Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är på enkäthumör i dag :)

Skrivet av Sofia m. Aron 021002 & Alva 040826
Här kommer en som snurrat i olika ankomstgrupper, bl.a. juni och juli.

* I efterhand tycker jag att min graviditet var...

* Under förlossningen/kejsarsnittet tyckte jag att det var...

* I efterhand tycker jag att förlossningen/kejsarsnittet var...

* Följande tre saker med min förlossning/kejsarsnittet kommer jag aldrig att glömma...

* Om jag skulle dela med mig av en viktig tanke / erfarenhet jag gjorde under min förlossning/kejsarsnittet skulle det vara...

* Nästa gång [blir det en nästa gång?] skall jag tänka på att...

* Att komma hem efter BB var...

* ... därför att...

* Tiden med en liten nyfödd hemma har hitills varit...

* Jag skall på efterkontroll den...

* Preventivmedel jag funderat på att använda är...

*... därför att...

* Min, och resten av familjens, nattsömn är...

* Viktiga "utvecklingsframsteg" som min bebbe har gjort är...

* Det sötaste jag vet är när bebben...

* Det "läskigaste" min bebbe har gjort var att...

* Min bebis älskar...

* Min bebis avskyr...

* Berätta något roligt som hänt under din tid som förälder till höstbebisen...
Svar på tråden: Jag är på enkäthumör i dag :)

Cami svarar

Skrivet av  Cami med min goa Alicia
* I efterhand tycker jag att min graviditet var toppen! Vilken lyx:ingen smärta, inget illamående, etc

* Under förlossningen/kejsarsnittet tyckte jag att det var ett rent helvete!

* I efterhand tycker jag att förlossningen/kejsarsnittet var ett ren helvete!

* Följande tre saker med min förlossning/kejsarsnittet kommer jag aldrig att glömma: Smärtan, skräcken och lyckan

* Om jag skulle dela med mig av en viktig tanke / erfarenhet jag gjorde under min förlossning/kejsarsnittet skulle det vara: undvik EDA!

* Nästa gång [blir det en nästa gång?] skall jag tänka på att... det blir ingen nästa gång!

* Att komma hem efter BB var underbart.

* ... därför att vi fick äntligen sköta oss själva och sova utan att bli väckt efter klockan varannan timme med medicin.

* Tiden med en liten nyfödd hemma har hitills varit toppen! Men trött är man ju...

* Jag skall på efterkontroll den...Inget datum ännu. Någongång i november.

* Preventivmedel jag funderat på att använda är minipiller.

*... därför att ganska säkert och rubbar inte hormonerna lika mycket som P-piller.

* Min, och resten av familjens, nattsömn är ganska ojämn just nu.

* Viktiga utvecklingsframsteg som min bebbe har gjort är att hon fokuserar med blicken och har så gjort sedan vecka 1!!

* Det sötaste jag vet är när bebben rynkar ögonbrynen och plutar med underläppen.

* Det läskigaste min bebbe har gjort var att det låter som hon ska kikna ibland.

* Min bebis älskar att ÄTA!!!

* Min bebis avskyr att vara ensam.

* Berätta något roligt som hänt under din tid som förälder till höstbebisen...Inget särskilt ännu.

NU hinner jag äntligen svara

Skrivet av  Sofia m. Aron 021002 & Alva 040826
* I efterhand tycker jag att min graviditet var jättejobbig. Var illamående och kräktes i åtta månader, blev sjukskriven i v 24 för sammandragningar, fick graviditetsdiabets...Nä, ingen höjdare.

* Under förlossningen tyckte jag att det var väldigt jobbigt!

* I efterhand tycker jag att förlossningen var helt ok. Jobbigt psykiskt, men inte så farligt fysiskt.

* Följande tre saker med min förlossning kommer jag aldrig att glömma: Nonschalansen från barnmorskan under natten, den obekväma förlossningssängen och glädjen när hon föddes.

* Om jag skulle dela med mig av en viktig tanke / erfarenhet jag gjorde under min förlossning skulle det vara att man måste förstå att kräva allt själv. Jag borde ha krävt något att sova på under natten, eller att dom sprängt hinnorna redan då. Att ligga en hel natt i förlossningssalen utan att något händer är pest.

* Nästa gång [blir det en nästa gång?] skall jag tänka på att kräva att barnmorskorna lyssnar på mig. Men det blir nog ingen nästa gång.

* Att komma hem efter BB var helt underbart

* ... därför att man slapp bli väckt av barnmorskorna som sprang in stup i kvarten för än det ena och än det andra. Och för att man fick göra allt som man själv ville.

* Tiden med en liten nyfödd hemma har hitills varit en bergochdalbana. Underbart ibland, jättejobbigt ibland.

* Jag skall på efterkontroll den 7 oktober.

* Preventivmedel jag funderat på att använda är kondom till att börja med

*... därför att det är enklast så länge man ammar.

* Min, och resten av familjens, nattsömn är lite varierande. De andra sover väl helt bra, det är jag som får ta smällarna :)

* Viktiga "utvecklingsframsteg" som min bebbe har gjort är ingenting ännu.

