Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som snittats tidigare och som skall...

Skrivet av Freja m Albin +v30
...snittas igen?
Blev akutsnittad med 1:an efter två dygn av oeffektiva värkar. Skall på samtal i veckan angående förlossningssätt denna gång. Ni andra; hur resonerar ni? Vill ni snittas igen eller skall ni försöka vaginalt? Känns som att min kropp inte alls är skapt för att föda ut barnet...det gick inte speciellt bra sist. Provar man igen kan ju förloppet bli likadant, "felet" berodde ju på att min livmoder inte fungerade som den skulle, det var ju ingen fara med barnet. Varför skulle det gå denna gången, liksom? Skulle vara kul att höra era tankar inför förlossningen!
Svar på tråden: Någon som snittats tidigare och som skall...

Jag vill slippa snittas...

Skrivet av  Lena L, v 33
Jag akutsnittades förra gången, och vill INTE snittas igen. Bm har skrivit in att jag ska sättas igång vid vattenavgång utan värkar för att minimera risken för infektion denna gång.

Det gick bra och så men har man snittats två gånger börjar det ju bli riskgraviditeter sedan, jag vill ha (minst!) tre barn och vill inte behöva oroa mig för livmoderruptur och såna läskigheter. Men sen finns det ju andra som snittats både två och tre gånger och det funkat bra! Men jag personligen vill slippa :).

Finns det någon möjlighet att du "testar" vaginalt men att du kan säga till om snitt under gång s.a.s, har hört att t.ex. förlossningsrädda kan få göra så ibland, då kan man känna efter och se hur det går under förlossningen? Så om det verkar gå dåligt kan det bli snitt då?
 

Jo, jag hade oxå dom tankarna..

Skrivet av  Freja m Albin +v30
...att man kunde försöka, men bryter om man märker att förloppet blir liknande. Gick dock över tiden 2 veckor förra gången, bebisen var överburen och moderkakan slut. Vill INTE gå över tiden så länge igen och samtidigt vill jag inte sättas igång för jag tål inte syntoxcindroppet. Moment 22?:O)
 

Är i samma situation som dig

Skrivet av  Ej m Emilia-02+bf 15/3
Första förlossningen var en katastrof, öppnade mig normalt, men hon låg vidöppet och trängde aldrig ner till bäckenbotten, när hon kommit ganska långt ner försökte de dra ut henne med sugklocka men misslyckades...hon satt fast. Att hon dessutom var stor (55 cm, 4545g) gjorde inte saken bättre. Det hela slutade med akutsnitt.
Jag har gjort bäckenröntgen som visar på normala mått, men faktum är att hon satt fast och det finns ingenting som säger att 2:an kommer vara mindre...

Jag ska också på samtal den här veckan (på onsdag), som det känns nu så vill jag ha ett planerat snitt. Vi får se om jag hinner ändra mig innan det blir dags.
 

Min låg oxå vidöppet!

Skrivet av  Freja m Albin +v30
Bm tror att detta kan ha påverkat, att värkarna inte blev effektiva pga felläget. Skriv gärna hur det gick för dig på samtalet. Jag både vill föda vaginalt, pga att jag antagligen vill ha fler barn sedan (visst går det säkert bra med tre snitt, men om inte?) och det tydligen är lite riskabelt med ärrbildning? Samtidigt skall man göra vad som känns rätt för sig själv, inte vad man tror att andra förväntar sig av en...Lycka till!
 

Jag vill försöka vaginalt

Skrivet av  Sandra med Mathilda 0103 +bf 25/3
Förra gången blev det ett katastrofsnitt på grund av att Mathilda började må dåligt efter en långdragen förlossning. Jag var då öppen 9 cm, så jag var nästan i mål....

Nu går jag på samtal på Juno-mottagningen. När jag gick dit första gången var jag övertygad om att snitt var det enda rätta - nu efter ett par samtal är jag väldigt förväntansfull och ska försöka mig på en vaginal förlossning denna gång! (Om det inte visar sig att bebisen är för stor... ska på Tillväxt-UL 1/2)

*kram*
 

Vad intressant!

Skrivet av  Freja m Albin +v30
Vad fick dig att ändra uppfattning och våga tro på en lyckad vaginal förlossning? Jag känner mig något tveksam:O) Är dom bra på att övertyga/övertala tidigare snittmammor att försöka? Skulle vara intressant att veta..
 

Jag måste snittas igen

Skrivet av  Maria m Hampus 030322 + bf 19/3
förra gången slutade med ett akutsnitt då inget hände trots långdragen förlossning. När de snittade mig såg de att pojken låg fast och jag bäckenröntgades där det visade sig att bäckeningången är för trång och jag kommer aldrig att kunna få barn normalt. Jag vill också ha tre barn men jag tror att det är väldigt sällsynt som man redan efter två snitt kan få problem.
Jag skall till läkaren nästa vecka för att diskutera sntittet.
 

Okej,

Skrivet av  Freja m Albin +v30
det låter ju bra att det är ovanligt med problem efter två snitt. Hoppas det stämmer. Skriv gärna hur det går för dig. Jag har försökt läsa på ang risker med snitt, men det verkar som att åsikterna går isär beträffande hur många snitt man kan göra.
 

Vill oxa forsoka

Skrivet av  Lena BO
men gar det inte sa gar det inte. Undrar fortfarande varfor jag aldrig oppnade mig mer an 4 cm och om jag hade varit hemma i Sverige i samma situation (fodde Kate i UK) och hennes hjartljud hade gatt ner, vad hade svensk sjukhuspersonal gjort.....????

Kram
 

Förhoppningsvis hade

Skrivet av  Freja m Albin +v30
dom gjort som dom gjorde med mig, snittat dig:O) Albins hjärtljud började bli ojämna och då gick det undan kan jag säga. All heder åt personalen. Det kändes aldrig som att dom riskerade nånting.
 

Artiklar från Familjeliv