Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mjölkprodukter?

Skrivet av Ulrika m Martina-01 och Erika-04
När kan man börja ge tex youghurt till våra små? Erika är 5 och en halv månad. Funderar på om man snart kan ge det som mellanmål då jag vill sluta amma inom en månad.
Svar på tråden: Mjölkprodukter?

Det är väl såhär

Skrivet av  Cilia med June
att mjölkprodukter hämmar järnupptaget. Därför ska man helst inte ge några mängder innan de är ett år.
Men du kan ju ge gröt och fruktpureér som mellanmål?

 

jo men...

Skrivet av  Ulrika m Martina-01 och Erika-04
hon äter gröt morgon och kväll och sen matpure 2 gånger.....men det behövs nåt mer... Man ska undvika att ge mjölk som dryck till matpureerna eftersom det hämmar upptaget. Men jag tror inte att det påverkar om man ger ett separat mål med tex youghurt. Eller hur är det? hmm
 

Just det

Skrivet av  Cilia med June
Ja, men det är det jag menar, att jag trodde yoghurt räknades in i det där att man inte ska ge jölk. Å andra sidan finns det ju yoghurt som är gjord på annat än mjölk?

Å andra sidan tror jag inte att lite yoghurt ibland är särskilt farligt?
Eller kan du inte ge en macka eller så? En smörgås med leverpastej som hon kan plocka i sig?

Äh, jag vet ju faktiskt inte. Jag bara spekulerar. :)
 

Jag har börjat ge

Skrivet av  Ango & Victor 040802 + 2 till
det som mellis när mina tjejer varit ca 7 månader. Innan det tycker jag att det är lite tidigt eftersom mjölkprodukter är ganska starkt för små magar!

Kramisar
 

Jag blandar själv

Skrivet av  Fija m. Zander f. 040708
Jag har gått helt på min magkänsla. Jag gör mycket av Zanders mat själv och blandar naturell yoghurt med fruktpuréer (t ex sv. vinbär eller "drottning"puré, i princip sockerfria eller med mycket lite, som i vinbären). Då kan man blanda lite yoghurt i bara och sedan gradvis öka. Han har fått det länge och han är ett halvår idag. Har inte sett några negativa effekter, men det är ju inga stora mängder det gäller. Jag äter själv mycket mjölkprodukter och dricker stora mängder mjölk, så han är väl lite van....?
 

låt den rinna av...

Skrivet av  mija
...i ett filter, så försvinner vasslen(?) som är svår för magen att hantera. Och så blir det godare också!
 

På bvc sa de

Skrivet av  Ebba m.3
att yoghurt "tar för mycket plats", alltså det fyller upp magen och är för fettsnålt. Bäbisar behöver ju mer fett än vi vuxna och deras magar är ju så små. Sedan är det så att om man börjar med mjölkprodukter för tidigt och ger för mycket så ökar risken för tt de utvecklar mjölkallergi. Jag väntar med rena mjölkprodukter till Engla är 1 år.

Babygröt och välling är ju mjölkbaserade så det räcker som tillvänjning av mjölk tycker jag.