Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det lönt tycker ni...

Skrivet av Linda bf 12/3
....att köpa "barnvakt", fårskinn och sjal. Jag hade inget av det till våran dotter men funderar på att köpa det denna gång.

Köpte i alla fall en annan vagn igår, begagnad. Carena shopper. Vändbar sittvagn med lift. Svart, 1000 kr. Hoppas den blir bra.
Konstigt vad man ändrar sej, förra gången ville jag ha en vagn med mycket rutor och fina färger. Nu bara kräks jag på den, Har inte lyckats sälja den heller.
Ja ja det blir nog bra.

Ha det
Svar på tråden: Är det lönt tycker ni...

Ps..

Skrivet av  Linda bf 12/3
...Vi ska som det ser ut nu inte har fler barn heller.
 

Vänta

Skrivet av  maiasaurus bf 4/3
De saker du nämner är sånt som jag tycker du kan köpa när behovet kommer, dvs inte i förväg. T.ex fårskinn lär du inte behöva i vår. Däremot kan det vara skönt i sittvagnen nästa vinter. Och ännu mer vintrarna därefter, då bebisen är större och kanske gillar att åka pulka.

Samma sak med barnvakt. Barnvakt köpte vi till äldsta barnet först efter flera månader, då vi kände att behovet faktiskt fanns. Kanske ni tvärtom känner att det är en sak ni INTE saknar.
 

Svårt att veta...

Skrivet av  Mia med Charlie [aug-03] + bf 19/3
Vissa saker som man behöver är så individuellt. Har du inte behövt det förut så kanske du inte kommer att behöva det denna gången heller. Då tycker jag att man kan avvakta. Det är ju ändå saker som man kan få från dag till dag (kanske sjalen tar några dagar till).

Jag känner däremot att jag kommer att behöva en ny liten smidigare sjal så det kommer jag att köpa innan. Jag har sedan tidigare en lång vävd sjal & är så nöjd men vill som sagt komplettera mitt innehav.

Babyvakt har vi sedan tidigare men det tycker jag ändå är ett behov (i alla fall i vår familj) som uppkommer senare. Hade ingen användning av en sådan i början utan det var först vid typ 9 månader som vi köpte & började använda den.

Fårskinnsfäll kommer jag att köpa straxt efter att bebisen är född. Har haft sån användning av den förra & använder den fortfarande. Jag kommer att använda den i mjukliften & tycker att det fortfarande kan vara lite kallt i april-maj. Därför vill jag ha den från början för att den ska isolera lite underifrån i vagnen för bebben.

Men som sagt. Allt är individuellt. Köp det innan om du känner att du har behov av det annars kan du lika gärna vänta litegrann...

Tjingeling!
 

Jag köper allt...

Skrivet av  Mamma Malin bf 12/3
Jag har skaffat två bärsjalar, ett amningsnattlinne, fler amningsinlägg, tre amningströjor och kollar som bäst på fler tygblöjeprylar.
Trots att vi egentligen inte behöver grejerna, mer än bärsjalarna, de hade vi velat ha förra gången, men det blev aldrig av för vi orkade inte handla när bebisen väl kommit.
Men för mig handlar det mycket om att den här gången är jag gravid. Förra gången var jag så illamående att jag var sjuk hela graviditeten så jag vill litegrann passa på att låta "boa-in-sig-hormonerna" få spela ut hela sitt register.
Så om du känner att det är mycket viktigt för dig att köpa någon eller några av grejerna tycker jag att du ska göra det, för rent praktiskt kan du säkert vänta.
 

Amningsprylar

Skrivet av  Sofie och Ronja + Bf 28/3
har jag också köpt lite mer av, BH:ar och tröjor för jag kände att jag ville satsa på bättre saker den här gången för jag planerar att amma ganska länge igen om det fungerar bra. Har kikat på ett babyskydd idag med som vi åker och köper på måndag:)
 

Vad för amningnattlinne?

