Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*harkel* presenterar mej här...

Skrivet av nasse
vad kul med ett nytt forum! precis vad jag behöver som e i startgroparna att bilda ett företag tillsammans med min kompis.
vi ska öppna en butik med hemgjorda barnkläder o tillbehör, samt en annan liten verksamhet på sidan om (som jag ännu håller hemlig..)
vi har bara börjat brainstorma än, men ska snart registrera företaget. just nu går jag en starta eget kurs, fy för den där bokföringen!

ge mej gärna tips på butiksnamn! hade tänkt oss nånting på spanska eller italienska som har med barn att göra (förstås :) )
lycka till alla företagare!
Svar på tråden: *harkel* presenterar mej här...

Om man inte gillar bokföring

Skrivet av  Pappa F.
så kan det vara en god idé att lägga ut bokföring och deklarationer på en redovisningskonsult. Mina minsta kunder tex betalar inte mer än 3000 kr om året för bokföring + bokslut + deklaration. Det finns rätt gott om redovisningskonsulter. :-)
 

vad får man ...

Skrivet av  andromeda
för de 3000:- då, när det gäller bokföringen?
 

Bara ett exempel...

Skrivet av  Pappa F.
De aktuella kunderna skickar in sina verifikat ett par gånger om året, får balans- och resultatrapporter tillbak via mail (pdf-format), bokslut när året är slut och en färdig deklaration för firman, klar att skriva under och skicka in. Plus svar på frågor om ekonomi, bokföring, skatter etc via mail. I mitt fall debiterar jag per timme, men det blir inte mer än så för ett litet bolag. Min poäng var mer att om man tycker att det är pestigt så kanske man inte ska lägga krut på att lära sig det och det är inte nyttigt att klara sig utan det.... :-)
 

jag för stod...

Skrivet av  andromeda
din poäng,:) men var nyfiken på priset, pga att jag betalar betydligt mycket mer.
 

Vad betalar du?

Skrivet av  Pappa F. - flinka fingrar
och vad får du för det? Löpande bokföring (hur ofta)? Bokslut? Deklaration? Något mer (uppbörd etc)?

Allting handlar ju om hur effektiv man är med tiden. Får man en skokartong med kvitton huller om buller så måste man ju lägga en del jobb på detektivarbete. Är allting i ordning och man bara ska stansa in det så går det ju snabbt. Då stansar man uppemot hundra verifikat (kvitton, fakturor etc) i timman! :-)
 

tom sept

Skrivet av  andromeda
29.ooo.
det är ju lite skillnad. Har två-tre anställda löpande redovisning en gång i månadaden ca 50 verif, lämnar in en välsorterad pärm med verifikationer Får resultat och balansrapport en gång per månad per post.gör löner och soc avg själv, momsen sköter revisorn bokslut lämmnas bort till aukturiserad revisor ,då min inte är det.Tycker detta är mycket pengar,då vi har ett AB som vi betalar ung dessamma för
 

Det låter svindyrt!

Skrivet av  Pappa F.
Ett sånt konto skulle man allt vilja ha! ;-) Skämt åsido så tycker jag att det låter svindyrt. Om jag har en klient som lämnar ca 50 verifikat en gång i månaden så gissar jag att jag skulle landa på hälften på årsbasis - ca 15000 kr, inklusive bokslut (färdigt till revisorn så att revisorsarvodet minimieras, vad betalar du förresten för det?) och inklusive hjälp med uppbörd varje månad om så önskas. Fast det är klart, kommer du dragandes med en skokartong i månaden så kan det ju springa iväg... =P
 

bokslut

Skrivet av  andromeda
ca 7000.Men som sagt det är oddning och reda på mina papper ,så jag för nog söka mig ett billigare alt.
 

Andromeda

Skrivet av  Pappa F.
kan jag hjälpa till?
 

Pappa F.

Skrivet av  andromeda
Tack, men jag har just löst det.
 

Andromeda

Skrivet av  Pappa F.
Ok, vad synd! =)
 

Andromeda

Skrivet av  Plutt
det låter jättedyrt för din redovisningshjälp. Hur mycket betalar du per timme? På mitt förra jobb tog de alldeles för lite betalt, tycker jag, men där var timtaxan 440 kr/timme för bokförings- bokslutsarbete.
 

ca 650:-/h

Skrivet av  andromeda
Men jag har nog glömt att fråga varför :)
 

Det låter

Skrivet av  ME med J&R
som om det utan tvekan är värt att leja bort det om man bara hittar nån som tar det priset. Maken har LRF-konsult (vi har bondgård och arrenderar ut åker och hagar) och de tar dryga 8000 om året om jag minns rätt. Och iom att vi inte driver jordbruket själva så är det ju JÄTTELITE bokföring verkligen. Lite mer meck med deklarationen kan jag tänka, men ändå...
 

Upphandling

Skrivet av  Pappa F.
Det är säkert värt att kolla runt lite på priser på dessa tjänser också, precis som man gör när man köper en ny bil eller en ny tv... Jag är inte insatt i jordbruk och arrenden tyvärr. Lämnar ni in verifikat löpande, eller handlar det bara om en gång om året? Hur många verifikat handlar det om? En deklaration med bilagor gör man på någon timme, förutsatt att bokföringen är klar.
 

Maken gör

Skrivet av  ME med J&R
bokföringen själv, eller han skriver upp på konton på nåt sätt iaf. Jag har inte riktig koll, det är inte min grej att lägga mig i det där. ;) Kan jag gissa på 50-60 verifikat? Nåt åt det hållet iaf, ge och ta.

Det ÄR skamlöst dyrt va? *borde leta billigare* Vi tog liksom över Kusin Revisorn, samma som svärfar hade när HAN drev gården. Det är ju sånt som BLIR dyrt. :S
 

Säkra kunder

Skrivet av  Pappa F.
är ju alltid trevligt. Jag jobbar inte enligt den principen, men om man tror att kunder blir kvar alldeles oavsett så är det ju rimligt att det återspeglas i prissättningen. Med det du skriver är mina minsta kunder helt jämförbara och då hamnar de på ca 3000 kr på ett år med deklarationen, bokföring i samband med deklarationen och bokslut. Jag tror inte att jag är så unik och det är nog inte din nuvarande bokföringskonsult heller. Ja, jag skulle kanske fundera över att byta.
 

Bokföring, redovisning osv.

Skrivet av  mfors
I det tidigare företaget jag jobbade åt skötte bolagets VD själv bokföring och sådant på ett par minuter varje dag, komplett med verifikat, redovisning och vår LRF revisor fick ytterst sällan komplettera något i årsredovisningen vi lämnade.

Det är inte svårt. När VD var sjuk skötte jag redovisningen och hela rubbet och jag har inte den minsta ekonomiska utbildning alls. Tog väl kanske 5 minuter varje dag vid många inbetalningar och utbetalningar och fakturor och stämma av med moms och skatt mot RSV.

MEN mjukvaran för redovisning kostade desto mer och byggde på erfarenhet av över 20 års erfarenhet av ADB från leverantören. Det är inte som de billigaste möjliga direkt, utan allt var otroligt enkelt och smidigt. Efter boksluten behövde revisorn enbart kontakta oss enstaka gånger under 13 år för oklarheter och det tog oftast en halvtimme sen kom det inbundna skinnbandet en vecka senare.

Men om man har kanske mindre volymer än 12 miljoner per år i omsättning är det klart att man ska överväga lägga ut på en redovisningskonsult. Speciellt som enskild firma om man inte har en aning om redovisning.
 

Får väl bli nåt med

Skrivet av  Anette
niños eller bambini då...
 

Artiklar från Familjeliv