Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. pris på logos igen

Skrivet av Carla
Passar på att ställa en fråga direkt. Vi ska ta fram en logotype till det nya företaget. Jag har hittills inte haft så stort behov av det, då jag inte har behövt marknadsföra mig särskilt hårt. Nu har jag och min kompanjon dock planerat att expandera inom ett område och då kommer en logotype bli mer viktig.

Till frågan:

Jag har en släkting som är mycket renommerad inom detta med varumärken och gärna tar på sig jobbet (i samarbete med ett par kollegor - de har olika funktion). Jag har det största förtroende för honom, han är erkänt duktig och skulle aldrig lura mig. På frågan om vad det kunde tänkas kosta sa han att man får bestämma sig för hur mycket det får kosta, men från 10.000 och uppåt och han sa också att resultatet ofta blir bättre om man satsar lite mer. Vi hade nog tänkt redan innan vi fick höra prisnivån oss att satsa ca 10.000. Vi kan kanske tänka oss att sträcka oss till 20.000, men helst inte mer. Dock verkar det ju som om han anser att det är lite pengar att satsa i sammanhanget, jag är rädd för att resultatet då blir därefter. Vi kanske är för små för att använda oss av honom och skulle få ut mer av någon som är mer av en "underdog".

Jag har även fått tips om ett annat namn, dock mer oprövat. Har inte hört mig efter om kostnadsförslag där.

Det är viktigt att logon ser professionell och seriös ut, för det kräver vår bransch. Vi är därför beredda att satsa det som krävs. Frågan är dock hur mycket som är rimligt att betala?
Svar på tråden: Ang. pris på logos igen

Svårt att svara på.

Skrivet av  Pappa F.
Jag har också gjort ett antal logotyper, men jag spelar inte i den divisionen. Mina priser ligger snarare runt 3-5000 kr och då ingår hela profilprogrammet (man måste se loggan tillämpad för att kunna hantera den rätt och avgöra om den är bra). Sen handlar det ju ytterst om tid och idéer och det är klar att med mer tid (pengar) kan man spåna mer innan man bestämmer sig och kanske ta det längre också. Jag kan tänka mig att flera småföretagare/frilansare (såna som jag) skulle kunna tänka sig att göra en "pitch" även för ett sånt här litet uppdrag, dvs ta fram en skiss eller idé som du inte betalar för om du inte använder den.

Sen kan man ju tänka sig att om ett storföretag hade lagt 20000 på en logga när de började så hade de kunnat spara stora pengar jämfört med att göra om den...
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Carla
Jag tror att jag tydligt får förklara vårt behov, samt ange maxgräns för vad det får kosta om jag anlitar min släkting. Vi är ju inte något storföretag på något sätt, men vi verkar i en väldigt seriös och traditionell bransch och dessutom har vi planer på att expandera och bli några fler med tiden. Därför vill vi att logon ska se professionell ut. Jag fick som sagt tips om en annan, men jag blev inte så imponerad av de logos han hade gjort förut, tyckte inte att de såg så proffsiga ut. Jag kanske återkommer lite längre fram med ytterligare frågor för du verkar ju kunna detta :-).
 

Du är välkommen

Skrivet av  Pappa F.
att återkomma! :-)