Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skillnad foglossning och åderbråck??

Skrivet av Martha
Kan ni kunniga människor förklara skillnaden, och om det ena är "farligare" än det andra (typ om vissa saker ska undvikas osv). Jag känner sååå igen mig i vad Smörblomman skriver men trodde att det var foglossning...

Tack på förhand.
Svar på tråden: Skillnad foglossning och åderbråck??

För mig

Skrivet av  smörblomman m. ärtan v 26
så är jag palpations öm på pubis o blygd _ben_.
Men när jag står, sitter ligger så _pulserar_ det även o jag är väldigt svullen i underlivet, dvs blygdläpparna.

Jag tror att jag även retade mycket muskler o ligament när jag sprang igår och det kommer ge med sig.
Med denna _svullna_ upplevelsen kommer inte ge med sig.

Sambon sa att jag praoar på hur det känns att ha fött barn, dvs svullen o öm. *l*

Hoppas du förstår..

Kram
 

Men det låter ju precis...

Skrivet av  Martha
Fasiken, det låter ju som det jag har.

Jag har gått på gravidyoga under hösten och upptäckt att det känts jättesvullet i blygden nertill. Ibland när jag kissar också... Jag som varit med om en tuff förlossning tidigare och "vet" hur det känns att vara svullen efter en sådan, kan konstatera att det känns rätt lika rent svullnadsmässigt och jag är lika öm.

Jaha, då har man antagligen detta, men vet fortfarande inte vad det innebär. Var hittar jag info? (Du vet ju ALLT.... snälla let me know).
 

undrar också...

Skrivet av  Anna V25
tror jag har åderbråck på blygdläpparna, det svider och pulserar och de ser väldigt svullna ut. Kan man ändå simma och gympa eller är det bättre att vila, någon som vet?
 

vet inte...

Skrivet av  Jennie, trean bf 11/4
förra grav (nummer två alltså) så hade jag hemskt mycket sammandragningar och var till läkare för att se att de inte påverkade livmodertappen. samtidigt gnällde jag över åderbråcken. läkaren kunde bara konstatera att de fanns där, men han sa inget om restriktioner. Jag tolkade det som att det blir varken bättre eller sämre av gympa, simning osv. däremot ger ryggläge med en kudde under rumpan och benen högt en avlastning om man upplever att det trycker på, den där pulserande känslan.

ibland är det tom obehagligt att torka sig efter att ha kissat tycker jag. svullnaden känns precis som efter en förlossning, som att ha en mindre tennisboll mellan benen. men då var jag sydd många stygn när det kändes så. när det bara var ett stygn var det inte lika jobbigt.
 

Hmmm

Skrivet av  Enna
Är det blygdbenet så gör det ont när du trycker lätt på det, är det bråck så svullnar underlivet och man kan få en pulserande känsla i ljumskar coh blygläpparna.

Ungefär som på "andra" sidan - rygen.
Det är få som får problem med foglossning i svanken men däremot är det många som får enorma problem med länryggen. Smärtan kan upplevas lika och är lika jobbig men sitter i svanken om det är länryggen och precis där skinkorna delar sig om det är fogarna.

Fogarna beror på hormoner, länryggen på tygden och att man lätt svankar ju större magen blir och åderbrocken kommer av den ökade blodmängden och överansträgning.
 

Artiklar från Familjeliv