Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mitt namnförslag totalt sågat av "kompis"

Skrivet av Hella m Hanna, *Julia* och bf 29/3-05
Nog för att man som kompisar ska kunna säga det mesta till varandra men jag blev ändå ledsen då jag talade om vad jag skulle vilja ha för namn till bebisen och får högljutt och nedvärderande till svar "Nej, vad fult. Och gammalt. Det kan du inte! Nej, nej, nej." Som om det vore det värsta hon hört någon gång.

Och jag tycker att det är jättefint och passar ihop bra med Hanna. Men det gick inte alls.
Kanske är jag bara totalt överkänslig men jag blev faktiskt ledsen. Nu vill jag inte tala om något alls för henne.

Vad tycker ni? Ni får vara ärliga, det är ju ändå så att bland er nätkompisar kan jag ju sålla litet mer bland och tål sådan uppriktighet bättre ifrån.

Namnet är Elsa. Och vår dotter sedan tidigare heter ju Hanna och så har vi *Julia*.

Svar på tråden: Mitt namnförslag totalt sågat av "kompis"

Är det inte värre så... :)

Skrivet av  Madde från ankomst juni
Jag föredrar Hanna och Julia, Elsa skulle jag inte valt. Inte Helga, Selma, Ingeborg o dyl heller.

Men vem bestämmer och känner - Jo NI.
:)

Lycka till.



 

Elsa

Skrivet av  Jima bf 7/3
är supergulligt!
Hade vi väntat en tjej så hade det absolut varit ett
alternativ!

Hej/Jill
 

nejmen .. *långt!*

Skrivet av  jennie m rasmus+BF 9/3
bry dig inte om vad andra säger! Namnet ska kännas rätt för dig och din familj, inte omgivningen .. Av samma anledning har jag och min gubbe hållit alla namnförslag, både denna gång och förra gången hemliga tills bäbis kommit och vi bestämt oss. Vi vill helt enkelt bestämma själva utan att höra positiva/negativa kommentarer. Kan berätta att första gången jag pratade med min mormor och berättade att vi fått en "Rasmus" så skrattade hon ... det kändes inte så kul. Hoppas vi (och du) slipper såna reaktioner denna gång!!

För övrigt tycker jag att Elsa är fint!!!

Kram
 

Elsa är JÄTTEFINT

Skrivet av  ÅsaL
Och jag blir så less på såna människor. När man berättar vad man VALT för namn ska börja ha massa negativa åsikter om det utan att man bett om det.
Hanna o Elsa är ju klockrent ihop! JAg tycker att Elsa är skitsött på alla sätt, och passar en tjej genom hela livet.
Vi har fått samma reaktioner på vårt killförslag (Valter) men vi bryr oss faktiskt inte. Det var samma sak med Ludvig...
 

Det är ju ändå ni som bestämmer

Skrivet av  Trillian bf 21/3
oavsett vad andra tycker. Det är ni som ska tycka att namnet passar er och barnet ju.

Elsa är inte ett av mina favoritnamn, men man lär sig gilla det mesta. När min syster fick sitt första barn så gav hon honom namnet Robert. Jag tyckte det var skitfult, töntigt och världens sämsta namn. Men, det tog faktiskt inte så lång tid innan jag såg att han var sitt namn och det passade ypperligt och efter ett tag tyckte jag inte ens att namnet var fult :)

Så ge tösen det namn ni vill och sen får alla andra vänja sig vid det.
 

Jag...

Skrivet av  Hanna bf 1/4
tycker också Elsa är jätte fint. Och visst passar det bra till Hanna och Julia.
Hanna är ju också ett gammalt namn, som kommit tillbaka i omgångar. Och det är väl jättebra med namn som har liknande "klang"...

Men jag känner igen det där med finkänsligheten... Vissa personer verkar ibland sakna den helt.
Vi har haft/har förslag på Immanuel eller Zackarias om vi får en kille till. Just för att det är långa namn och ska passa till Sebastian och Alexander. Men de har också blivit sågade av vissa i omgivningen. Så nu så diskuterar vi inte namn längre med en del.
Smidigast så...
Så jag förstår dig fullt ut när du säger att du inte vill berätta något, man tappar ju sugen att berätta om man får den responsen som hon gav.

Kram

 

Elsa är jättefint!!!!!1

Skrivet av  
Det heter dessutom min lillasyster som är 20 år gammal, alltså inte längre något gammaltant-namn. Dessutom uppfattar jag som jobbar med barn att det just nu blivit allt vanligare.
 

jag

Skrivet av  Qanna
tycker Elsa är jättefint, att jag inte tänkt på det själv. Ska genast föreslå för maken! =D
 

Elsa

Skrivet av  Elina m Julia, Albin o *Max* + bf 2/3
är ju ett jätte fint namn. Bry dig inte om vad din kompis säger... även om det kan vara svårt. Hon får helt enkelt ta o vänja sig att en liten Elsa ska komma till världen! :0)
 

Elsa tycker

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.35
jag är jättefint och det passar bra ihop med Hanna och Julia. Bry dig inte så mycket vad andra tycker, men visst är det trist att få sådana kommentarer. Visst får man tycka vad man vill, men man kan ju bespara andra vad man tycker för att inte såra någon.

