Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tillbaka från Nupp!

Skrivet av anhna, bf 20/7
Börjar med att säga att det gick jättebra! Men fy vad nervös jag var, var livrädd för att den lill* hade dött eller att det skulle vara ngt allvarligt fel med den.

Hon gjorde ett helt vanligt ultraljud på mig på magen, bara det var ju urhäftigt att uppleva, de andra ultraljuden som jag gjort har ju varit vaginala. Den lill* dök upp direkt på skärmen och var fullständigt sjövild :-)(känns jättekonstigt när jag såg hur den höll på på skärmen att jag inte känner ngt). Hon frågade om jag precis ätit och det här var ju kl 13 så jag hade ju ätit lunch bara en timme tidigare. Tydligen så blir de väldigt livliga direkt efter man ätit och tydligen så ska choklad göra att de får extremt mycket energi att sparka runt. Nu hade jag inte ätit ngn choklad utan bara pasta och ett äpple men energi hade den fått rejält av! Den låg där och sparkade runt och höll på med händerna i ansiktet, vinkade, gapade stort med munnen och hade sig. :-) Så hon hade lite problem med att få den att ligga som hon ville så att hon kunde mäta. Men till slut så ville lillhjärtat samarbeta och det gick att mäta det som skulle mätas. I över 30 minuter fick vi titta på den! Det är verkligen en helt otroligt underbar upplevelse och tårarna rinner för fullt när man ligger där och ser underverket i sin mage. Barnmorskan som gjorde undersökningen var dessutom väldigt bra och trevlig.

Hon zoomade in flera kroppsdelar som hon tittade närmare på, vi kunde tex se en jättetydlig fin bild på huvudet i profil där näsbenet syntes tydligt. Att näsbenet syns är ett väldigt bra tecken. Sen mätte hon huvudet och hon mätte lårbenen och lite annat plus att hon naturligtvis oxå mätte nackspalten.

Summa sumarum är att det verkar vara en väldigt pigg och frisk liten bäbis och vårt risktal blev rejält reducerat. Från att vi hade en risk på 1:380 så fick vi nu efter undersökningen en risk på 1:1995 (Trisomy 21, Downs Syndrom), sen fick vi även automatiskt en riskbedömning på två andra kromosonfel, trisomi 18+13 där hade vi först en risk på 1:711 och fick efter undersökningen en risk på 1:6599. Hon var väldigt noga med att påpeka att man inte kan jämföra siffor med ngn annan, man kan bara jämföra dessa risktal med ngn som är exakt lika gammal som en själv plus gör Nuppen på exakt samma dag i graviditeten. Jag ville bara säga detta så att ni vet att det inte går att helt jämföra siffrorna.

Sen visade det sig att måtten på huvudet och lårbenen motsvarade storleken vecka 13+0 så nu fick jag ett nytt bf, 19 juli. Men jag håller kvar vid den 20:e juli, bebisen kommer ju när den vill ändå. Så nu är jag i vecka 14, tjohooooo!! Hela vecka 12 är nu tryggt avklarad!

Vi fick även med oss tre bilder hem som jag har svårt att slita blicken ifrån. Jag är nu hemma och tanken är att jag ska jobba, har massor att plugga. Jag hade svårt att koncentrera mig på förmiddagen för jag var så nervös, nu är det ju precis lika omöjligt att koncentrera sig! :-)

kramar från en överlycklig anhna
Svar på tråden: Tillbaka från Nupp!

*skönt*

Skrivet av  Hedvigs mamma
vad underbart, tårarna rinner på mig när du beskriver. Härligt, var rädd om dig, kram jeanette
 

Å vad kul.

Skrivet av  Lena
Skönt att höra att allt gick bra, det låter ju underbart att få en halvitmme med sin bebis så där!
Tänk om vi hade nupp här också så hade man kanske inte gjort något fvp...

Roligt att läsa din berättelse, fick ett leende på läppen :)
 

vad härligt

Skrivet av  X-tjejen
skoj att dels få se busbäbisen samt att allt var så bra
 

Härligt

Skrivet av  Mizen m Isac -03 + bf 15/7 (litehemlig)
ha en bra kväll och klappa magen!!!
 

åh vad härligt

Skrivet av  Maria med Albin-03 + bf 9/7
att få första mötet med den lill*, det är ju så speciellt och jag längtar verkligen dit.

Kram och grattis till att allt var så bra! :-)
 

Härligt

Skrivet av  Johi ~bf 21/7~
för er! Måste ha varit underbart att dels få se bebbe men oxå veta att den mår bra.
 

så härligt

Skrivet av  m med 3 bf 13/7
visst är det underbart och så härligt att hon tittade på många saker:)
 

Artiklar från Familjeliv