Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är brio nova en bra vagn till nyfödd?

Skrivet av Nemo
Ska jag köpa en brio kombi eller brio nova??
Jag ska köpa begagnat har jag tänkt. Är novan mycket lägre än en kombi? Jag är rätt lång och vill inte böja mig allt för mycket. Vet att teutonia rocky IV är jättelåg. Vad tycker ni?
Svar på tråden: Är brio nova en bra vagn till nyfödd?

Nova är bra!

Skrivet av  mie m Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Personligen gillar jag den typen av vagn bättre än duo, kombi och liggvagnar.

Du kommer nog behöva en mjuklift eller dyl att bädda i.

Hu den är för långa personer vet jag däremot inte, kika in i en babyaffär och kolla.

/mie
 

Var just på Babyland

Skrivet av  Annahoj, bf 20/4
och funderade på samma saker. Nu är min man 192 lång, så vi behöver även tänka på hur högt handtaget är och hur det vinklas, med de flesta modeller så sparkar han i vagnen när han går...

Vi har dock hittat en Gesslein duo eller kombi som är jättebra ur den aspekten. De har även en sittvagn som man skulle kunna ha lift till, men för oss går den bort just för att det blir alldeles för lågt.

Så för oss blir det kombi pga det även om det kommer ta mer plats i bilen!
 

Undrar på om det inte går att..

Skrivet av  Madicken & Elliot
höja och sänka novan? Fråga inne på barnvagnssnack dom är ju experter på allt som har med vagnar att göra :-)
 

Nej,

Skrivet av  Åse & M-02, bf 4/4
det kan man inte göra annat än om man valt det chassit. Man kan inte höja själva vagnen utan man kan höja/förlänga handtaget så det blir högre.
 

Jo, det går

Skrivet av  Sofia m. Adam -02 och bf 5/3
Novan går att höja upp medan barnet är litet, på samma sätt som Kombin går att sänka när barnet blir större. Man flyttar ett stag på varje sida. Det blir några cm skillnad i alla fall. Jättesmart faktiskt, jag gjorde så på min Nova jag hade till sonen (och som jag ska använda även nu).
 

Vi har köpt Nova

Skrivet av  Ina
Det går ju att ställa handtaget på den, men det är klart, den är rätt låg. Å andra sidan så är det bara några månader den används som liggvagn, sedan börjar barnet förmodligen vilja sitta upp och då är ju Novan bättre än Kombin eftersom den blir stadigare när den är lägre.
Skulle gissa på att Kombin är ca 10 högre.
 

Vi ska ha en Nova..

Skrivet av  Sara bf 17/4, J -99 & N -02
..så jag tror det blir jättebra! Vi fick tag på en ny 04:a till bra pris och ska ha mjuklift till den.. Hemma i trädgården får bäsen dock sussa i en liggvagn från 80-talet.. *retro* ;-)