Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Godmorgon allihop

Skrivet av Trillian bf 21/3
idag är det nyårsafton :)
Vi ska få hem goda vänner, äta lammstek, skåla i icas cider och bränna av en massa raketer.
Vad har ni andra för nyårsplaner?
Svar på tråden: Godmorgon allihop

Fest

Skrivet av  ÅsaL
Ändrade planer igen för oss: Nu ska vi på festen som planerat.
inte ett dugg sugen då halvsjuk 1,5 åring och sömnbrist pga foglossning gör att jag bara vill kravla in i ett mörkt hål och storgråta. Alternativt sova. Går troligtvis dit o säger hej, men går hem o sover långt innan tolvslaget. Rolig tjej va?
Sambon får vara kvar på festen om han vill. Han ska ju inte behöva lida för att jag mår kasst.
 

Jobbigt!

Skrivet av  Sandra med Mathilda 010302 + bf 25/3
Hoppas att du får det okej i alla fall!
Vi blev bortbjudna, men jag orkar helt enkelt inte så jag var trist och bangade....

*kram*
 

Tråkigt

Skrivet av  Trillian bf 21/3
att du inte mår bra, men det är klart att då har man inte så stor lust att festa. Min kompis mår inget vidare heller, så vi får se hur hon känner inför kvällen, men hon kan ju alltid gå och lägga sig i någon av våra många sängar om hon inte orkar. Tanken är ju att de ska övernatta i vilket fall.
 

Morrn, morrn!

Skrivet av  Sandra med Mathilda 010302 + bf 25/3
Här blir det lugnt!
Vi ska vara hemma bara, mannen, dottern och jag. Äta gott, bara umgås och precis som ni - skåla i ICA\'s cider....

Jag har lovat att inte röra datorn efter 18:00....
*kram*
 

God nyårsmorgon!

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
Här har jag varit vaken en stun, men dottern kom precis upp. Känns skönt att vi bara behöver handla maten till ikväll för städningen blev vi klara med igår.

Vi får hem två kompis par ikväll, ett par som ska ha sitt första barn i juni 05 och ett par som har en dotter som är lika gammal som vår lilla här. Det blir verkligen lungt. Jag har köpt hem en STOR pommac med "smäll"kork för att få lite nyårs kännsla :P
Annars blir det lite mat och lite samkväm bara.

Ha en underbar nyårs afton.

Krma
 

Godmorgon...

Skrivet av  Hanna bf 1/4
här blir det en lugn förmiddag. Eftermiddagen och kvällen ska vi tillbringa hos mina föräldrar på nyårssupé... Förhoppningsvis blir det en god middag och en lagom fartfylld kväll. Här är det också Icas cider som gäller *ler*.
Kram
 

God förmiddag!

Skrivet av  Katta bf 27/3
Jag jobbar idag, fram till 16-tiden ungefär, sen ska jag hämta dottern som är hos farmor idag, sonen fick följa med till sambons jobb.
Ikväll ska vi hem till nâgra vänner, äta gott och ha det trevligt hoppas jag, trots att jag redan nu vet att jag är den enda som inte kommer att dricka och dessutom kommer bli trött fortast.. Satt i telefon med en gammal kompis i gâr och kom inte i säng förrän över 2 pâ natten, och skulle sen upp vid 7.30. Jaja, jag fâr väl somna pâ nân soffa hos vännerna när de andra festar loss, och bli väckt för att köra hem pâ smâtimmarna. Jag fâr ju alltid hedersuppdraget att köra bil nu när jag är gravid...
Vi ska ocksâ äta nyârslunch här pâ jobbet, kollegorna emellan, vi som var tvungna att vara här idag, vi som slapp julafton! GOTT NYTT ÂR allihopa, 2005 blir ju vârt âr pâ mânga sätt!
 

Godmorgon från en tröttis...

