det kanske lite knivigt med plats för pappan, när man snittas tror jag att pappan får stanna, annars är det väl i mån av plats. Lina föddes 4 på morgonen, sambon var då trött efter hela natten, så vi knödde ihop oss i "min" säng" så han fick sova en stund:-)Helt klart ska jag, OM jag hinner välja att föda på NÄL igen...
 

hmm..fel snack:-) *IMT*

Skrivet av  Annelie m. Lina bf 6/4
 

Får stanna i Gbg i mån av plats

Skrivet av  Lena L, v 31
På Östra är det mest enkelrum, då brukar pappan kunna få stanna (för 100:-/natt). Min man stannade i tre nätter på bb, det var toppen (jag kunde inte lyfta Leon eller röra mig så han behövdes verkligen...).