Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tillbaka från Organscreeningen!

Skrivet av Ulrika (J f/d-02 & W-03 & bf 8/6 )
Allt gick jättebra! Så underbart skönt. Fantastiskt vad de kan se detaljer. Hon har kollat ryggmärgsbråck, hjärtat, de olika delarna i hjärnan. Dessa mäter de till och med för att kunna utesluta tex vattenskalle. En massa annat mäts också. Organscreening var verkligen detaljerat. Hon ville flytta fram mig en vecka, men det gick jag inte med på :-) De andra UL har ju visat den 7:e resp 9:e och utifrån ÄL som jag testat med stickor blev det den 8:e. Så hon lät det vara den 7:e som det står nu.

Vi frågade om kön, men hon sa att vid denna tiden är det alldeles för mycket osäkerhet att säga något. Ibland kan man tydligt se att det är en kille och då kan man säga det, men ser man det inte kan det ändå lika gärna vara kille som tjej. Så det fick vi inte veta. Jag vet ju många som fått fel också även på könsbestämmande UL senare och det kan vara väldigt jobbigt. Så vi får nog hålla oss ;-)

Det är ändå oviktigt, det viktiga är ju att allt går bra.
Vi fortsätter också med GBS-test varannan vecka resten av graviditeten så det känns bra.
Kram och tack för all tumhållning idag
Svar på tråden: Tillbaka från Organscreeningen!

Vad är GBS-test? IMT

Skrivet av  MM v16
x
 

GBS är...

Skrivet av  Ulrika (J f/d-02 & W-03 & bf 8/6 )
..streptokocker grupp B.
Det är vanligt att man har det, men sällan det orsakar något. Ibland gör det dock det och man vet inte varför.
Min dotter föddes för tidigt och dog av det så därför kontrolleras och behandlas jag för det under graviditeten. Jag är nu på penicillinkur nr 2.
Mer info finns på min hemsida http://www.slottner.net/gbs.htm
 

Ok, tack. Jag önskar dig verkligen lycka till

Skrivet av  MM v16
denna gång.
 

Så skönt...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
att allt såg bra ut...

Nu fick jag lite klarhet i vad organscreening är!!

Det du beskrev där de mäter hjärnans olika delar och kollar alla inre organ och ryggmärgsbråck, läppspalt osv, det görs nämligen här på det vanliga UL:et så jag har alltid undrat vad sjutton organscreening var för nåt, för jag har ej kunnat förstå hur man ska kunna kolla mer än de gör på vanligt UL. :o) Inte så konstigt då alltså att jag inte kopplat riktigt!!

Skönt att de kollar upp dig så noga oxå med GBS:en! Vet att du är skeptisk till att den ej kommer tillbaks så jag säger iallafall att jag hoppas den håller sig borta ett bra tag (hoppas ju såklart att du slipper den ;o)...

Stor kram och jättegrattis

Anja
 

Tack...

Skrivet av  Ulrika (J f/d-02 & W-03 & bf 8/6 )
...vad gullig du är!
Jag hoppas också att den håller sig borta i alla fall ett bra tag så det inte blir för mycket penicillin!
Bor du i Linköpingstrakten? Där har jag också hört att de gör mer omfattande UL.
Organscreening gör man också lite senare, v 19-20 för annars går inte allt att se. Normalt här gör man UL mellan 16-19 och då gör man bara en allmän översyn, dvs tittar om armar, ben, hjärnhalvor m.m men man går inte in och tittar på hjärtats kammare, förmak osv.
Men det är ju jättebra om alla får de hos er, det borde erbjudas alla tycker jag.
Kram Ulrika
 

Jag bor i Lund...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
så kanske är det för att vi har ett universitetssjukhus, eller jag vet inte faktiskt.

Men precis som du säger så mäter de hålrummen, ventriklarna i hjärnan och berättar om allt de gör, de kollar förmak och kamrar i hjärtat osv ser så att klaffarna är ok osv... och så kollar de efter ev ryggmärgsbråck och andra såna sjukdomar som de kan se. Vet att de även, när vi var på UL m Alice fick en jättebra bild på henne underifrån så att vi såg hennes överläpp tydligt och då kunde de även se att hon ej hade läppspalt osv... Sen minns jag inte exakt vad det var mer de kunde se...

I Linköping går man på UL runt v.12 sen får man ej fler UL, däremot gör man ett slags blodprov där man mer ingående kan få reda på grejor om barnet, downs syndrom och sånt tror jag, men är ej säker!!

Här går alla på UL, tidigast 18+0, man måste vara 18 fullgångna veckor för att de ska kunna se allt de vill se.

Sedan får vi oxå ett UL i v.32 ungefär för tillväxt-bedömning, vilket inte heller finns på alla ställen. På de flesta ställen erbjuds det bara t riskpersoner, tex mammor m diabetes, el som har fött små/stora barn tidigare.

Ja, jag är jätteglad att de erbjuder detta t alla. Känns väldigt tryggt och jag håller med dig. Alla sjukhus borde erbjuda detta t alla!

Stor kram

Anja :o)
 

Skönt att allt...

Skrivet av  ~JENN~
..gick bra även för dig!!
Visst är det häftigt ;-)

 

Grattis här också!

Skrivet av  Elisabeth med *Vendela* + Mirakel bf 7/6
Det är så skönt att det gick bra! Så glad för er skull! Jag tycker att det är så häftigt att vi väntar på samma dag och jag hoppas så att det ska gå vägen för oss båda.

Tack för att du finns min vän!

Kram/Elisabeth