Skrivet av  Clärchen
Ska enligt traditionen hem till syster m familj. De andra kommer äta carpaccio till förrätt så jag får nåt annat, har inte fattat vad riktigt, sen blir det ugnsbakad lax, mmmm!
Hoppas att det inte blir så mycket raketer!
Gott slut till alla!
 

Här blir det stillsamt.

Skrivet av  Marielle bf 10/3 (Linnea -03)
Känner ett par stycken drabbade av Asienkatastrofen, ej så nära bekanta men ändå. Det plus att man känner sig så fruktansvärt illa berörd av detta gör att det för mig personligen känns fel, nästan opassande att fira och stoja ikväll.
Vi har bjudit hem ett par goda vänner, även de med småbarn. Kommer äta lite gott osv. men kvällen kommer bli stillsam.
Hoppas ni alla får en bra nyårsafton!
 

Alla känner ju olika

Skrivet av  Trillian bf 21/3
och tur är väl det. Men jag tycker personligen att livet går vidare, det hjälper inte någon att jag sitter och är ledsen eller slutar fira/göra sådant som är viktigt för oss och gör oss lyckliga.

Det dör folk hela tiden, det händer fruktansvärda saker som aldrig uppmärksammas därför att det inte "vårt folk" som drabbas. Jag är inte mer ledsen för den här katastrofen än jag var när 50.000 drunkande och över en miljon blev hemlösa i en översvämmning i Bangladesh för några år sedan... men det skrevs nästan ingenting om det i tidningarna.
 

håller med dig till viss del fast ändå inte ...

Skrivet av  Marielle bf 10/3 (Linnea -03)
Naturligtvis är det hemskt när det händer naturkatastrofer i Bangladesh, när människor dör av hungersnöd i Sudan etc etc etc.

Men den här gången så är det många människor ur ens egen nation och folk som är drabbade. På något sätt blir smärtan mer påtaglig då. Tänk, det är ca 3.500 svenskar som saknas. Lägg till den summa alla anhöriga till dessa och alla bekanta till dessa, PLUS alla som kommit hem överlevande och med minnen / men för livet.
Tänkte på vilket trauma 9/11 var för USA. Antalet döda i förhållande till folkmängd då var ju betydligt mindre än vad antalet döda i förhållande till folkmängd är för Sverige nu. Jag tror inte Sverige kommer vara sig likt efter denna katastrof, någonsin.
Men jag kan förstå hur du menar, livet måste ju gå vidare. (Du kanske inte heller känner någon som är drabbad heller? Då kan jag ännu mer förstå). Som jag skrev innan så känner vi ett par som är drabbade och ett par bekanta till oss är fortfarande saknade.

Sen tycker jag det är lite läskigt att tänka på att hade jag inte varit gravid nu så hade vi också varit bortresta över jul-nyår, och vi har många gånger tänkt oss en resa till Thailand. Alltså känslan av att det kunde varit en annan som var där och blivit drabbad! En nära vän och hennes familj kom hem till Sverige ngn dag innan och känner naturligtvis en stor tacksamhet att de hade sådan tur men sen en bestörtning över att ha varit så nära.. om du förstår hur jag menar.

Så just denna nyårsafton när tusentals svenskar är i sorg och förtvivlan , hela nationen i stort, så tycker jag personligen att det känns olämpligt att fira på som vanligt.

Jag bor i ett bostadsområde där jag fått veta att tre familjer just nu känner stor förtvivlan. En av dessa familjer har (förmodligen, de är saknade och har ej hört av sig) mist sin ena dotter med familj. Två små barn på 1 och fyra år...
För deras skull och för de andra så hoppas jag att det är lite stillsammare här i området just i kväll. Kanske folk kan bidra till Röda korset istället för att slänga ut en massa pengar på raketerna. Eller åtminstone spara raketerna till påsk?

Hoppas nu ingen tar illa upp för mitt inlägg, det här är bara vad JAG känner och tycker. Inte meningen att förstöra den goda nyårsstämningen.
 

