Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning + tillägg..

Skrivet av Matilda med Alvin 15/11
Är det någon av er som har blivit tillsagd av BVC-sköterska att efter amning ge lite extra tillägg för att viktkurvan ska öka och komma i fas med samma längdkurva? Alvin ligger nämligen en kurva under på vikten jämfört med längden.
Jag fick det rådet och har prövat att ge lite exta då han inte verkar nöjd. Ofta får han i sig ca 20-30ml sedan somnar han.
Nu tycker jag att jag får så många negativa kommentarer av andra mammor med lite äldra barn. Detta är ju inget jag kommit på själv.
Hur har ni gjort???
Svar på tråden: Amning + tillägg..

jag gjorde så ett tag

Skrivet av  madde m josefine f/d 01 carolina 18/6 03 casper 22/9 04
men sen gick jag över till flaska varje mål och bara amning som mys
jag har inte hört några negativa komentarer
min näring tog slut när casper var 2 mån
när han var 5 v ca så låg vi inne på barn med carolina och där fick jag ersättning till caper trots att hbg är ammningsvänligt så ifrågasatte dom mej inte
 

Min BVC-sköterska...

Skrivet av  Jessica m. Rebecca -02 & Carolina 041008
tyckte att jag skulle börja ge Carolina lite tillägg innan läggdax. Detta för att hon ökar lite väl lite i vikt, inget alarmerande men lite lite i förhållande till hur mycket hon växer på längden.

Men precis som sin storasyster så förstår hon sig inte på flaskan, så hon får inte i sig knappt något av tillägget. Jag kämpar vidare, vore ju bra om hon kunde ta flaska ibland. Hon vet inte hur hon ska suga och blir bara arg.
Min stora tjej tog flaskan först efter att jag slutat amma helt...

Jag har inte fått några negativa kommentarer av någon, men det är inte heller så många som vet om att vi försöker ge lite tillägg.

Bry dig inte om vad dom säger! Som du säger, det är ju inte du som bestämt detta.

Lycka till!
 

Konstigt!

Skrivet av  Gabbi med Alva och Jacob
Hej!

Jag tycker det där låter som ett underligt råd. Mina barn har också skillnad på längd- och viktkurvan. De är längre än vad de är tunga så att säga.

Jag tycker du ska ta det med en nypa salt. Om du eller din sambo är smalt byggda så kanske det helt enkelt är så att ni har fått ett slankt barn. Om han verkligen hade varit hungrig så hade han nog fått i sig mer än 20 milliliter tror jag :)

Min Alva låg på medel på längdkurvan och näst längst ner på vikt men ingen sa nåt om det.

Lycka till!
 

Hur har han gått upp i vikt?

Skrivet av  Anna m B o T
Det viktiga är ju inte att vikt och längd ligger lika, utan att han mår bra och går upp.

Kissar han bra och ljust och går upp i alla fall 100 g i snitt i veckan? I så fall tror jag faktiskt att du kan skita i tillägget. BVC är ofta väl snabba att ordinera det. Om han går upp tveksamt är det väl bättre att du försöker amma tätare så att du få upp en större produktion själv, så att du slipper ge konstgjorda grejer.
 

Barnet som spelar roll

Skrivet av  Solsken m 2 + Daniel 2/12
Inte kurvorna.

Det låter ju som om han inte är nöjd, därav kan du ge tillägg.

Men ge tillägg bara för att man ska följa de kurvor som är "normalt" verkar helt tokigt.

Mår barnet bra så krångla inte, be din BM om information varför isåfall. Hon får väl tala om för dig varför hon är orolig då!
 

hört liknande !

Skrivet av  trollmamma med Tor o Axel
Jag har ej råkat ut för det men jag är mycket skeptisk till att barnen skulle gå mer häslosamt upp i vikt av "köpe mat". Jag tror att de går upp i sin takt o om detta inte är som deras kurvor ska man fråga sig andra frågor. Vill man hel amma ??(så stör det med ersättning) är föräldrarna stora/långa..? hur var de när de var små?? Känner man att de går hungriga vilket jag knappast tror en liten gör ?? Det viktiga är att de växer o att dettaa sker proportionellt att de följer på längd/vikt/huvudomfång.
Jag skulle bara köra på som vanligt o se skulle de öka i vikt är detta inget som säger att det är ersättningen de kan växa lite då o då eller hur !!!
Detta är bara vad jag tycker !!!sen gör man som man känner är bäst för sig själv !!!Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv