Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

havandeskapspenning?

Skrivet av willow
Jag fick idag veta att det kan ta flera månader innan man får besked om man får havandeskapspenning. Det är alltså dags att börja söka redan nu.. Läser fakta på flera sidor och inser att det behövs massa olika papper och blanketter ifyllda från både mig, BM och chefen. Puh.. Jag vet ju inte nu hur jag mår i mars/april. Jag vet bara att jag har ont nu och att det är tungt på jobbet (förskola). Hur har ni tänkt att göra?
Svar på tråden: havandeskapspenning?

Det är inte så svårt

Skrivet av  Trigger m Evelina-03 + v.24
Papperen som du skall fylla i är enkla - man bara beskriver sin arbetsdag och uppskattar hur många lyft man gör + vad varje lyft väger.
Papperet som din arbetsgivare fyller i anger ungefär samma saker samt att de skall ange anledning till varför du inte kan omplaceras.

Det papperet du ska ha från BM är ett moderskapsintyg och det får du automatiskt. Jag fick mitt för en månad sedan ungefär.

Sedan skickar du din blankett + moderskapsintyget till den FK du tillhör som handhar HP-ärenden. Din arbetsgivare skall själv skicka det papper som h*n skall fylla i.

Som du kanske gissar så har jag fyllt i mina papper idag och skall posta dem imorgon :-)

Jag tycker du ska söka redan nu!

Kram
 

Skall

Skrivet av  Ylva, Saga & lillen 15/5
oxå fixa med det snarast. Skall till bm på torsdag för mitt andra besök och förväntar mig då att få moderskapsintyget. Skall lämna chefens del till henne imorgon och har printat ut "min del" från FK´s hemsida som jag eg. skulle fyllt i ikväll *L* Men jag gör det imorgon eller nått ;)

Men det är ju lika bra att göra det så fort som möjligt så slipper man väntan sas.
 

Det är som Trigger skriver

Skrivet av  AmC bf 25/5
lätt att fylla i även om det låter konstigt ibland. Förra gången skrev jag och chefen våra papper samtidigt och så fick jag med mig det hon skrev o lämnade in allt på en gång.
Moderskaps intyget fick jag av bm sist jag var på besök för jag sa att jag skulle jobba ett par månader, är nu hemma o är mammaledig.

Hade inte tänkt jobba,men så känner jag att fogarna är rätt ok, jag hanterar smärtan och har valt att jobba februari o nästan hela mars, så jag söker hp och är rätt säker på att jag får igenom det igen. Men foglossningsbesvär o väldigt tungt jobb. Jobbar på Jysk så det är tunga lyft, är det rätt omöjligt att jobba stor o otymlipig.

Förra gången blev jag sjukskriven väldigt tidigt, hade inte ens gått hälften innan det var kört. Hade hemsk foglossningen då. Nu måste jag ju röra på mig för lill tjejen skull och det är bättre men jag har mycket ont vissa dagar. men jag känner att jag måste ut o jobba lite innan man är hemma igen. Har ju vart hemma sen juni -03, semester i juli o sen skjukskrivning. *suck* hann ut o jobba lite extra september- november vissa dagar o det har vart guld värt.
Så nu hoppas jag att jag orkar med två månaders jobb.

Jag ska skicka in papperen så snart jag bara kan, det tar lite tid med handläggningen så det är inte helt fel att vara ute ett par tre månader innan man ska söka för överklagandet skull om inte annat.

Lycka till!
 

willow!

Skrivet av  Kattis m Theo & Pyret v 21
Jag har skrivit massa tips på ank 05/06!
 

Artiklar från Familjeliv