Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska ni göra med ledigheten???

Skrivet av Jenny-78 med Gustav 22/1-03 + bf 24/3-05
Hej på er mars-magar!

Jag har så smått börjat fundera på föräldraledigheten!

Jag har bara en tillfällig anställning; ingen semster att ta ut innan bebisen kommer.

Nog är det väl så att man får lov att påbörja sin föräldrapenning INNAN bebisen kommer??? Jag hade gärna velat påbörja min föräldraledighet från och med den 5 mars, mitt bf är den 24 mars.

Jag känner att det kan vara värt det, för att få "boa" lite och hinna med att stressa ner och förbereda mig för vad som komma skall.

Jag har ännu inte fått något papper att skicka till Försäkringskassan, om att vi ska ha barn, verkar det inte konstigt? Jag ska i o för sig till BM imorgon, då får jag nog påminna henne om hon inte ger mig det då.

När jag väntade Gustav, jobbade jag in i det sista (slutade på fredagen - Gustav kom på måndagen efter... Inte mycket tid till vila där inte!

Denna gången vill jag INTE ha det så.

Hur ska ni göra???

KRAM!
Svar på tråden: Hur ska ni göra med ledigheten???

Tar inte ut nåt före

Skrivet av  ÅsaL
Jag tar semester istället... Vill inte "slösa" dagar utan bebis :-) Jag kommer sluta jobba den 17 feb och är beräknad till den 8 mars.
Men du KAN ta ut före bf, kommer inte ihåg hur långt i förväg bara men kolla med FK.
 

Visst får du det

Skrivet av  Mamma Malin bf 12/3
Man får ta ut föräldraledigt två månader innan bebisen förväntas komma.
Papperet får du från din barnmorska när du ber om det.
Jag har en del kompledigt att ta ut så jag kommer att göra det, men i din situation med tillfällig anställning hade jag definitivt tagit föräldraledigt i förväg.
Själv ska jag sluta jobba minst en månad innan bf och fram till dess är jag halvtidssjukskriven.
Ingen vinner något på att man sliter ut sig, för mig tog det nästan två år att återhämta mig från förra graviditeten (den var värre än den här, med HEMSKT illamående hela tiden och nästan ingen viktuppgång) så den här gången vill jag vara bättre förberedd.
Har redan köpt ett urmysigt amningsnattlinne som jag tänkte krypa in i runt den 14 februari och inte lämna på minst ett halvår...
 

Jag tror

Skrivet av  Sandra med Mathilda 0103 + bf 25/3
man kan börja ta ut fp 60 dagar före beräknad förlossning.

Förra gången började jag ta ut fp fyra veckor före beräknad förlossning, och kommer att göra samma sak denna gång.

Tråkigt kanske att behöva ta ut dagar i förtid, men jag klarade mig bra med mina dagar ändå.

*kram*
 

semester och fp

Skrivet av  Ulrika m Emil + BF 13/3
Jag kommer att ta ett par dagar semester och resten fp innan det är dags. Jag får ju en massa nya semesterdagsr under våren så den kan man ju alltid ta ut längre fram istället för fp så går det på ett ut i alla fall. Planerar att vara hemma ca 2 veckor innan BF. Har sett en del som har tänkt att jobba in i det sista men det är inte att rekommendera! Min moster som är barnmorska säger att det märks under förlossningen om man har haft tid att vila/förbereda sig innan. I vissa länder i Europa tror jag inte ens man får jobba ett visst antal veckor innan BF!
 

Nej, det stämmer!

Skrivet av  Katta bf 27/3
Här i Frankrike slutar man jobba 6 veckor före bf (det blir 5 v före enl svensk beräkning eftersom franskt bf är 1 vecka senare, här räknar de med 41 veckor, inte 40) för första och andra barnet, och 8 veckor före för barn nr 3 osv. Väntar man tvillingar är det ännu tidigare man slutar. I och med att man har full lön under denna tiden så är det ingen som klagar på detta system.
Så jag som har bf 27/3 jobbar bara januari ut, och personligen har jag lite semesterdagar som jag måste ta ut innan, så min sista jobbdag blir den 20 januari. Jag tycker, som nån sa ovan, att det är skönt att vara ledig ett bra tag innan. Dels för att fixa allt som ska fixas i lung och ro, dels för att vila ut inför förlossningen. Tror inte det är bra att jobba in i det sista, varken för mamma eller bebis. Även om många gör det och allt går bra.
 

Moderskapsintyg

Skrivet av  Clärchen
Fick inte heller mitt förrän vid senaste BM-besöket, förra måndagen. Då var hon väldigt förvånad över att det fortfarande låg kvar i mappen. Lite virrig är nog min BM... Kanske din också!
Själv ska jag försöka låta bli att ta ut några dagar innan. Det känns fortfarande som att jag kommer att klara det men jag får också se när det närmar sig. Vill ju ha så många dagar som möjligt med bebben.
 

Artiklar från Familjeliv