Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Biverkningar folsyra?

Skrivet av Ina bor över toan
Är det någon som märkt av någon biverkning av folsyra?
Mitt illamående blir ännu värre när jag lyckas få i mig tabletten och dessutom spyr jag oftast när jag tagit det. :( Undrar om det bara råkar sammanträffa eller om folsyra kan orsaka illamående...
Svar på tråden: Biverkningar folsyra?

Ojdå

Skrivet av  Tintin m Hoppsan
Det där har jag inte kopplat att dte kan höra samman. Jag kan ju inte svära på det men nu när du säger det undrar jag om jag inte mått sämre de dagar jag kommit ihåg folsyran. Ska försöka komma ihåg att "känna efter" i fortsättningen. Tack för "tips".
(annars kan järntabletter vara boven).
 

Kan mycket väl vara ;P

Skrivet av  Enna
Jag har slutat med alla mina vitamintabletter inkl folsyran och järnet för att de gör mig illamående.
Hade så även förra graviditeten.
Prova att hoppa över alla tabletter några dagar och se om illamåendet förvinner elelr minskar och gör det det så tänk mer på hur du äter isf att ta vitamintabletterna.

Folsyra hittar du i
Frukt och grönt

Portion(gram)
Mikrogram per portion
Spenat 120mg/100g
Apelsinjuice 90mg/200g
Broccoli, blomkål 70/65mg/75/100g
Bruna bönor 70mg/250g
Honungsmelon 45mg/150g
Rödbeta 45mg/50g
Björnbär, hjorton, hallon 40mg/125g
Avokado 35mg/60g
Sojabönor, gröna ärtor 30mg/75g
Salladskål, vitkål 30mg/40/50g
Purjolök 30mg/50g
Apelsin 30mg/105g

Kött, fisk och ägg

Kycklinglever 740mg/100g
Yoghurt med frukt 60mg/250g
Filmjölk 30mg/250g
Lax, regnbåge 30mg/125g
Ägg 30mg/50g

Maträtter

Vita bönor i tomatsås 70mg/250g
Pizza, vegetarisk/m kött 105/70mg/250g
Pannkaka 60mg/250g
Lasagne, ravioli 50mg/225g
Rotmos 40mg/250g
Raggmunk 40mg/225g
Klar grönsakssoppa 30mg/250g
Kroppkakor 30mg/225g

Som gravid eller ammande är rekomendationen att du ska få i dig 400mg om dagen.
 

Mängden folsyra

Skrivet av  Ina funderar
Fast det är väl inte 400 mg som vi ska ha i oss utan 400 mikrogram? Det är ju en enorm skillnad på mg och mikrogram. De folsyretabletter jag köpte på Apoteket är iaf på 400 mikrogram.

Om folsyreinnehållet i de olika råvarorna och matvarorna du räknade upp är i milligram så borde det ju vara jättelätt att få i sig tillräckligt med folsyra.

Jag har inte ätit folsyra under största delen av graviditeten eftersom jag har svårt att svälja tabletterna. Jag mår illa varje dag ändå men jag har lagt märke till att jag oftare får spy om jag äter folsyra.

Det viktigaste är faktiskt inte att äta folsyra UNDER graviditeten utan att man gör det innan man blir gravid, helst några månader innan. Och folsyran "gör bara nytta" under de första veckorna vad jag förstått.

Förr i tiden hade man inga tabletter och det föddes ju friska barn då med. Jag tror att det viktigaste är att man äter varierat och sunt, och inte glömmer grönsaker, rotsaker och frukt.

Jag undrar hur länge folsyra lagras i kroppen med tanke på att man helst ska börja äta det månader innan man blir gravid... Jag åt folsyra dagligen under flera månader 2001-2002, det finns ju säkert inte kvar i kroppen nu, men kan ju hoppas att kroppen ändå kompenserade för en eventuellt brist redan då. *långsökt*
Nåja, jag tror att det är mer skadligt för bebis att jag äter folsyra men inte får behålla maten än att jag struntar i folsyran, äter medvetet och faktiskt får behålla maten.
 

Jag äter 5 milligram

Skrivet av  Emeli med Axel 0308 + Bf 25/8
om dagen. Men det beror på att jag har haft många missfall och har eventuell folsyrabrist. Så jag äter receptbelagd folsyra.

Jag har inte märkt att jag mår sämre när jag tar de tabletterna. Det är inte lika viktigt att man tar dem nu, så jag kan hoppa över någon dag ibland, men jag mår lika illa den dagen för det.

Emeli
 

Oj

Skrivet av  Ina funderar
såg inte att du hade skrivit ut mikrogram på ett ställe... såg bara förkortningen mg.
Ska skriva av din lista iaf. :)
 

åhh jo jeg känner igen

Skrivet av  Maibritt med Oliver 00 og Alexander02
att når jeg äter folsyra om morgenen så spyr jeg direkt. Jeg äter dom på kvällen. Pröv dette.
 

Ta dem efter maten...

Skrivet av  Chlima m.-02+v12
om jag tar mina vitaminer innan jag har ätit på morgonen känner jag mig illamående. Om jag tar dom när jag har ätit lite, eller efter, så är det lugnt!
 

Artiklar från Familjeliv