* Det sötaste jag vet är när bebben tittar på mig med de där "vinglande" ögonen.

* Det "läskigaste" min bebbe har gjort var att snörvla och hosta och nysa så jag inte trodde hon skulle få någon luft. Det gör hon mest hela tiden för tillfället eftersom hon är så förkyld :(

* Min bebis älskar att bli buren.

* Min bebis avskyr att få ny blöja när hon är HUNGRIG.

Ja, roligt var det väl inte just då men nu kan jag tycka det var lite komiskt när hon bajsade så det sprutade över hela golvet, vår dubbelsäng, sängkläder och mig...

Lilla jag m Isaac svarar

Skrivet av  Lilla jag med Isaac född 25/8- 04
* I efterhand tycker jag att min graviditet var okej förutom de sista veckorna då jag var så less på att vara gravid och den fruktansvärda klåda som drabbade mig under graviditeten.

* Under förlossningen tyckte jag att det var jobbigt att krysta under så lång tid (4 timmar).

* I efterhand tycker jag att förlossningen var bättre än jag hade förväntat mig.

* Följande tre saker med min förlossning kommer jag aldrig att glömma: Smärtan innan jag fick EDA, min pojkväns stöd och den enorma lycka jag kände när han föddes och jag fick upp honom på mitt bröst.

* Om jag skulle dela med mig av en viktig tanke/erfarenhet jag gjorde under min förlossning skulle det vara att man inte kan bestämma i förväg hur det kommer bli.

* Nästa gång (blir det en nästa gång) ska jag tänka på
Att ha en bättre bm under graviditeten än denna gång.

* Att komma hem från BB var underbart, men omtumlande.

* Därför att man slapp deras brutala försök att få min son att amma genom att trycka in mitt bröst i hans lilla mun.

* Tiden med en nyfödd hemma har hittills varit okej, men rätt så enformigt. Tycker jag inte gör annat än ammar och ammar. Hinner inte med det jag skulle vilja hinna med.

* Jag skall på efterkontroll den 22 oktober.

* Preventivmedel jag funderat på att använda är mini-piller.

* Därför att jag inte vill bli gravid.

* Min, och resten av familjens nattsömn är varierande. Vissa nätter sover Isaac hur bra som helst och vissa nätter vaknar han ofta och vill snutta.

* Viktiga utvecklingssteg min bebbe gjort är att han nu kan fixera blicken sedan några dagar tillbaka. Kan även lyfta på huvudet och söka efter min näsa eller mun när jag har hans lilla huvud lutad mot min ena axel.

* Det sötaste jag vet är när bebben putar med läpparna samt gapar med sin lilla mun när när man pussar på hans lilla haka.

* Det läskigaste min bebbe har gjort är att hans andning ibland låter väldigt ansträngd.

* Min bebis älskar att äta från bröstet.

* Min bebis avskyr att byta blöja.

* Berätta något roligt som hänt under din tid som förälder till höstbebisen:
Kanske inte var så roligt då, men jag satt i soffan när Isaac storkräktes, hela han var nerkletad med kräk. Gick upp och tog av honom kläder och blöja då kissade han. Lyfte upp honom för att byta handduk på skötbädden då han bajsade på mig och på golvet.

kajsas svar

Skrivet av  kajsadk
* I efterhand tycker jag att min graviditet var...
- finfin och väldigt faschinerande

* Under förlossningen/kejsarsnittet tyckte jag att det var...
- vansinnigt men ok

* I efterhand tycker jag att förlossningen/kejsarsnittet var...
- det mest vansinniga jag har varit utsatt för men gick kanon!

* Följande tre saker med min förlossning/kejsarsnittet kommer jag aldrig att glömma...
- när jag låg och vrålade i en kudde i 45 min. Hans som håller olivia medans hon ligger på mig och snackar med henne.

* Om jag skulle dela med mig av en viktig tanke / erfarenhet jag gjorde under min förlossning/kejsarsnittet skulle det vara...
- en bra bm är a och o tror jag, kräv en annan om det inte funkar!

* Nästa gång [blir det en nästa gång?] skall jag tänka på att...
- bra kommunikation och tryggehet från bm är avgörande.

* Att komma hem efter BB var...
- skönt

* ... därför att...
- det var så tråkigt på dumma sjukhuset

* Tiden med en liten nyfödd hemma har hitills varit...
- omtumlande!!!

* Jag skall på efterkontroll den...
- vet inte

* Preventivmedel jag funderat på att använda är...
- spiral

*... därför att...
- det hade jag innan och var väldigt nöjd med.

* Min, och resten av familjens, nattsömn är...
- helt ok.

* Viktiga utvecklingsframsteg som min bebbe har gjort är...
- för tidigt för att säga.

* Det sötaste jag vet är när bebben...
- allt utan när hon kräks.

* Det läskigaste min bebbe har gjort var att...
- kräkas så mycket, håller på att börja gråta varje gång.

* Min bebis älskar...
- äta?

* Min bebis avskyr...
- köld

- oj, det har bara varit en vecka, kan inte tänka just nu...

kajsa