Jag tar iaf inte illa upp

Skrivet av  Trillian bf 21/3
tycker det är bra att man kan föra en sansad dialog.
Jag har full försåelse för de som mist anhöriga, den sorgen är ju obeskrivlig. Men jag har saknar inte någon där och jag kan inte värdera okända svenskars liv mer än jag värderar okända av annan nationalitet. För mig är alla lika, oavsett var de kommer ifrån. Det är just det jag känner är lite skrämmande med det här. Hade det inte dött ett antal svenskar så hade ingen brytt sig och det hade definitivt inte uppmärksammats i tidningen med mer än någon enstaka rubrik och sedan hade det varit bortglömt.
 

till vänner på middag

Skrivet av  Hella m Hanna, *Julia* och bf 29/3-05
Vi ska åka till vänner på mysig middag. Och det är dessutom Hannas bästa kompis föräldrar så barnen kommer busa tills de stupar. Alkoholfritt vin och skumpa är inköpt, hoppas de smakar ok.

Några raketer blir det inte här, vi är med på uppropet om att skänka våra raket-pengar till flodvågens offer.

Gott nytt år!
 

Hejsan!

Skrivet av  Andrea
Vi är bortbjudna till ett par på middag + 2 andra par åxå, varav en tjej är gravid, hon skall ha barn i början av feb. så det blir rätt lugnt antar jag. Karlarna är på isen och pimplar (snart...) hoppas det inte pimplas så mycket mera än fisk. Har köpt en flaska alkoholfri champange som jag har smakat tidigare och tyckte var god!

Gott Nytt År!
 

godmiddag

Skrivet av  jenny med samuel och lillebror 30/3
får jag väl kontra med då :-)
Här bär det av till kåren (studentkåren) för nyårsfirande tillsammans med 150 stycken andra studenter. Vi har aldrig varit på något liknande tidigare även om vi både varit på mycket studentfester och gasquer. men det blir fint och uppklätt iallafall... Lite finsittningsstuk med trerätters middag.
Samuel är med sin pappa i göteborg och firar och jag kommer sakna ihjäl mig efter honom. ( gör det redan)
Annars är det inte mycket nyårskänsla här heller... jag är arg på dum micke som är en hopplös karlslok ibland... och allt som hänt runt i världen gör mig lite lätt "down". Inte för att vi direkt känner någon där nere men för att alla bilderna av barn som dött dör eller skadas eller bara far illa får mig att må illa och längtar mera efter min lilla kille.
trots det tänker jag försöka fira ikväll... med en förhoppning om ett nytt bättre år med mera kärlek och medmänsklighet samt en ny underbar liten människa att älska och överösa med kärlek.

gott nytt på er alla
 

Vi...

Skrivet av  Malin_E...BF 24/3
ska ha mysnyårsfest tillsammans med min bror,hans sambo och min svåger och hans fru. Vi ska bjuda på Smoothie till välkommstdrink ( min nya nojja..) äta hasselbackspotatis, vinsås, fläskfilé till huvudrätt. Sedan så ska vi ha hemmalagad gräddglass till efterätt. Ostbricka efter 12-slaget och resten av Pomacken/skumpa för de som får drick sådant. Sedan blir det bara godis och frukt.
När jag tänker efter så ska vi nog äta hela nyårsafton. *skrattar* Har bestämt allt...för det är min gubbes specialité att laga just detta. Så det får bli min nyårspresent i år. Han får sova hur länge han vill imorgon för mig.
Några fyrverkerier blir det inte.... Tyckte de pengarna skulle gå ner till de skadade i Thailand istället. Har därför skänkt en slant till Lions insamling från familjen. T.om barnen tyckte det var en bättre ide´

Ha det så gott nu idag och krama era magar och er själva från mig!
GOTT NYTT ÅR!
(om jag inte hinner logga in inatt.)