Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Igår - en lyckad dag

Skrivet av ¤ Elizabeth & Yuna 22/9 ¤
Vi anlände vid 13-tiden till församlingsgården så vi hade god tid på oss att förbereda inför middagen/fikat. Både mormor/morfar & farmor/farfar kom ner och hjälpte oss så vi fick allting ordnat med 3 busar kring benen(Lilla Yuna låg och sov i vagnen!)

När vi lämnade församlingsgården kvart i 3 så hade vi fått det till en jättemysig stämning nere i källaren där vi höll till. Det tråkiga var att vi inte passat in Yunas mattider så jag fick börja amma 10 minuter innan klockorna skulle ringa medan mormor & farmor samtidigt försökte få på dopklänningen på tösabiten. Vi fixade det iallafall, när klockorna ringde var Yuna lite mättad & dopet var klart att börja.

Psalmer vi sjöng var Måne & sol, Tryggare kan ingen vara & Gud har en famn. Jag, mamma, läste dikten "En dotter" & gudmor Madelene sjöng Carola Häggkvist Himlen i min famn med Yuna i sin famn. Det var otroligt vackert må jag säga så jag kunde inte låta bli att gråta en skvätt.

Yuna skötte sig exemplarisk under hela kyrkan. Hon studerade prästen riktigt noga & allt folk som var omkring. När gudmor sjöng låg hon & jollrade och log där i famnen, detta har vi inspelat på film utav Madelenes pojkvän. Tror det blev jättefint, vi har än ej sett filmen.

Efter dopet samlades vi för en god middag, Vinterspett & potatisgratäng. Alla var nöjda & glada över middagen och vi fortsatte därpå med presentöppningen som gudmor skötte. Under tiden gick ett album runt där alla gäster, familjevis eller per person, fick skriva en hälsning & därsedan bli fotad med dagens lilla person. Yuna var även under detta väldigt glad & pigg så vi lyckades med alla foton med henne & gästerna.

När alla presenter & alla fått skriva en liten kråka var doptårtorna framplockade så det blev fikatajm. Yuna hamnade i min famn efter att gått runt hos alla, ammades & somnade gott & hon sov praktiskt taget från då fram till vi var hemma igen, det blev en liten lur på närmare 3 timmar.

Och för att inte glömma, Yunas gudmor läste en sådan fin dikt till Yuna under dopfikat, så här löd den ;

Du
Kan inte du berätta historien,
om när solen krockade med månen,
och rymden lystes upp av ett
regn i silver?

Snälla
Kan du inte berätta om när du skapade
den vackraste varelsen?
Den som fångade stjärnorna i sina ögon
och färgade världen i glitter och guld...




Det blev också många fina presenter, tyvärr har jag faktiskt inte hunnit gå igenom allt så om någon är intresserad kommer lite presentfakta sedan.






Svar på tråden: Igår - en lyckad dag

Det låter som..

Skrivet av  Teres m. Alva -02 & Gry 041019
... ni hade en super dag! Vi skulle ju också ha dop igår egentligen men någon dag efter vi hade bokat dopet så kom det fram att det ändå hade blivit fel präst så fick boka om det. Nu blir det inte dop förrän den 27 februari. Det betyder att vi har en massa tid att planera på. :) Även om det hade varit mysigt med ett advents dop.
Diken "En dotter" vem har skrivit den och hur går den?
 

Artiklar från Familjeliv