Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OK, förvärkar hur är det med dom?

Skrivet av ÅsaL
Fick några igår, och några igår. Och nu pratar vi inte några små sammandragningar utan värkar som gjorde så ont att jag fick stanna och kippa efter luft.
Är det normalt att ha såna som omföderska?
Kan man redan (2 månader innan bf) ha såna, och kan det hålla på så här tills det är dags?
Detta med förvärkar är nytt för mig så jag är tacksam om nån har lite svar. Dom stannar av av sig själv så jag är inte orolig att det är nåt på gång utan det är just förvärkar....
Svar på tråden: OK, förvärkar hur är det med dom?

Låter inget kul alls

Skrivet av  texas
men jag frågade min BM om sammandragningar, och hon sa att sålänge de går över när man vilar så är det ingen fara. Som omföderska har man mycket oftare sammandragningar/förvärkar.

Själv får jag en massa sammandragningar när jag gör saker som går, städar eller grejar i allmänhet, men de går över efter en stunds vila. Vissa gör mer ont än andra (ibland får jag stanna upp och andas) och jag vet inte var gränsen går mellan sammandragningar och förvärkar. Olika namn på samma fenomen? Vissa kommer närmare förlossningen än andra? Inte vet jag...
 

Känns dom som....?

Skrivet av  Madeleine med 2 knoddar -99,-03 (BF7/3-05)
Jag tror mig ha förvärkar men är inte säker. Känns dom som "kramper" / "håll"?
Mina känns så och tillsammans med sammadragningar så kan jag knappt röra mig...det blir värre om jag fortsätter att röra på mig. Ont som fan gör det.
Det är mitt 3:dje barn (BF 7/3-05) jag väntar o har haft dessa "kramper" och "håll" sen det var ca 4 månader kvar till BF.

2:a (-03) graviditeten så hade jag samma sak....men då ca 1 månad kvar till BF.

1:a (-99) hade jag nog inte nå alls vad jag minns.
 

Som sammandragningar med håll och

Skrivet av  ÅsaL
INTENSIV smärta... Precis som jag upplevde öppningsvärkarna
 

Nje....

Skrivet av  Madeleine med 2 knoddar -99,-03 (BF7/3-05)
...när värkarna väckte mig vid senaste förlossningen så var det helt annorlunda än hållet och kramperna som jag kände innan.
Men dom är lika för dig?
 

Fler för varje graviditet

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Jag har haft sammandragningar under alla mina graviditeter, men först under andra förstod jag vad förvärkar var för ngt. Men inte kom bebben tidigare för det, tvärtom.

Jag börjar också känna av förvärkar nu, och det är inte kul. Eftersom jag har två snabba förlossningar bakom mig blir jag rätt nervös.