Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Antibiotika vid amning

Skrivet av Nina m Zelda -01 & Nova -04
Tycker inte det känns så bra men vad gör man när det behövs?
I morgon ska jag in till amningsmottagningen för att få penicillin utskrivet igen (antar jag) Har haft fruktansvärt ont vid amningen ända sedan lillan föddes, men det blev bättre när det konstaterades att jag hade bakterier i brösten och fick penicillin. Nu börjar smärtan komma smygande igen (efter ca 3 v) så jag antar att det är samma sak, det känns så i allafall.
Fy vad det är jobbigt att amningen fortfarande inte funkar helt efter 2 månader. Är glad att jag tål smärta bra, annars hade jag aldrig ammat idag för det är verkligen helvetes eldar som brinner i brösten.

Inga frågor här inte... Bara lite kvällssvammel.

Någon mer här som har/ har haft samma problem?
Svar på tråden: Antibiotika vid amning

Vad jobbigt

Skrivet av  Anna m B o T
Men tack och lov är penicilin inte farligt för barnen. Jag pratade med en barnläkare om det i helgen, då jag fått PC intravenöst. Hon sa att det bara var en "familj" antibiotika man inte gav till barn och ammande/gravida kvinnor, men den var egentligen inte farlig heller. Anledningen till att den undviks till barn är att de kan få fläckar på tänderna som är under bildande. Hon var överläkare på barnmedicin på Astrid Lindgren, så jag tror att hon har koll :). Så oroa dig inte för penicilinen.

Men en sak tänkte jag. (Hjälpmamma i Amningshjälpen och kan inte vara tyst...) När smärtan känns som eld i bröstet så är det ofta svamp som ger smärtan. Risken för svamp ökar ju tyvärr också om man ätit penicilin. Så om inte antibiotikan får bort eländet så se till att de odlar och kollar efter svamp också.

Hoppas att du slipper eländet snart. Det kan ju vara sååå mysigt att amma, men när det gör ont är det ju inte mysigt alls.
 

Ja, jag hade samma...

Skrivet av  Annika
Jag fick röda, onda bröst och 40 graders feber när min dotter var endast 6 dagar. Jag var tvungen att ta två antibiotikakurer (heracillin) på varandra för att få bort bakterierna. Vid det laget var jag så utmattad av febern att mjölken sinat fullständigt. Fick sluta amma alltså. Vissa som har detta problem blir inte friska om man inte tar bort mjölken eftersom mjölken är rena godiset för bakterierna. Dock så fick jag veta att penicillinet inte går över i mjölken i så stora mängder att det påverkar barnet så det behöver du inte oroa dig för. Dock undrar jag, har du feber och hög sänka? (jag hade en sänka på 200) Annars är det kanske inte bakterier utan svamp du har. Låter lite så när du beskriver den brännande smärtan. Jag hade inte ont på det viset. Hur som helst så önskar jag dig god bättring!
 

Fick aldrig

Skrivet av  Nina m Zelda -01 & Nova -04
den heracillin en andra gång. Läkaren trodde inte att jag behövde det. När jag undrade vad det då var som gjorde så ont hade hon inget bra svar. Kanske var det mjölkgångarna som krampade? Det tror inte jag för då hade jag ju inte varit bra ett par veckor efter penicillinkuren för att sedan få ont igen. Nu ska jag tydligen ha ont,inget att göra åt...
 

Artiklar från Familjeliv