Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När får man barnbidraget? (även på ank sep)

Skrivet av Cami med min goa Alicia
Undrar över NÄR man får barnbidraget för bebisen? Kommer det in automatiskt och till vilket konto i sådana fall? Eller måste jag anmäla någonstans?
Svar på tråden: När får man barnbidraget? (även på ank sep)

Du kommer...

Skrivet av  Jessica mKalle -02 + bf 20/9
väl att få i oktober 20 är det väl.
Du kommer att få papper från Fk om till vilket konto du vill ha pengarna.
Det spelar ingen roll att du meddelat dem konto för FP, för det är två olika avdelningar, och de samkör INTE systemen.

Ok! Då vet jag.

Skrivet av  Cami med min goa Alicia
I oktober... får man bidrag för hela september OCH oktober då eller är det endast för september eller endast för oktober?

du får för..

ett bidrag då, det är därför det är bättre att föda i slutet av månaden ;) vet inte om det jämnar ut sig i slutet, alltså när Alicia får sitt sista BB.

Snåljåpar... :(

Jaha då får man klara sig med alla dessa extremt stora utgifter som Alicia har just nu utan barnbidrag... HUR ska det gå till??? ;)
Tack för hjälpen Jessica!

Jag är inte hundra...

på att jag har rätt men 90 %
Alltså Summan i slutet blir den samma.

alltså jag dillar...

Alicia kommer ju i praktiken få en månad mindre mot en bebis född i slutet av månaden. Eftersom FK räknar BB / månad.

Cami

Skrivet av  Stina m Nathalie 6/5-01 & Robin 3/9-04
Precis som de andra skrivit så får man BB en månad efter att barnet är fött, så såhär i början känns det ju nästan som ett straff när man fött i början av månaden. Men att tänka på är att Alicia får sitt sista BB den 20 september året hon fyller 18, medan augustibarnen får sitt i augusti. Så det jämnar ut sig. Det blir samma summa i slutändan. Hoppas att jag inte snurrade till det för mycket nu.
kram

Ok+lite svammel

Ville veta så man kan planera inköp osv. 950 sek är ändå 950 sek... Ska köpa en ordentlig vintermössa och vantar till skruttan. Dessutom så tänkte jag hitta någon färgglad mobil till vagnen. Men, men, det får bli nästa månad (om jag nu kan hålla mig...)
Går allt bra med lille Robin? Är Nathalie mycket svartsjuk?

Går bara bra

Skrivet av  Stina m Nathalie 6/5-01 & Robin 3/9-04
Han är ganska så snäll och sover tack o lov bra på nätterna - rena rama lyxen om man jämför med hur Nathalie var.

Hon är faktiskt inte det minsta svartsjuk, inget som märks. Men visst är hon duktigt trotsig *suck*. Men lillebror älskar hon säger hon. Hon pussar o gullar med honom mest hela tiden.

Hur går det för er då? Vad tycker sambons tjejer om nya lillasyster?

De har inte träffat henne ännu :(

De bor ju uppe i Kalix och kommer inte hit förrän i November på höstlovet. Men de har sett foto och de tyckte hon var sååå söt. Äldsta (12 år) lär det inte bli några problem med, vi får väl se hur det går med 6-åringen... Hon är ju logiskt väldigt pappig när hon väl träffar sin far.