Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om förlossning etc - kanske lite tidigt inlägg...

Skrivet av Lillan
Nu när det pratas en del om förlossning, profylax etc, kommer jag ihåg en sak som funkade urbra för mig som jag rekommenderar. Jag köpte Anna Wahlgrens "Barnaboken" och läste om förlossningen i den. Orkade inte läsa mycket mer än det för hon har så omständigt språk... Iallafall så har hon ett avsnitt där hon pratar om hur man ska krysta, genom att blåsa på ett tänkt ljus långt borta mellan knäna. Vi övade på detta innan förlossningen. När magen blir större så kan man se en jättestor skillnad på magens form när man gör det jämfört när man krystar som om man ska på toa. Nu funkar det väl bara om man ligger på rygg och krystar, det hade jag ju inte tänkt mig men så blev det iallafall med epidural och allt. Trots en supereffektiv epidural (kände inte ett jota!) så gick krystandet jättebra och killen kom ut på mindre än en timme. Vet att AW är kontroversiell, men denna biten rekommenderas alla att läsa.
Svar på tråden: Om förlossning etc - kanske lite tidigt inlägg...

Men...

Skrivet av  Anja m Emil-00, Alice 29/5-04 & bf 13/6-05
Jag har fått lära mig vid båda mina förlossningar att man ska hålla ner hakan och ha munnen stängd, ej blåsa, tar för mkt energi, utan typ hålla andan vid krystning för då tar man i som effektivast??

Och det har verkligen stämt på mig, har känt jättestor skillnad på att krysta utan att släppa ut luft och när man typ blåser el ger ljud ifrån sig, för då släpper man ut kraft på fel ställe så att säga!

Nåväl, jag kör på att inte blåsa för det funkar bäst för mig...

Konstigt att de lär ut så olika. Vad har andra här inne för erfarenheter? Intressant att veta vad era bm:s har sagt och om ni fått några knep på profylaxkurser el liknande...

Själv har jag, precis som du skriver Lillan, väldigt svårt för Anna W och tycker hon är lite underlig *ler*... Men man är nog så olika när man föder...

Vissa känner ju att de får kraft av riktiga primalskri liksom, de vrålar ut barnet *ler* (hade en sån mamma som födde i rummet bredvid mitt några timmar innan min förlossning sattes igång, gissa om jag blev rädd, det lät såååååååå otäckt att jag ville åka hem, haha) men själv föder jag tyst som en mus, släpper inte ut en gnutta luft *ler*, men däremot gnäller jag mellan krystvärkarna, typ, sist låg jag o sa ajajajajajajajajajajajajajajajaj mellan krystningarna, haha...

Oj det är häftigt att föda, jag börjar nästan längta fast jag minns smärtan alldeles för tydligt!

kram på dig

Anja :o)
 

Artiklar från Familjeliv