Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon mat som blev extra lyckad till jul?

Skrivet av Jessika
Tänkte höra om ni provade något nytt recept som blev succé hos er som man kan spara till nästa år. Själv gjorde jag Svanbergasill och Västerbottenssill för första gången. De blev jättegoda båda två tyckte jag själv, men våra släktingar åt inte så mycket sill överhuvudtaget så jag fick inga stående ovationer för dem tyvärr.
Svar på tråden: Någon mat som blev extra lyckad till jul?

Jo vi provade

Skrivet av  Maddigan m Teodor
att göra Västerbottenssillen. Själva så äter vi inte sill...men de som fick sillen tyckte att den var jättegod..så det var kul =)
 

Nästa gång jag gör den

Skrivet av  Jessika
ska jag riva osten lite finare än vad jag gjorde denna gång, men den var god.
 

Tja

Skrivet av  Mactilda
Jag har gjort samma sill i flera år (Dansk Currysill som finns på hemsidan) och folk har visserligen gillat den men de är inte så lätta att imponera när det gäller sill. Men i år firade vi med Niklas syskon och de var överförtjusta. Det var verkligen skoj.
Provade Apelsinsill för första gången och den tyckte folk var mer "spännande" än att de gillade den mkt. Själv gillade jag den.
 

Verkar som om sill

Skrivet av  Jessika
är det som man kan förnya mest. Skinkan, prinskorven och köttbullarna kan man inte variera så mycket. Apelsinsill lät spännande.
 

Svanbergaröra!

Skrivet av  ME med J&R
Det blir utan tvekan ett stående inslag i fortsättningen.

Eftersom jag aldrig klarar av att göra mat direkt efter recept så..*fnissar* Det är som svanbergasillen fast utan dill (för den var slut) och så skar jag sillen i små små bitar och rörde ner. Ganska mycket sill blev det. Himla gott! :)
 

Jansson!

Skrivet av  Maria
Eller Mannerheims frestelse som den hette i receptet från Allt om Mat. Som vanlig Jansson fast med 1 msk tomatpure och 1 msk Kalles kaviar i grädden. Det blev suveränt gott! Jag är annars ingen Jansson-fantast, men den kommer jag nog att göra även när det inte är jul....
 

Recept?

Skrivet av  Linda m. Tim & Linus
Har inte Allt om Mat, men det lät så gott!! Fick ingen Jansson till jul och tänkte göra en nu under januari.. :o)

Bara en vanlig Jansson och så blandar man en msk av det "extra i grädden"? Hur stor Jansson är det beräknat till?
 

Japp

Skrivet av  kaki
Jag gjorde en gratäng med sötpotatis och rotselleri. Svärmor tyckte att den var jättegod( = stående ovationer...:)) till både skinkan och rödkålen. Provade också harikovers i sherryvinegrätt med rostad rödlök och grönmögel ost, blev sådär inget som får vara med nästa år. Vi äter inte sill så jag undrar om du inte har några andra nyheter till mig att prova nästa år.
 

Stuvade grönkålen, mums! imt

Skrivet av  Elisha
 

Hur...

Skrivet av  kaki
...gör man det? jag älskar rödkål blir det något åt det hållet eller?
 

Artiklar från Familjeliv