Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ont i magen!

Skrivet av Helena, bf 5/3
Usch, nu har jag haft ont i magen i snart ett dygn. Sov hyfsat, men så fort jag gick upp i morse började molandet igen.

Har varit rätt stressigt mentalt, både på och utanför jobbet sista veckorna, varför jag tror att det kan vara magkatarr. Känns inte som att detta är bebisrelaterad värk och jag ska i vilket fall som helst till bm imorgon.

Nån som har något tips mot magkatarr-liknande besvär?
Svar på tråden: Ont i magen!

Inga tips

Skrivet av  Cilla m Alex & Liam, bf 11/3
men jag hoppas du får hjälp så det blir bättre snart.
 

Tack i.a.f! *imt*

Skrivet av  Helena, bf 5/3
.
 

tips

Skrivet av  Qanna
mjölk och fil brukar lindra en del.
Undvik citrusfrukter, kaffe, juice stark mat, stekt mat och rå lök.
Ät små små portioner men ofta (men det tvingar väl bäbis dig att göra ändå *L*) Ät gärna lite kokt fisk och ris..
Vissa läkare hävdar att kosten inte påverkar men dessa saker upplever iaf jag påverkar min mage massor!
Gå ut och gå en lång skön promenad och försök hitta lite tid för dig själv, du måste ta hand om dig själv!
Jag brukar ta en Rennie om magkatarren får mig att må väldigt illa och Losec får man oxo ta under graviditet men det är ju receptbelagt. Zantac är det inte och jag är ganska säker på att man får ta det oxo.
Hoppas du mår bättre snart.
 

Tusen tack!

Skrivet av  Helena, bf 5/3
Ska sticka och handla lite Verum-fil till lunchen. Å kanske rennie.
 

Några tips..

Skrivet av  Maria m Leo +bf20/3
kan jag kanske bidra med. Stressen kan säkerligen vara en bidragande orsak till att du känner som du gör. Försök undvik hårt stekt mat och gå över till kokt som är mer skonsamt för magen. Undvik sura saker som apelsinjuice och ät mycket fil, det finns ju speciella sorter som har bra bakterier i sig. Proviva dryck funkar också bra! Hoppas det går över snart.
 

Ja...

Skrivet av  Helena, bf 5/3
..jag ska handla Verum-fil på lunchen tänkte jag. Tack för tipsen!
 

Proviva!

Skrivet av  Lena L, v 32
Jag har ofta magkatarr, det enda som håller min mage i schack är att dricka ProViva lite då och då under dagen, då mår jag mycket bättre. Och sen såklart undvika stekt mat, starkt kryddad mat, fet mat... Hoppas det blir bättre, det gör ju så ont att ha ont i magen!
 

Artiklar från Familjeliv