Min farmor hette Elsa så min yngsta dotter heter Elsa i 3:e namn. För några år sedan arbetade jag på en förskola och stötte på en flicka som hette Elsa. Då tyckte jag inte alls om det namnet, men man kan ju ändra sig :-)

Tillhör igentligen februari men läser lite här så kände jag för att svara på ditt inlägg. Lycka till med namnvalet och ta nu Elsa om du verkligen känner och vill det!

Kram!
 

Hände mig med!

Skrivet av  Emma Med Ronja & bf 3/3
Vi tänkte att Ronja skulle heta Felix om hon var en gosse, om jag trodde. Min äldsta vän säger då "men det är ju ett kattnamn". Alla tolkar saker olika!
Jag tycker Elsa är jättegulligt och det är ju modernt nu igen, som så många andra gamla namn. Bry dig inte om vad hon säger, väljer ni att flickan ska heta Elsa så blir hon ju Elsa med hela världen. Folk får bara vänja sig. Vet att många rynkade på näsan åt Ronja oxå, bla min farmor, men nu är hon Ronja så är det bara!

Kramar om dig massor!
 

Om kompisar och namn (långt)

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
När vi väntade ettan hade vi ett jättefint (tyckte vi) namnförslag om det skulle bli en kille. Lagom enkelt och lagom poppis. Men min kompis sågade det totalt och skrattade ut oss. Inte kunde vi vara så taskiga att vi kallade en ev. son ett sånt fult namn...

Tyvärr lyssnade vi på henne, valde ett annat som iofs också kändes bra (för det blev en son).
Men ett år senare blev kompisen mamma till en pojke som fick ett i vårt tyckte urfult, genomtöntigt och totalfel namn! (Vill inte gärna skriva det här, eftersom det var så omodernt, dvs han är ganska ensam om det). Omodernt, fult ljud, passade inte med efternamn och dessutom associerade vi till ett 1:a barn, inte 2:a som det var. Dvs total felvarning på namnet, inte bara att vi inte gillade det.
Då kändes det så fel att vi lyssnat på en kompis med en namnsmak så totalt främmmande för oss.

Så mitt råd: strunta i vad kompisen säger. Elsa är dessutom jättefint.
 

Hm jo jag

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
tycker Elsa är hlet ok och de namn du har på dina töser är ju lite åt det "gamla" hållet också.


Kram
 

Jättefint!!

Skrivet av  Sandra med Mathilda 010302 + bf 25/3
Har en kompis som heter Hanna och hennes dotter heter Elsa.... Så visst passar det jättefint ihop!

Jag tycker det är så fruktansvärt dumt och tråkigt när vänner och bekanta vräker ur sig såna saker om namnen. Okej, att dom inte behöver gilla namnet - men då kan ju dom hålla det för sig själva...

Skulle man välja ett namn så att "alla" runt omkring skulle bli nöjda, skulle man nog få det jobbigt att hitta rätt namn....

Stå på dig du! Elsa är ett jättefint namn!

*kram*



 

Det är väl inget fel med det!!

Skrivet av  Marie 29+1
Jag tycker precis som du att det passar bra ihop med de andra barnens namn (som också är "gamla" såtill- vida att de har används sedan urminnes tider). Sedan spelar det ingen roll egentligen vad den väninnan tycker och tänker, barnet är ju ert och självklart bestämmer ni namnen åt det.

Kramis
 

Det är väl ingen fel på Elsa heller

Skrivet av  Arwen4ever med Lilla E Bf 24/3

dum kompis som inte kan knipa käft, klart man har olika åsikter men behöver väl inte va dum för det, hade väl räckt om hon sagt att det var väl ett ok namn men inget som jag skulle kunna tänka mig istället för att säga som hon sa.

Och Elsa passar jättefint med Hanna och Julia, alla 3 är ju lite äldre namn så jag tycker helt klart att du ska köra med Elsa om det är det som din man och du vill att lillan ska heta och inte lyssna på din kompis.

Grattis föresten till Hannas namnsdag lite i efterskott, heter ju det själv och det är ett väldans fint namn.

kram
 

Tack allihopa

Skrivet av  Hella m Hanna, *Julia* och bf 29/3-05
Vilken underbar respons ni gav mig. Visst ska jag strunta i vad hon tycker och tänker för samtidigt så har ju hon gett sina två barn namn som jag inte alls skulle välja själv. Men å andra sidan har jag inte sagt något "taskigt" om de namnen till henne för det.

Nu får vi väl se vad det blir för namn i slutändan för jag har ju maken att övertyga också.. Han är inte så förtjust i det heller, men har å andra sidan inte några egna förslag heller.

Kramisar,
 

Jag tycker

Skrivet av  Cecilia m Leah-03+bf 13/3
att Elsa är jättefint.Den enda nackdelen jag ser med namnet är att det blivit väldigt populärt det sista året,och det är lite tråkigt när tre ungar till på dagis heter samma sak...men det är nog bara jag som är överkänslig för topplistor och vanliga namn;-)
Nä,FULT är det sista namnet är!
 

Artiklar från Familjeliv