Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ska man göra nupp??

Skrivet av Lindalou med Zackarias 02 & bf 28/7
Verkar vara så väldigt många här som gör det...
Jag vet inte jag....
Ska på inskrivning idag och vet inte om jag ska be att få göra det eller inte....
Svar på tråden: Ska man göra nupp??

jag ska inte göra det

Skrivet av  X-tjejen
dels om nupp visar något fel skulle jag inte gå vidare med FVP och dels kan Nupp visa fel utan att det är fel och man kanske oroar sig i onödan.
Men klart visar det att allt är bra kanske man känner sig lugn.
bäbisen får jag se på UL runt vecka 17 ändå hoppas jag om jag hinner få en tid känner att tiden blir knapp om de har kö dit men man kanske får en tid direkt :)
 

Äsch!

Skrivet av  Mizen m Isac -03 + bf 15/7 (litehemlig)
Om du ska göra NUPP anser jag att du ska ha en anledning att göra det. Min anledning till NUPP var ett ärftligt njurfel (orsak okänd till vad njurfelet beror på). Om vi inte hade haft denna missbildning i släkten hade jag inte gjort NUPP...
 

Jag blir 34

Skrivet av  Mama m nr 2 & 3 bf i juli
Jag blir 34 innan bebbarna föds - så jag tycker det känns "bäst" att kolla upp det. Att det dessutom är två, med alltså "dubbel" risk för att någon av dem har något fel, ja - det avgjorde saken.

Men, om du inte är särskilt gammal eller har något ärftligt att oroa dig för, så...
 

Svårt

Skrivet av  Lilla P *BF 21/7*
Det är ju flera landsting som väljer att inte erbjuda det över huvud taget för att de anser att det är en för opålitlig metod (här i Uppsala kan man alltså INTE göra det). Jag skulle gärna göra det för att få en extrakoll, men det är ju för att jag utsatt mig (och fostret) för en massa otrevligt på lab. Ska på läkarbesök just om detta (om att jag vill ha extrakoll, men troligtvis kommer det ändå inte bli NUPP) på måndag och kanske rekommenderar de fvp och då kommer jag bli villrådig. Lycka till på inskrivningen!
 

jag ska inte göra det...

Skrivet av  Mie, bf 31/7
... blev erbjuden att antingen göra UL i v.13 med NUPP eller göra vanligt UL i v. 17, men valde v.17 eftersom jag inte tillhör "riskgruppen" är 27 år och finns ingen ärftlighetsfaktor bakom. Sen vet jag inte heller hur jag skulle reagera på ett negativt besked, känns ssom man måste ha bestämt sig vad man ska göra innan man gör testet.
 

vill man betala

Skrivet av  Maria med Albin-03 + bf 9/7
så kan man göra det (på MamaMia i alla fall) men jag ska inte. Känne rinte något speciellt behov av det faktiskt.