Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Idag har jag kapitulerat inför tekniken

Skrivet av Marie v 29+1
och köpt mig en digitalkamera. Det bidde en Minolta med 10x optisk zoom och 4x digital (tror jag att det var). Skulle egentligen bara in och titta på vilka olika alternativ de hade, men kom ut ur affären med en påse i näven.

Kunde ju inte låta bli, det var ju ett sådant bra pris på rean. Jag fick ge 2990 (nära 3800 med nytt minne och försäkring och sånt) istället för 4600 för enbart kameran. Är det nån här som har en sån här kamera?? Vad tycker ni om den i så fall??

Tog även en sväng förbi Babyland där jag förälskade mig i en Emmaljunga "Navy Dream" för 3800 (rabatt 700 kronor)fast där tog det tvärstopp. Maken tyckte att det var onödigt att lägga pengar på den när vi har vår gamla Emmaljunga ståeendes på vidnen. Grrrrrrr!!!!Hoppas den är musäten, så jag blir "tvungen" att köpa en ny.

Kramis
Svar på tråden: Idag har jag kapitulerat inför tekniken

Beskrivningen låter som min

Skrivet av  Trillian bf 21/3
Minolta Dimage Z1. Jag är jättenöjd med den. Den är snabb och tar bra bilder. Ingen värstingkamera men klart prisvärd och mer proffsigt än så behöver man oftast inte som glad amatör.
 

Jaa, så hette den!!

Skrivet av  Marie v 29+2
Har fotat hela morgonen, och det är skitroligt. Enda nackdelen är storleken. Svårt att köpa kamerafodral, just nu använder vi vår videokameraväska men den är himla bökig att konka med sig. Är annars (så här långt) himla nöjd med den. Viktigaste för mig är zoomen och den funkar kanonbra. Man kan ju tydligen filma med den, men hur gör man när man vill spara det??

*Kramis*
 

Filmer

Skrivet av  Trillian bf 21/3
sparas automatiskt som .mov. Filformatet fungerar i de flesta läsare så man behöver inte konvertera dem, däremot får man tänka på hur länge man filmar om man tänkt lägga ut det på nätet. Vi filmade ett ultraljud och vips så var filmen säkert 20 min. lång 78Mb tung :) Den har ju ingen tidsbegränsning utan filmar så länge det finns plats på kortet.
Vrid "rullen" till filmkameran bara, sen är det bara att trycka ner fotoknappen och filma.

Storleken är lite bökig kan jag hålla med om. Maken vill att vi köper en till senare, i modell mindre som man kan ha i fickan. Vi har köpt ett stativ till den eftersom jag fotar mycket växter och då behöver jag använda macron. Då är det lättare att få bra bilder om man har ett stativ som håller kameran still. Annars fixar den lite darr på handen bra tycker jag.
 

Vad skriver jag egentligen?

Skrivet av  Trillian bf 21/3
Fungerar i de flesta läsare? Jag menar att filformatet fungerar i de flesta film- och musikspelare... typ windows mediaspelare, realplayer mm
 

Digitalkamera ett måste

Skrivet av  sussiesnus
Var också nere på stan igår och köpte oss en digitalkamera. Jag känner att det är ett måste nu i väntans tider. Och helt onödigt var det inte, vår kamera pajade i somras så vi skulle ändå ha en ny.
Vi köpte en Olympus Mju 400. Den verkar bra än så länge.
 

Känner oxå så!!

Skrivet av  Marie v 29+2
Dessutom är det bra att kunna öva lite innan bebban kommer, för då vill man ju verkligen få bra bilder.

*Kram*