Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Slemproppen?

Skrivet av L-M m.Oscar-01+bf 27/3 m.tvillingar
Någon som har erfarenhet av den sedan tidigare graviditeter?
Blev igångsatt sist så jag vet inte hur det "ska" vara. Jag har sedan ett par dagar haft ganska tjockt blodblandat slem, är det slemproppen som är påväg?
Hade fått för mig att allt liksom kom på en gång o sedan var den ute, men så kanske det inte är utan att den kan hålla på o lossna lite i taget?
Man hör ju så mycket överallt så man blir helt snurrig, är det så att efter att slemproppen gått helt så sätter oftast förlossningen igång inom c:a 2 veckor? eller har jag bara lyssnat med ett halvt öra?
Svar på tråden: Slemproppen?

Den gick senaste gången....

Skrivet av  Madeleine med 2 knoddar -99,-03 (BF7/3-05)
När jag väntade min flicka så fick jag en vit/genomskilnig/ljusljusbrun aktig och slemmig (tjockt) flytning i trosorna. Inget blod (alla har ju sagt att den brukar innehålla blod).
Så jag var inte säker att det var slemproppen som gått. Jag misstänkte väl att det kunde ha vart det men hade oxå hört att det brukar ta upp till 2 veckor innan det händer nåt.
Hade jag vetat att det kunde ta ca 12 timmar bara så hade jag inte låtit min man åkt iväg på ett dygnsjobb.
Jag vaknade kvart över två på natten av värkar. Ca 2 1/2 timme senare var dottern född *ler*
 

Låter onekligen som det

Skrivet av  Marie v. 29+1
men därmed inte sagt att förlossningen måste sätta igång. Vad jag har för mig kan det ta upp till tre veckor innan något händer. När mina slemproppar har gått har de inte innehållit så mycket blod, mer varit lite rosafärgade.

Hur pass mycket tidigare än beräknat är det så att säga "tillåtet" och normalt att tvillingar brukar komma?

Tycker att du skall kontakta förlossningen om du är det minsta orolig.

*Kram*
 

Någon sa

Skrivet av  Trillian bf 21/3
till mig att slemproppen kan återbildas så det är inte säkert att förlossningen sätter igång bara för att den gått. Jag vet ju dock inte säkert så det är nog bäst att ringa förlossningen och fråga.
 

Det låter misstänkt

Skrivet av  Sofie och Ronja + Bf 28/3
Jag hade ringt förlossningen och pratat med dem, jag tror att det kan dröja ca 2-3 veckor innan det sätter igång. Det är väldigt oilka hur den lossnar, lite i taget eller hela på en gång.
 

Artiklar från Familjeliv