Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang mobilnostalgi

Skrivet av Hazelnut
så skaffade mitt ex sin första mobil -88. Den använde han av ngn anledning bara I bilen, han ringde hem varenda dag och skrek var han var (dåligt ljud), vilka hus han passerade just NU och att han snart var hemma. Jag har inget minne av att det var en låda med krullsladd, däremot en stor, tung och klumpig variant av dagens mobiler. Har ett svagt minne av en lucka man fällde upp....ja herregud. Minns också med fasa mitt första arbete på statlig myndighet -78, när man satt och knackade på gamla facit skrivmaskiner (visserligen elektriska men de lät som ett tröskverk) med 5 karbonpapper (vissa skrivelser skulle vara i 6 exemplar). Att man kunde skriva ETT exemplar och sen kopiera i kopieringsmaskinen fanns inte på kartan - för dyrt, staten skulle spara pengar! Vilket staten också gjorde när jag (och många med mig) blev uppsagd efter 18 tjänsteår.
Svar på tråden: Ang mobilnostalgi

Ja, själv gick jag

Skrivet av  Anette
en variant av ekonomisk linje/distribution och kontor på gymnasiet. Jag hade redan lärt mig maskinskrivning på icke elektrisk maskin (det fanns EN el. så den fick vi turas om att använda), men nu lärde jag mig också att stenografera... Jättekul, fast i ärlighetens namn undrade man nog redan då vad man skulle med det till. Det var lite slappämne. Kommer ihåg att en gång fick vi prova att skicka ett telex. Fax hette visst nåt nytt också, men det provade vi inte (fanns kanske ingen att skicka till). Inom maskinskrivningsvärlden var väl framstegen att man slapp sitta med en liten vit penna och sudda felen (blev lätt hål i papperet där...). I stället la man en liten remsa på papperet och skrev samma sak igen för att fylla i. Sen kom lilla knappen som hoppade tillbaka och skrev över snabbt som attan.
Och jag är inte gammal heller, bara 38, och det var nästan nyss jag gick på gymnasiet. (I alla fall känns det så.)
 

Artiklar från Familjeliv