Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips på flicknamn?!

Skrivet av Katta bf 27/3
Vi bor ju i Frankrike så det måste vara ett namn som lätt uttalas på båda språken, helst ganska kort också, för sambons efternamn är långt och spanskt (hans far är spanjor). Jag vill helst att det slutar på a, som många svenska flicknamn, och mina andra barn heter Clara och Karl. Jag har varit inne på Lina, som jag tycker är sött, enkelt och fint, men sambon är inte så förtjust. Nån med förslag?
Svar på tråden: Tips på flicknamn?!

Joanna kanske?

Skrivet av  på besök från ank juni
Hihi, fniss från nån som du känner!
 

Vera?

Skrivet av  ÅsaL
Eller varför inte Agnes?
 

Ella...

Skrivet av  Cia m Elina03+bf maj05 *på besök*
...eller kanske Maya eller Alma (både svenskt och spanskt!)
Fler förslag: Anna, Elsa, Emma, Stella...

Lycka till med namnjakten!
 

Ella

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
...får även min röst.
 

Ella är fint..

Skrivet av  Katta bf 27/3
tycker jag med, men på franska kan man lätt tro att man säger "elle a", som betyder "hon har", så det blir lite konstigt med vissa namn... inte lätt alltså! Men tack för förslagen, jag gillar Emma men det är ju så himla vanligt i Sverige och håller på att bli även här. Elsa finns det en i släkten redan, likaså Anna. Alma är jag inte så förtjust i tyvärr, det hette en gammal dagmamma vi hade förr i tiden!
 

Leah /Lea såklart:-)

Skrivet av  Cecilia m Leah-03+bf 13/3
Det heter våran prinsessa! Vi måste också välja namn som funkar utanför Sverige,sambon kommer från Irland och vi är ofta där. Nu pratar vi om namn för nästa barn,om det blir en flicka har vi Tara,Clara,Fiona,Carmel och Erin som favoriter..just nu;-)
 

Lea är också fint...MEN..

Skrivet av  Katta bf 27/3, v 29
det är det vanligaste flicknamnet år 2003 OCH 2004 i Frankrike! Så då blir man inte ensam om det precis, samt att hela tre kollegor har flickor med det namnet...Jag är svår, jag vet, men det ÄR inte lätt detta!
 

Intressant!

Skrivet av  Cecilia m Leah-03+bf 13/3
Jag visste inte att man döpte sina barn till Lea i Frankrike!Kul.I Sverige frågar alla om det är ett iriskt namn pga hennes pappa och på Irland frågar de om det är ett svenskt namn,haha...Då förstår jag att du tvekar,jag är allergisk mot vanliga namn:-D Här i sverige har ju Liam blivit ett jättevanligt namn,jag tror inte ens folk vet att det är irländsk...så nu vill inte vi ta det namnet längre om vi får en pojke,fast vi hade pratat om det namnet förra graviditeten.