Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Foglossning??

Skrivet av birmabus
Jag har mått oförskämt bra genom hela min graviditet tills i onsdagas kväll, när jag vaknade på morgonen tänkte jag att jag skulle ta en lång promenad på drygt 6 kilometer, stressade i väg för att hinna ner till stan till 12:00 vill vara med och känna värmen och gemenskapen från andra människor när vi hade tre tysta minutrar. När jag kommer hem senare på dan börjar det göra jävligt ont i höfterna, ryggslutet, ljumskarna rumpan ja typ svårt att förklara är det foglossning? vad hjälper? värst är det att gå på toa den är så låg och jag kommer knappt ner sen kommer jag knappt upp. Jag vil inte må så här, min städlust har varit på topp! aldrig förr städar jag så här mycket och nu kan jag inte ens det på grund av denna smärta jag är i vecka 32
Svar på tråden: Foglossning??

Det kan visst vara foglossning

Skrivet av  Mamma Malin
Något som hjälpt mig är några övningar jag hittade i en bok som heter "Mammapraktika" av Leni Söderberg. (boken finns i alla fall på min mödravård). De är inte alls svåra, men har funkat för mig! I boken finns också lite andra ryggövningar.
Övningarna är framtagna av sjukgymnaster på Kullbergs sjukhus i Katrineholm. Telefonnumret dit är, enligt min bok: 0150-561 00.
Under hela förra graviditeten hjälpte det med de här enkla övningarna, den här gången har jag slarvat och så har jag ont också...
Hoppas det kan hjälpa dig, skönt att höra att du är så pigg i övrigt!
 

Lite foglossningstips

Skrivet av  ÅsaL
* Ta små steg
* Ta ett trappsteg i taget, alltså båda fötterna på samma trappsteg innan nästa
* Sitt ner o ta på dig kläder
* Korsa inte benen
* Stå med tyndgen fördelat på båda benen
* Lyft ej tunga saker
* Dammsug eller svabba ej då detta är moment då du snedbelastar vilket är det värsta du kan göra

Det är väl dom enkla tipsen. Om det är foglossning är jättesvårt att säga. Det finns ett antal fogar och beroende på vilken fog det är som strular så gör det ont på olika ställen. Men ja, jag har ont i höft, det strålar från svanskotan o blygdbenet. Dessa tips kommer EJ göra dig frisk OBS OBS OBS. Foglossning går endast över när hormonet lämnar kroppen (och för vissa inte ens då). Dock kan tipsen göra att smärtan ej är där hela tiden.
 

Artiklar från Familjeliv