Skrivet av  Lena L, v 32
Var har du köpt amningsnattlinne? Samma här, förra gången kom jag mig aldrig för men var såååå trött på att ligga i nattlinnen uppkorvade kring halsen och frysa om magen hela nätterna... Så nu ska jag göra det, men har inte hittat något än.

Samma med amningskläder, förra gången tänkte jag "man ammar ju inte så länge" vilket inte visade sig stämma, efter 1,5 år tröttnar man på att man bara hade tre skitfula amningsbh:ar liksom. Denna gången ska jag köpa flera stycken lite finare med en gång, och inte snåla så himla mycket på prylar till mig själv!
 

Jag köpte

Skrivet av  Mamma Malin bf 12/3
ett jättemysigt amningsnattlinne på Minimundus.se Boob har ocksåett, men de är dyrare och det jag köpte är underbart himmelsblått och med kort ärm och inte för långt.
 

Jag köpte

Skrivet av  Mamma Malin bf 12/3
ett jättemysigt amningsnattlinne på Minimundus.se Boob har ocksåett, men de är dyrare och det jag köpte är underbart himmelsblått och med kort ärm och inte för långt.
 

Jag hade köpt

Skrivet av  ÅsaL
iaf bärsjalen och babyvakten.
Fårskinnet känns lite felplacerat i säsongen, iaf här nere. Skulle väntat till nästa höst med det inköpet.
Men resten skulle jag köpt tills bebis kom.
Jag har bara bärsjalen kvar och ska ta tag i det projektet nu i månadskiftet (när jag återigen har pengar).
 

Tja...

Skrivet av  Sofie och Ronja + Bf 28/3
Fårskinn känns inte nödvändigt i mars för värmens skull, det beror ju på varför du vill ha det.

En babyvakt kommer vi att köpa innan sommaren, för att kunna sitta på uteplatsen eller på framsidan och ändå höra om barnen vaknar på övervåningen. Just nu tror jag att behovet finns vi får se om det kan gå på annat vis när vi väl är där:)

En bärsjal har jag funderat fram och tillbaks på, har en babybjör bärsele och jag kommer se hur den fungerar först och köper en sjal om jag känner att jag behöver en. Inte några klara svar men lite funderingar:)
 

Jag skulle...

Skrivet av  Lena L, v 32
...inte tveka en sekund inför sjal istället för babybjörn... Jag bar min son supermycket i just babybjörn, tyckte det verkade dyrt med en sjal. Men OJ vad jag ångrade att jag inte köpt det tidigare när jag väl köpte en sen, timmar av ont i ryggen hade man sluppit... Och han satt ju 1000 gånger bättre i sjal än i babybjörnen där han hängde och dinglade med sina små ben. Första gången jag bar honom i sjal somnade han som en gris på 5 minuter istället för att jag skulle kånka honom i 45 minuter som jag brukat behöva innan. Så denna gången har jag två sjalar+en Ergo (jättebra bärsele som man kan ha från 5 mån).
 

Denna gång...

Skrivet av  Lena L, v 32
...ser jag till att ha bra bärredskap (läs sjal!) redan från början. Tänkte inte bära i kassa Babybjörn (som man dessutom behöver vänta 5 veckor innan man kan bära), så jag ska köpa en Tri-cotti-sjal nu innan. Babyvakt tar ju ett tag innan man behöver, de första veckorna är ju bebis med hela tiden och sover inte så långa perioder direkt. Men sen tyckte jag det var bra; vi kunde sitta på balkongen utan att behöva oroa oss för att vi inte hörde.
 

Har nu beställt Tricottin *OT*

Skrivet av  ÅsaL
Så snart kommer rapporten. Det blev en cremefärgad för min del efter mkt om o men....
 

Åh (avis)!

Skrivet av  Lena L, v 32
Ja berätta direkt! Jag har ännu inte kommit till skott, om du har beställt nu så inväntar jag din rapport först... Personligen är jag klart sugen på den vinröda, ska bara kolla att maken känner sig bekväm att bära i rött först ;).
 

Artiklar från Familjeliv