Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Identisk graviditet, annat kön?

Skrivet av Babaria m Lilla Snutt 0308 +v33
Förra gången tydde allt på att det var en pojke i magen. Magen stod rakt ut, hjärtljuden var löjligt jämna och pojkiga: 136 eller 132 alla mätningar (alltså typ 10 gånger och även på CTGn på förlossningen) förutom en enda på 148.

Men det var alltså en lite tjej den gången. Så mycket för det skrocket.

Nu när jag jämför journalerna så är typ ALLT identiskt. Ett högt hjärtljud i början, nu de senaste mätingarna 136 eller 132. Magmåttet är återigen gigantiskt (s-mått 35 cm på dag 31+4 - det ni!) och följer sin egen kurva, över den översta kurvan. Alla mina värden, hb, blodtryck osv är lika. Bebisen ligger likadant i magen, som står rakt ut dena gången också. Jag har gått upp lite mindre denna gången, hamnar kanske på 8 kg totalt jämfört med 10 sist.

Så nu är jag förstås övertygad om att det är en liten tjej till. Vi ser bara fördelar med vilket det än blir, så det kvittar egetligen, men man är ju nedrigt _nyfiken_.

Ni som har fler barn, hur har era graviditeter liknat/skilt sig från varandra?
Svar på tråden: Identisk graviditet, annat kön?

2 helt olika = 2 olika kön.....men den 3:dje?

Skrivet av  Madeleine med 2 knoddar -99,-03 (BF7/3-05)
Mina två graviditeter skilde sig helt (så nu den 3:dje så är jag lite lätt förvirrad *ler*)

Nr 1 (pojke föddes i v.37+1, Började med vattenavgång, långt och utdragen förlossningen på 26 timmar):
* Bred och hög mage.
* Stort SF-mått (låg ca 2-3 cm över largekurvan hela tiden).
* Hjärtljuden låg på mellan 140-148 (mest runt 144).
* Gick upp mellan 20-25 kg *suckar*
* Foglossning i blygdbenet.
* Svullna fötter och ben.

Nr 2 (flicka föddes i v.39+0. Startade med värkar, snabb förlossning på 2 1/2 timme):
* Magen långt fram och långt ner.
* Stort SF-mått (låg ca 3-4 cm över largekurvan hela tiden)...alltså lite större än med nr 1.
* Hjärtljuden låg på mellan 142-152 (mest runt 146-148).
* Gick upp ca 10 kg (som försvann inom en vecka...kämpar fortfarande med det jag gick upp när jag väntade sonen).
* Foglossning i blygdbenet och ryggen + att jag föll ner för en trapp o skadade svanskotan.
* Svullna fötter och ben.
* Blödningar runt vecka 12 som varade ett bra tag. Vet i efterhand att det berodde på att moderkakan låg långt ner.

Nr 3 (är gravid i 32:a veckan):
* Magen påminner om när jag väntade sonen.
* Stort SF-mått....hade ju så med båda så det är svårt att gå på.
* Hjärtljuden är bara mätt 2 ggr än så länge o dom låg på.....160 och sen på 144.
* Har hittills gått upp runt 12-15 kg *suckar*
* Har foglossning i ryggen.
* Svullna fötter och ben.
* Blödningar runt vecka 7 som varade ca 2-3 veckor.
* Har drabbats av graviditetsdepression (tror jag i alla fall). Är sjukskriven för det.

Så jag funderar fortfarande på vad det kan vara för kön på parveln *ler*
En del är likt från grabbens graviditet o en del är likt från flickans.....+ att en del är helt nytt. Kanske blir en alien *skratt*
 

jepp

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
Mina två första graviditeter var i stort sett identiska. Form på magen, hjärtljud, hur jag mådde etc. Siffra för siffra, vecka för vecka. Resultat: 1 pojke, 1 flicka.

Denna gång är däremot annorlunda.
 

Spännande!

Skrivet av  Babaria m Lilla Snutt 0308 +v33
Har frågat på ank feb också, och fick fler svar där. Det låter onekligen som att det statistiskt sett är mycket större chans till en av samma kön när det är så här lika. Men med vissa undantag så att man håller spänningen uppe! Kul!

Tack för era svar!
 

Artiklar från Familjeliv