Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trettondedag jul? Julgransplundring?

Skrivet av Zzingo, som firat svensk jul få år
Varför firar man egentligen trettondedag jul? Brukar man göra något speciellt då? På onsdagen eller torsdagen?

När brukar ni ha julgransplundring och vad gör ni?
Svar på tråden: Trettondedag jul? Julgransplundring?

Här kommer svar på dina frågor.. =o)

Skrivet av  Camilla
Trettondag jul eller trettondagen infaller tretton dagar efter jul, alltså den 6 januari, och är en röd helgdag i Sverige. Trettondagen har en helgdagsafton som kallas trettondagsafton.

Fram till 1600-talet? så innefattade julen tolv dagar och trettondagen var avslutet på den sk. jultolften. Nu varar julen i hela tjugo dagar och julen dansas ut tjugondag Knut.

I den första kyrkokalendern så firades trettondagen som Jesu födelse men i början av 300-talet flyttades födseln till 25 december. Den kristna julen åsidosatte både hedningarnas saturnaliefest som firades den 17 december och den obesegrade solens dag som hörde samman med soldyrkan och firades den 25 december. Att julen uppkom hör samman med den kamp som kristendomen förde mot hedendomen under 300-talet.

Till julhelgen hör julafton, fyra juldagar, nyårsdagen och trettondagen.

Juldagarnas budskap har förenklats till tre punkter: att Gud blev människa, dvs. inkarnationen, att herdarna fick meddelande om detta och att de skulle föra budskapet vidare samt att människorna indelas i dem som tar emot budskapet och dem som avvisar det.

Trettondagen firades ursprungligen som Jesu dopfest. Under medeltiden började man fira trettondagen till minne av de vise männen från österlandet. På grund av att de vise männen kom från österlandet tillägnas dagen missionen.

Efter 300-talet firades trettondagen som minne av Kristi dop, vilket fortfarande görs i vissa länder. I svenska kyrkan firas nu Guds uppenbarelse bland människorna och hans härlighet. Kristi dop firas första söndagen efter trettondagen.

 

Oj, vilken historik! Plus mer fråga

Skrivet av  Zzingo
Tack så jättemycket för den!

Några frågor kvarstår dock - brukar julgransplundringen i dag vara på trettondagsafton, trettondagen eller 20:a knut? Och vad brukar man göra då?
 

Tjugondag Knut!

Skrivet av  ME med J&R
Om du läser lite bakåt så är vi några som beskrivit vår julgransplundring. Den går i stort sett ut på att hänga upp ätbara saker i granen innan folk kommer, dansa kring granen, sen får de plocka ner och äta upp, man tömmer granen, fikar och dammsuger.
 

Tack

Skrivet av  Zzingo
Bra då vet jag när.
Ska leta mer tips bakåt.
Tack
 

Tjugondag knut!

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
När jag var liten och gick på julgransplundring (arrangerad via pappas jobb) så fick vi alla barn en liten julklapp. Jag tror faktiskt det var tomtens nisse som kom med "överblivna klappar"... :) Jag kommer inte ihåg om det var några arrangerade lekar, vi stojade nog mest runt medans föräldrarna hade det lite trevligt.

På trettondagsafton fick vi hemma ställa skorna under granen innan läggdags, och sedan när vi vaknade så låg det en godispåse där. Det var någon tradition som mamma hade med sig hemifrån tror jag.
 

Artiklar från Familjeliv