Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hoppgunga?

Skrivet av mija
(knappt man vågar skriva nåt här ju, men tack alla för fina svar till den anonyma *utanför*)

Med tanke på frågan om gåstolen här nedan... I Föräldrar & barn BABY nr 2/2004 som kom gratis hem i brevlådan, står att läsa om olycksdrabbade babyprylar. Där nämns just gåstol, hoppgunga och badstol.

Om gåstol står, som någon skrev, att barnet kan komma upp i hastigheter och bli rörlig på ett sätt som det inte är moget för. Om hoppgunga står att den kan ramla ned om man inte fäster den ordentligt.

jag har fått låna en hoppgunga, som jag ju gärna vill nanvända, den har en kläm-fästanordning som man sätter i dörrkarm. Jag har inte tänkt att den ska kunna vara farlig?

vågar ni använda hoppgunga? och hur fäster ni den i så fall? använder ni klämanordningen?
Svar på tråden: hoppgunga?

jorå..vi vågar!

Skrivet av  ~*Nina med Jennifer -02- & Lucas -04-*~
satte upp våran igår.. den har åxå en anordning som man sätter ovanför dörrkarmen, antar att den är lika eran?

nu har vi inte börjat använda den ännu till våran lilla Lucas, men vi kommer att göra det senare..
den funkade då finfint till våran dotter i alla fall!

jag tror att om det vore vanligt att dessa saker händer så borde dom väl inte få säljas??

såklart du ska fortsätta skriva härinne..skriv hur mycket du vill-det är bara kul när det är bra fart på sidan ju!

kramkram
 

jepp..

Skrivet av  Katarina m. Leon
Vi fäster den runt dörrkarmen och jag har själv testat att dra med bra styrka i den och den släpper inte så vi använder den dagligen och Leon bara älskar den :D Så testa tycker jag absolut att ni ska!
*kram*
 

Hej!

Skrivet av  Zookie m lillan 13/6
Vi använder också vår hoppgunga och det går alldeles utmärkt. Den är fäst kring dörrkarmen som din, men för säkerhets skull har maken flyttat upp fjädern en bit (borrat nya små hål att fästa i)så nu sitter den som berget!
Lycka till!
 

Ja, vi använder

Skrivet av  Ebba m.3
både hoppgunga och gåstol, om gungan inte är defekt på nåt vis går det alldeles utmärkt att använda karmsaxen, det har jag gjort med alla tre och gått hur bra som helst.

Apropå gåstols diskutionen längre ner så handlar det ju om sunt förnuft tycker jag, alltså några kortare stunder om dagen och under uppsikt är det ingen fara, däremot ska man kanske inte ha den på övervåningen utan trappgrind, men det tycker jag är gansk självklart.
 

karmsax..

Skrivet av  mija
..det var et fint ord!

ja klart det handlar om sunt förnuft, olyckor kan ju hända var som helst om man inte har koll och sunt förnuft :)
 

Redan?

Skrivet av  Cilia med June
Hallå, våra kids är ju megastora nu!
Patricias kille sitter med vid matbordet såg jag igår, jag har inte haft en tanke på det. För jag tror att June är spädis fortfarande.

Jag ska köpa en hoppgunga den 19 (hehe, undrar just varför just då..?) och det ska bli så KUL! :)
 

*ler*

Skrivet av  mija
jag ahr inte testat den än, tänker att jag ska det nån gång när han är nyvaken och som lekfullast :)

wow! att emil sitter vid matbordet! häftigt!

jaaaa du cilia vad händer den 19:e
*skratt*

/mija
 

tjaadu..

Skrivet av  Cilia med June
:)

Jag ska hämta min gammeldagsa barnstol hos min far och så ska June få vara med hela tiden. Jag är så himla trött på att sjunga Lilla snigel med pära i munnen. :)
 

om det hade varit

Skrivet av  patricia med Emma-01+Emil-04
väldigt många olyckor så hade de inte sålts!
Man använder ju dessa saker med suntförnuft och det vet jag att du har! ;.)
Jag är på jakt efter en hoppgunga får se om jag får tag i någon.
kram
 

Om vi vågar...

Skrivet av  Jenny m Molly
Möjligen så vågar vi inte ta bort den för våran lilla vildvittra fullkomligt avgudar sin hoppgunga och studsar på så glatt! Hon säger till när hon blir trött och inte orkar mer.

Vi har ganska högt i tak och har ett loft ovanför kök/vardagsrum, så vi har bundit fast hoppgungan i räcket med dubbel-trippel-säkra knutar. Använde även tamp, så att inte repet skulle kunna gå av... ;)
 

Vi använder hoppgunga till Arvid

Skrivet av  Emma med Axel och Arvid
och Axel fick också ha det. Vi har en från Po.P och så har vi en annan som är mer som en gunga med en bricka framför. Det är toppen och båda barnen har älskat dem. När de blir trötta gnäller de eller så ser man det på dem innan att de tappar koncetrationen lite. Jag hängprovar alltid själv innan jag sätter i barnen
 

Du, vad kostar

Skrivet av  Cilia med June
den från pop? Jag tycker inte att de på babyproffsen är så himla fina, men å andra sidan är jag ganska fattig. :)
 

Vi har också..

Skrivet av  Katarina m. Leon
p.o.p.gungan och jag har för mig att den kostade 395 kr.. *kram*
 

Jag vet inte riktigt

Skrivet av  Emma med Axel och Arvid
Vi köpte den till Axel för ca 1 år sedan och denkanske kostade 400-500:-. Den fungerar bra ;)
 

Jodå

Skrivet av  Nettan m Anton 29/10-01 & Märta 2/8
Här används den. Hon är så glad. Man får dock hålla dom under uppsikt. Anton vill gärna dansa med henne när hon är i hoppgungan, men det får han inte på några villkor. Är det även så att de senare får upp för kraftiga hopp hade jag inte vågat använda den.
 

Vi har en sen storasyster

Skrivet av  Lialia
men har inte använt den något till lillsessan, inget hon verkar sakna heller :-)
 

Vi..

Skrivet av  Eva m Oskar 8/7
satte upp hoppgungan i taket. Vi borrade upp en stor krok i betongtaket, så det käns säkert.
Först hadde vi en ny fin gunga, men den var så hård att Oskar kunde inte hoppa i den.
Jag har nu hittat en gammal hoppgunga på secendhand. Oskar stuttsar som en gummisnodd, han tjuter av lycka. Det är så roligt att titta när han hoppar.
 

Negativ till karmsax

Skrivet av  Anna m Alva 0212 & Elsa 040824
Vi har en som vi köpte till storasyrran Alva som har karmsax.
Vi använde den kanske 2 ggr eftersom det kändes så otryggt plus att hon tyckte att det var skittrist.

En arbetskamrat till mig berättade om sin syster(som hade en kompis som hade en kompis som hade en....*l*)
vars barns hoppgungas karmsax lossnade och hela fadderullan trillade ner i huvudet på lille bebis som fick jack i pannan.
Efter det så vågade jag inte ha min smultronrumpa i den mer.

Om någon vill ha vår så är det bara att hojta!
 

ja!

Skrivet av  mija
... jag hade tänkt att använda den jag har innan jag skrev här
men nnu så gjorde karolina mig uppmärksam på...att man bara kan använda karmsaxen...om man har trälister och inget annat. jag bor i ett sjutti-hus med plastkarmar. inget att hänga en bebis i!!
 

Artiklar från Familjeliv